شناسه خبر : 111052
تاریخ انتشار : 1401/07/22 13:24
تداوم «نبرد نظامی» برای فرار از تغییرات «نظم جهانی»

نورنیوز بررسی کرد؛

تداوم «نبرد نظامی» برای فرار از تغییرات «نظم جهانی»

آمریکا با افزایش 4 برابری قیمت بنزین تحویلی به اروپا پس از انفجار مشکوک خط لوله نورد استریم 1 که اعتراض شدید این کشورها به‌ویژه فرانسه را به‌دنبال داشت در عمل اثبات کرد که اروپا را گروگان گرفته و قصد ندارد به آنها برای عبور از بحران کمک کند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: رفتارشناسی آمریکا در برخورد با منازعات بین‌المللی نشان‌گر آن است که این کشور تمایل دارد تا در نگاه مخاطبین جهانی همواره خود را نگران گسترش منازعات فیزیکی نشان دهد، بر این اساس رویکرد رسانه‌ای غرب غالبا دعوت به خویشتن‌داری و پیگیری رفع منازعات در چارچوب گفتگو و راه‌حل‌های سیاسی است. 

اما بر خلاف ادعاهای عمدتا رسانه‌ای، سیاست این کشور در قبال منازعه کشورهایی که به هر دلیل به درگیری و رویارویی رسیده‌اند، مغایر با تبلیغات رسانه‌ای است.

نمونه معاصر چنین تناقضی را می‌توان در مسدود نمودن مسیر گفتگو میان اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور مشاهده کرد.

آمریکا حتی در مواردی که دو کشور روسیه و اوکراین با وساطت کشورهای غیر غربی بر سر میز مذاکره نشسته‌اند، با فشار بر کی‌یف راه را بر ادامه آن‌ کاملا بسته است.

به نظر می‌رسد گسترش ناتو در شرق اروپا با هزینه گزاف تسلیحاتی و اجبار سایر دول غربی برای مشارکت در نبرد علیه روسیه راهبرد محوری و غیر قابل برگشت برای آمریکاست و از این رو راه را بر هرگونه تفاهم سیاسی میان طرفین منازعه بسته است.

در این میان وابستگی اروپا به گاز روسیه از جمله مواردی بود که میدان‌داری بلامنازع آمریکا در اروپا را تهدید می‌کرد و با وجود تلاش‌ها و تهدیدهای فراوان ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، عدم چشم‌پوشی آلمان از ورود گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم نشان داد که آمریکا باید گام‌های مهم‌تری در این مسیر بردارد.

بررسی موضوع انفجار مشکوک خط لوله نورد استریم ۱ در دریا با توجه به پیچیدگی انفجار در درون آب که اقدامی کاملا فنی و حرفه‌ای تلقی می‌شود و نیز رفتارشناسی آمریکا بعد از این انفجار که با ارائه اطمینان‌ قاطع برای تامین نفت و گاز مورد نیاز آنها همراه بود این شائبه را تقویت کرد که تخریب این لوله برای وابستگی عملی اروپا به آمریکا طراحی شده است.

این گمانه آنجا به واقعیت نزدیک‌تر شد که آمریکا با افزایش ۴ برابری قیمت بنزین تحویلی به اروپا که اعتراض شدید این کشورها به‌ویژه فرانسه را به‌دنبال داشت در عمل اثبات کرد که قصد ندارد به آنها برای عبور از بحران کمک کند.

به نظر می‌رسد آمریکا در تلاش است که هرگونه راه ممکن برای گفتگو و نرمش میان اروپا با روسیه را ببندد تا علاوه بر تداوم جنگ در اوکراین و درگیر کردن اروپا در آن، بتواند مجموعه اروپا را نیز با وابسته‌سازی به انرژی خود، عملا به گروگان گرفته تا میدان‌دار بلامنازع تحولات جنگ اوکراین باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی