شناسه خبر : 111017
تاریخ انتشار : 1401/07/21 17:00
انتخاب رئیس‌جمهور عراق به دور دوم کشیده شد

انتخاب رئیس‌جمهور عراق به دور دوم کشیده شد

براساس نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید موفق به کسب 157 رأی و برهم صالح 99 رأی شدند که هیچکدام نتوانستند اکثریت لازم را بدست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا برای رأی‌گیری دور دوم به صحن مجلس بازگردند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: پارلمان عراق امروز در میان تدابیر شدید امنیتی در بغداد و اصابت حداقل ۹ راکت به منطقه الخضرا برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

پس از گذشت یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، با وجود کشمکش‌های طولانی میان احزاب، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان با حضور ۲۷۷ نماینده برگزار شد، که تمامی این افراد در رأی‌گیری شرکت کردند . بر اساس قانون اساسی عراق یک نامزد برای رئیس جمهور شدن باید ۲۲۰ رأی به دست بیاورد در غیر این صورت به دور دوم کشیده می شود و پس از آن ۱۶۵ رأی ملاک انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

این نشست قرار بود امروز، ساعت ۱۱:۰۰ (به وقت بغداد) برگزار شود اما بدون اعلام هیچ دلیلی برای دو ساعت به تأخیر افتاد و در نهایت در ساعت ۱۳:۰۸ به وقت بغداد، این نشست رسماً آغاز شد.

پارلمان عراق، امروز اسامی ۴۱ نامزد تأیید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد.

در چارچوب تدابیر امنیتی برای تأمین امنیت جلسه علنی انتخاب رئیس جمهوری، حضور خبرنگاران و برخی کارکنان مجلس عراق در جلسه محدود و تنها به برخی شبکه‌های داخلی اجازه شرکت در آن داده شد.

بر اساس موازین قانونی، دستکم ۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده باید در جلسه انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند تا روند انتخاب رئیس جمهوری انجام شود.

حزب دموکرات کردستان رسماً از گردونه انتخابات ریاست جمهوری عراق کنار کشید. دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق از کنار کشیدن «ریبر احمد»، نامزد این حزب از گردونه رقابت‌ها به نفع عبداللطیف رشید، نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق خبر داد. او در توئیتی از مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان به خاطر اعتماد به او قدردانی کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی ، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان را از تشکیل بزرگترین فراکسیون مطلع کرد و رسماً محمد شیاع السودانی را برای نخست وزیری معرفی کرد.



 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی