شناسه خبر : 111012
تاریخ انتشار : 1401/07/21 16:12
آنچه در کنفرانس سیکا گفته شد

آنچه در کنفرانس سیکا گفته شد

ششمین نشست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA سیکا) امروز (پنجشنبه) در آستانه، پایتخت قزاقستان کار خود را آغاز کرد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) یک انجمن چند ملیتی است که به ابتکار قزاقستان در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد. هدف اصلی این قالب ایجاد شرایط برای گفتگو، تصمیم گیری و اجرای اقدامات در حوزه امنیت در آسیا است.

قزاقستان ریاست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ را بر عهده دارد.

آیت‌الله رئیسی: آمریکا به سیاست ناکام بی‌ثبات‌سازی متوسل شده‌ است

فرا آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در آغاز سخنرانی خود در این کنفرانس اعلام کرد: رسیدن سی‌امین سالگرد تأسیس کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) را تبریک می‌گویم. امیدوارم با تبدیل سیکا به یک سازمان منطقه‌ای، روند بالندگی این ساختار ارزشمند همکاری برای کسب جایگاهی موثر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم یابد.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: فرآیند تحول و گذار در نظام بین‌الملل به مرحله خاصی رسیده است. در بازتوزیع جدید قدرت، رویکردهای سلطه‌طلب، مطرودند و صدا و نقش کشورهای مستقل، بیشتر شنیده و مشاهده می‌شود. این تحول و گذار نیاز به راهبری و جهت‌دهی دارد تا به عاقبت نظام‌های بین‌المللی سابق گرفتار نشود. سرمایه تمدنی و معنوی که شکل‌دهنده ارزش‌های مشترک قاره کهن آسیاست تضمین کننده نظم و جهانی است که ظلم و بی‌عدالتی و یکجانبه‌گرایی را نفی کرده و با آن به مقابله می‌پردازد. عنصر کلیدی در تضمین موفقیت این فرایند، همکاری و هماهنگی کشورهای مستقل است.

او خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن سابقه تمدنی و غنای فرهنگی، سیاست خارجی خود را بر اساس مفاهیم متعالی الهی- انسانیِ عدالت، معنویت، عقلانیت، اخلاق، ‌آزادی و استقلال که جملگی، تضمین‌کننده‌ رفاه و عزت ملت‌هاست بنا نهاده است و نمودهای آن را می‌توان در مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی، یاری مستمر آوارگان و مهاجرین افغانستان، دفاع از ملت‌های مظلوم از فلسطین تا یمن، حمایت از حاکمیت ملی و تمایت ارضی کشورها از جمله در عراق و سوریه، مقابله با یکجانبه‌گرایی و سلطه‌گری در همه اَشکالِ آن و یاری همسایگان در روزهای سخت مشاهده کرد؛ این مسیرِ اقتدار، همواره در کنار شاه‌راهِ اصلی، یعنی پیشرفت همه جانبه ایران در جریان بوده است.

رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به این مسیر می‌داند و برای تحقق یک نظم عادلانه و مبتنی بر همکاری و احترام متقابل، بر سیاست همسایگی، چندجانبه‌گرایی و همگرایی پایدار تاکید می‌کند و در این راستا، بویژه با توجه به ظرفیت‌های خود به لحاظ ژئوپلتیک، انرژی، حمل‌ونقل و نیروی انسانیِ با استعداد، آماده‌ی نقش‌آفرینی فعال و سازنده در شکل‌دهی و تقویتِ سازمان‌های منطقه‌ای و همچنین مخالفت با سیاست‌های انحصارِ قدرت و یکجانبه‌گرایی هستیم.

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: امنیت و همکاری لازم و ملزوم یکدیگرند که به صورت هم‌افزا، رفاه ملی و توسعه منطقه‌ای را به ارمغان می‌آورند. جمهوری اسلامی ایران به تأمین منافع مشترک کشورهایِ مستقل از طریق همکاری باور دارد و این راهبرد را فارغ از تحولات بین‌المللی ادامه خواهد داد. این رویکرد، موجب افزایش همکاری دولت‌ها، رفاه ملت‌ها و اعتمادسازی منطقه‌ای خواهد شد.

او افزود: در مقابل، یکجانبه‌گرایی با تلاش در جهت بی‌ثبات کردن کشورها، به دنبال آنست که مانع پیشرفت آن‌ها و ناکام گذاشتنِ فرایندهای همگراییِ ملت‌هایِ مستقل شود. این مهم، بیانگر آن است که همگرایی و امنیت در آسیا با منافع کشورهای سلطه طلب، سازگار نیست و هر گونه تلاش برای بی‌ثبات‌کردنِ ملت‌های مستقل، ‌اهداف و پیامدهایی فراتر از جغرافیای ملی را دنبال کرده و در واقع، ثبات و رفاه کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد.

رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه تاریخی ملت ایران بخصوص در چهار دهه گذشته، ادراک ارزشمندی از الزامات دستیابی همزمان به امنیت و پیشرفت را در اختیار ما قرار داده که اینک آن را با شما در میان می‌گذارم. ملت ایران هرگاه مسیر استقلال و پیشرفت را برگزیده با مخالفت زورمداران مواجه شده است که نمونه واضح آن کودتا و تحریم حتی در دوران قبل از انقلاب اسلامی خود بوده است.

او ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی نیز اراده قلدرهای بین‌المللی به‌سرکردگی آمریکا این بوده که در مقابل اراده ملت ایران بایستند و حقوق و منافع آن را به چالش بکشند. در تمام این دوران، ملت ایران همواره با تهدیدهای مختلف همچون جنگ، تحریم، ترور، تلاش برای کودتا، تسلیح صدام به سلاح شیمیایی توسط اروپا و آمریکا برای قتل عام هموطنان و نهایتاً پیمان شکنی و نقض عهد روبرو بوده است. ما به این باور رسیده‌ایم که راه استقلال و رفاه ملت ایران از طریق «قدرت همه‌جانبه» میسر است و این جز با اتکال به خداوند و اتکاء به مردم و همکاری با دوستان میسر نیست.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: ملت ایران هم گزینه نظامی آمریکا را نامعتبر کرده است و هم، آنطور که خودشان اعتراف کرده‌اند، سیاست تحریم و فشار حداکثری را شکستی خفت‌بار داده است. اینک در پی ناکامی آمریکا در نظامی‌گری و تحریم، واشنگتن و متحدینش به سیاست بی‌ثبات‌سازی متوسل شده‌اند که قطعا شکست آنها را در پی دارد. آنچه موجب موفقیت ملت ایران شده و سلطه‌گران را به وحشت انداخته، توجه ملت ایران به پیشرفت بر اساس «قدرت درونی خود» است. لذا در فرایند تامین همزمان امنیت و پیشرفت، باید اولویت را به «قدرت درون زا» و ساز و کارهای تقویتِ آن اختصاص داد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانونِ تغییرات جهانیِ در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است، تأکید کرد: سیکا و روح حاکم بر آن یعنی اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی، تأکید بر ضرورت تحقق امنیت و توسعه مشترک برای همگان، سازوکار موثری است که در راستای تحقق و تقویت صلح و امنیت و ارتقای توسعه پایدار برای ملت‌های آسیایی، نقشی بی‌بدیل داشته و یادگاری ارزشمند برای نسل‌های آتی خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان ساخت: در این میان باید توجه داشت که طبیعتا کشورهایی که خود تروریسم‌پرورند نباید قواعد و مقررات مبارزه با تروریسم را تعریف کنند. قلدرهایی که نظام مالی جهان را به گروگان گرفته و به راهزنی ثروت ملت‌ها مشغولند نمی‌توانند شریک مطمئنی در شکل دهی به نظم نوظهور باشند.

آیت‌الله رئیسی گفت: آسیای جدید در جهان نوظهور نیازمند همکاری برای طراحی الگویی درون‌زا برای مقابله‌ی کشورهای مستقل با چالش‌های امنیتی، اقتصادی، رسانه‌ای و سایبر است. این مسأله به خصوص در ایجاد نظام مالی مشترک و استفاده از ارزهای منطقه‌ای، طراحی هنجارها و قواعد مبارزه با تروریسم و همچنین تقویت همکاری‌های رسانه‌ای اهمیت دارد.

او تأکید کرد: ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دهه‌ها از طریق تجاوز، اشغالگری، ‌آپارتاید، تجاوز و کشتار کودکان و غیر نظامیان در فلسطین، سوریه، عراق، یمن و افغانستان باعث ناامنی، خشونت، تروریسم و جنگ و اضطراب در منطقه شده‌اند. راهی جز پایان اشغالگری و کرنش در برابر رای و حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود وجود ندارد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه بیان کرد: در افغانستان، گذر از چرخه معیوب ناامنی و بی‌ثباتی نیازمند عزمی جدی و برداشتن گام‌هایی عملی از طریق گفتگوهای سیاسی است که هدف آن تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همة گروه‌های قومی و مذهبی این کشور و اجرای تعهدات بین‌المللی به ویژه تعهدات دوجانبه با همسایگان باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: از سوی دیگر، شکست قاطع تروریست‌های تکفیری و پایان حکومت آنها در سوریه منجر به کوچ دادنِ هدفمند آنها به سمت شرق شده است که امنیت مناطق مختلف ازجمله آسیای مرکزی را با خطر روبرو می‌سازد. همانگونه که گسترش تروریسم در هر منطقه‌ای، ضد امنیت آنجاست گسترش ناتو نیز تحت هر پوششی، تهدید کننده ثبات و امنیت مناطق می‌باشد.

او همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تروریسم را در هر شکلی از جمله تروریسم اقتصادی که به دنبال متوقف کردن رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مستقل است، محکوم و با آن مقابله می‌کند. تروریسم اقتصادی یک تهدید همگانی است که نیازمند همکاری مستمر و پاسخ دسته‌جمعی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروزه جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش‌آفرینی مؤثرتر سازوکارهای منطقه‌ای برای ایجاد فرصت‌های بیشتر جهت تعامل عینی کنشگران بین‌المللی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه‌ای و جهانی است.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: ما بر این باوریم که دولت‌های عضو سیکا با اعتماد به پیشینه تمدنی ریشه‌دار خود می‌توانند روش‌های موجود برای گسترش صلح و امنیت را بر مبنای دیپلماسی و تعامل همه‌جانبه مبتنی بر عدالت و معنویت استوار نمایند. قطعا جمهوری اسلامی ایران در پی‌گیری مستمر و تقویت چندجانبه‌گرایی مبتنی بر عدالت، همواره شریکی ثابت قدم خواهد بود.

گوترش: منافع جهان از یک آسیای صلح آمیز و مرفه ناشی می‌شود


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی ویدئویی خود در نشست عمومی ششمین اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) گفت: منافع جهان از یک آسیای صلح آمیز و مرفه ناشی می شود. من از مشارکت در دستیابی به اهداف مشترکمان، پیشبرد توسعه پایدار، ارتقای حقوق بشر، صلح و ثبات و تقویت همکاری چندجانبه سپاسگزارم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، درگیری‌ها و بحران‌های بشردوستانه، بر کاهش اعتماد و همبستگی تمرکز کرد. به گفته او، تغییرات آب و هوایی، کووید-۱۹ و بحران هزینه‌های زندگی، فقر، گرسنگی و دامن زدن به ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی از دلایل آن است.

گوترش خاطرنشان کرد که در این دوران چالش برانگیز، تلاش‌های منطقه‌ای برای ایجاد اعتماد و اطمینان اهمیت بیشتری می‌یابد. او گفت: در طول ۳۰ سال گذشته، سیکا به یک پلتفرم حیاتی برای گفتگو بین کشورهای سراسر آسیا تبدیل شده است.

گوترش در پایان سخنان خود گفت: بیایید با هم، از آزمون‌های زمان خود بگذریم و آینده بهتری را برای آسیا و جهان تضمین کنیم.

پوتین: باید به افغان‌ها خسارت سال‌های اشغال داده شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این نشست گفت: روسیه برای ایجاد سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم دست به هر کاری می‌زند تغییرات جدی در سیاست جهانی در حال رخ دادن است، جهان در حال چند قطبی شدن است، آسیا شروع به ایفای نقش کلیدی کرده است.

خطر قحطی و تحولات اجتماعی در مقیاس بزرگ، به ویژه در فقیرترین کشورها وجود دارد.

او گفت: افزایش نوسانات قیمت‌های جهانی انرژی، مواد خام و سایر کالاهای ضروری منجر به تهدید واقعی قحطی و ناآرامی‌های اجتماعی، به ویژه در فقیرترین کشورها شده است. کنفرانس ما و سایر انجمن‌های منطقه‌ای باید بسیاری از مشکلات حاد را حل کنند. منظور من از جمله افزایش نوسانات قیمت‌های جهانی برای منابع انرژی، غذا، کود، مواد خام و سایر کالاهای مهم است. این منجر به وخامت کیفیت می‌شود.

رئیس جمهور روسیه خواستار برداشتن همه موانع مصنوعی برای بازگرداندن زنجیره تأمین کالا شد و گفت: ما خواستار برداشتن همه موانع مصنوعی غیرقانونی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی زنجیره‌های تامین جهانی به منظور حل مشکلات فوری در زمینه امنیت غذایی هستیم.

پوتین گفت که استفاده موثرتر از ارزهای ملی در معاملات ضروری است، زیرا این امر باعث تقویت حاکمیت کشورها می شود.

پوتین بازنگری در اصول سیستم مالی جهانی را پیشنهاد کرد و گفت: به عنوان اولین گام، ما شاهد استفاده فعال‌تر از ارزهای ملی در معاملات متقابل هستیم.

او گفت: روسیه از کشورهای آسیایی می‌خواهد تا با بانک اطلاعات بین‌المللی برای مقابله با تروریسم بیشتر همکاری کنند. ما از همه کشورهای آسیایی دعوت می‌کنیم تا با بانک اطلاعات بین المللی که به ابتکار روسیه برای مقابله با تروریسم تأیید شده است، همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

پوتین، افغانستان را یکی از مهم ترین چالش‌های امنیتی جهان دانست و خواستار جبران خسارات وارده به افغان‌ها در طول سال‌های اشغال و آزادسازی اموال بلوکه شده این کشور شد.

او گفت: متأسفانه افغانستان یکی از حادترین چالش‌های امنیتی برای منطقه ما باقی مانده است. همکاران من امروز در مورد آن صحبت کرده‌اند. پس از بیش از ۲۰ سال حضور نظامی ایالات متحده و ناتو و شکست سیاست های آنها، این کشور ثابت کرده است. قادر به حل مستقل مشکلات مربوط به تهدیدات تروریستی نیست. او با یاد آوری انفجار سفارت روسیه در کابل در ماه سپتامبر و مجموعه‌ای از "حملات تروریستی خونین مداوم" در سراسر این کشور از جامعه جهانی خواست تا به طور مشترک بهبود اقتصادی افغانستان را برای عادی سازی وضعیت در این کشور ترویج کنند.

او تأکید کرد: برای عادی سازی اوضاع در خاک افغانستان، البته لازم است که به طور مشترک بهبود اقتصادی آن را تقویت کنیم، اما قبل از هر چیز، ما خواهان جبران خسارات وارده به افغان ها در طول سال های اشغال و آزادسازی اموال بلوکه شده افغانستان هستیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: مشارکت سازمان همکاری شانگهای و ساختارهای منطقه‌ای ضد تروریستی آن در کار در افغانستان نیز مفید خواهد بود.

اردوغان: جهان بیش از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در سخنان خود تأکید کرد: معماری سیستم امنیتی جهانی باید بازتعریف شود، ما معتقدیم که معماری امنیت جهانی باید بر اساس درک جدیدی که منصفانه تر و عادلانه تر است، دوباره طراحی شود. جهان بیش از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

او با تأکید بر اینکه هدف ترکیه رسیدن به آتش بس هر چه سریعتر در اوکراین است، گفت: هدف ما حفظ شتابی است که به‌رغم دشواری‌های میدانی به دست آمده است تا به آرامش برسیم تا خونریزی را در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف کنیم.

اردوغان افزود: تلاش‌های فشرده ترکیه با سازمان ملل و دو طرف درگیر برای مهار اثرات منفی جنگ مورد توجه همه جهان قرار گرفته است. او گفت که قرارداد غلات استانبول در ژوئیه امسال و تبادل زندانیان در سپتامبر بین روسیه و اوکراین هر دو "دستاوردهای ملموس" در این راستا هستند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد تبدیل اجلاس مالی کنفرانس سیکا را به یک پلتفرم دائمی داد.

توکایف در این مجمع گفت: "من پیشنهاد می کنم اجلاس مالی سیکا به یک پلتفرم دائمی تبدیل شود. اجلاس مالی توسط جمهوری خلق چین برای تشدید همکاری بین کشورهای عضو  در زمینه مالی آغاز شده است."

رئیس جمهور قزاقستان افزود که این تحول موجب بهبود اقتصادی، توسعه پایدار و فراگیر و شرایط مساعد برای همکاری‌های مالی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای خواهد شد.

توکایف افزود: "مراکز مالی بزرگ با موفقیت در منطقه سیکا، شانگهای، دبی، و اینجا در آستانه فعالیت می‌کنند. از پتانسیل آنها می‌توان به طور کامل برای حل وظایف خاص استفاده کرد."

او همچنین پیشنهاد میزبانی کنفرانس سیکا در سال ۲۰۲۴ در شهر آستانه با تمرکز بر مسائل زیست محیطی در کشورهای شرکت کننده را داد.

توکایف در این مجمع گفت: من پیشنهاد می‌کنم در سال ۲۰۲۴ نشستی در مورد مشکلات زیست محیطی در کشورهای عضو سیکا در آستانه برگزار شود. نتایج این کنفرانس ممکن است به طرحی برای شورای سیکا در مورد مسائل همکاری در بخش محیط زیست تبدیل شود.

رئیس جمهور قزاقستان گفت، رهبران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس سیکا بیانیه‌ای را در مورد تبدیل این مجمع به یک سازمان بین‌المللی تصویب کردند.

توکایف پس از تصویب سند مربوطه گفت: «اعلامیه آستانه در مورد تبدیل سیکا [به یک سازمان بین المللی] تصویب شده تلقی می‌شود.

 رئیس‌جمهور قزاقستان تأکید کرد که سیکا در حال حاضر عملاً به عنوان یک سازمان عمل می‌کند و این تحول گامی رو به جلو در توسعه نهادی است که نقش رو به رشد آسیا را در امور جهانی تقویت می‌کند و تعامل کشورهای عضو را به سطح جدیدی می رساند.

رئیس‌جمهور ازبکستان پیشنهاد ایجاد گروه بین‌المللی مذاکره در مورد افغانستان را داد

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد ایجاد یک گروه مذاکره کننده در سطح عالی برای حل و فصل اوضاع در افغانستان را داد.

او گفت:‌به منظور دستیابی به اجماع گسترده در مورد موضوع افغانستان و اتخاذ تدابیر عملی در سطح جهانی، ما پیشنهاد می‌کنیم که امکان درخواست مشترک کشورهای آسیایی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابتکار تشکیل یک گروه مذاکره‌کننده بین‌المللی در سطح عالی برای آماده سازی و توافق با مقامات افغانستان در مورد الگوریتمی برای اجرای مرحله‌ای تعهدات طرفین بررسی شود.

لوکاشنکو: زمان آسیا فرا رسیده است. مهم است که این زمان را از دست ندهید!

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت: غرب با کودتا در سرتاسر جهان خطرات جنگ جهانی سوم را تشدید می‌کند. چگونه رویه سازماندهی کودتا در سایر کشورها و دستور تحریم برای کشورهایی که موفق به پاسخگویی به این چالش می‌شوند در هنجارهای حقوق بین‌الملل قرار می گیرد؟ دیگر حتی چنین سوالی هم نباید پرسیده شود. پاسخ ما باید بدون ابهام باشد: این غیرقابل قبول است و خطر وقوع جنگ جهانی سوم را به همراه دارد که هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. همه باید در مورد آن فکر کنند، زیرا وضعیت امنیتی نه تنها در اروپا بلکه در سراسر جهان به طرز فاجعه باری رو به وخامت است. زنجیره درگیری‌هایی که جهان قدیم را به لرزه درآورده به آسیا رسیده است. علاوه بر این، کشورهای غربی که خدمات صلح‌جویانه خود را ارائه می‌کنند، فقط به آتش می‌افزایند و علاقه‌ای به کاهش تنش ندارند. هدف آنها تفرقه انداختن و دسترسی کنترل نشده به بازارها و منابع است.

او گفت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به اصطلاح غرب جمعی، مست از پیروزی، کنترل خود را از دست داد و نتوانست وظایف خود را به عنوان تنظیم کننده جهانی و تضمین ثبات انجام دهد. تمام جهان اکنون هزینه آن را می پردازد.

رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که پس از اینکه بلاروس سلاح های هسته‌ای را کنار گذاشت، در ازای آن، غرب تلاش های بی پایانی برای بی ثبات کردن اوضاع در این جمهوری انجام داد.

لوکاشنکو در کنفرانس تعامل و اعتماد گفت: بلاروس یکی از کشورهایی در فضای پس از شوروی بود که داوطلبانه سلاح های هسته‌ای را کنار گذاشت و ما در ازای آن چه گرفتیم؟ به جای تضمین های حقوقی واقعی بین المللی - اعلامیه های توخالی و بدون پشتوانه مانند یادداشت بوداپست و تلاش‌های بی پایان برای بی ثبات کردن اوضاع در بلاروس آرام و سخت کوش. متصدیان خارجی تقریباً آشکارا ناآرامی در کشور را در سال ۲۰۲۰ کنترل کردند. همین سناریو قبلا در اوکراین آزمایش شده بود. ما می‌توانیم ببینیم که به چه چیزی منجر شد.

او گفت: بلاروس به عنوان بخشی از اوراسیا بزرگ نمی‌تواند وضعیت کنونی در منطقه را نادیده بگیرد. من متقاعد شده‌ام که زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌هایمان را متحد کنیم و به طور مشترک با مشکلاتی که با آن مواجه شده‌ایم مقابله کنیم و به تنهایی نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم.

رهبر بلاروس گفت: ما تنها در صورتی قوی خواهیم بود که بتوانیم از کار مشترک سود ببریم و به حساس‌ترین موضوعات انرژی، غذا، کود، لجستیک و دسترسی به بازارها رسیدگی کنیم. همه کنوانسیون ها، حمایت گرایی و خودخواهی ملی باید پشت سر گذاشته شوند. هدف کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا این است که به طور مشترک سازوکارهای همکاری در طیف وسیعی از موضوعات را بدون آزار و اذیت و تحریم ایجاد کند. ما به قالب‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مورد علاقه ملت، مرزهای باز برای کالاها، خدمات و نیروی کار، و همچنین کریدورهای حمل‌ونقل جدید نیاز داریم.

لوکاشنکو تأکید کرد: پتانسیل منطقه اوراسیا بسیار زیاد است. این منطقه دارای منابع عظیم و ظرفیت تولید و بازار مصرف بی‌رقیب است. واضح است که نقش این قاره رشد خواهد کرد. کشورهای آسیایی به تنهایی یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را تولید می کنند و جمعیت آنها بیش از ۴ میلیارد نفر است. جمهوری بلاروس همکاری با کشورهای آسیایی را یکی از اولویت های سیاست خارجی خود می داند. ما با حضور در مرکز اروپا، همکاری تجاری و اقتصادی نزدیکی با شرکای آسیای مرکزی در اتحادیه اوراسیا داریم. کشور ما در طرح کمربند و جاده چین شرکت می کند. ما پایگاه غربی سازمان پیمان امنیت جمعی هستیم، اما در عین حال فعالانه با همه متحدان خود در مسئولیت منطقه‌ای این سازمان در ارتباط هستیم.

رهبر بلاروس تصریح کرد: ابتکارات ما - از گفتگوی بین‌المللی گسترده در مورد اقدامات اعتمادسازی گرفته تا کمربند همسایگی دیجیتال - بر ایجاد یک ساختار امنیتی غیرقابل تقسیم و جامع متمرکز است که در آن دولت‌ها و مردم به طور مسالمت‌آمیز همزیستی کنند. انتظار داریم که همکاری بین سیکا، سازمان همکاری شانگهای می‌تواند پایه‌ای قوی برای توسعه موفقیت آمیز فضای اوراسیا و امنیت کشورهای عضو این سازمان‌ها ایجاد کند. ما می توانیم نمونه خوبی از تعامل برای منطقه اروپا باشیم، جایی که سیستم کنترل و تعادل ایجاد شده در دهه ۱۹۹۰ در حال از هم پاشیدن است. من متقاعد شده‌ام که با توجه به تغییر تمرکز سیاست و اقتصاد جهانی به آسیا، توسعه پویا روابط تجاری و اقتصادی بین قاره‌ای، زیرساخت‌های پاناوراسیا و پروژه‌های لجستیکی، گسترش بیشتر گفت‌وگوها و همکاری‌ها بین کشورهای شرکت کننده در این نشست بیشتر است. او افزود: ساختار نظم جدید که در آن قطب های جدید سیاست جهانی شکل می‌گیرند و موازنه قوا در آینده تا حد زیادی به اراده جمعی و مسئولیت سیاسی ما بستگی دارد. امروز آنها مهمتر از همیشه هستند، زیرا آینده فرزندان و نوه های ما در خطر است.

او در پایان ابراز عقیده کرد که کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا نقش مهمی در مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری مسئولانه ایفا می‌کند که آینده‌ای صلح آمیز و قابل پیش بینی را می‌سازد. زمان آسیا فرا رسیده است. مهم است که این زمان را از دست ندهید!

الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: آذربایجان یکی از آلوده ترین کشورهای جهان به مین است.  گفته می‌شود ارمنستان بیش از یک میلیون مین در سراسر خاک آذربایجان کار گذاشته است و عملیات پاکسازی ممکن است نزدیک به ۳۰ سال طول بکشد و بیش از ۲۵ میلیون دلار هزینه داشته باشد.

او گفت: ارمنستان باید اطلاعات مربوط به سرنوشت افراد ناپدید شده و مکان دقیق گورهای دسته جمعی را در اختیار آذربایجان قرار دهد. ما تقریباً ۲ سال است که این اطلاعات را می‌خواهیم،  ما همچنین روند بازگشت آوارگان داخلی را به سرزمین مادری خود آغاز کرده ایم. برنامه "بازگشت بزرگ" آغاز شده است. ما به ارمنستان پیشنهاد معاهده صلحی بر اساس به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر ارائه داده‌ایم. .

علی اف گفت: جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۹، با تصمیم متفق القول کشورهای عضو، ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد که دومین ساختار بین المللی بزرگ پس از سازمان ملل است. ریاست ما به اتفاق آرا برای یک سال دیگر تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شد. ما پیشنهاد دادیم سال آینده یک نشست سطح بالا از کشورهای عضو NAM برای تبادل نظر و تدوین موضع جنبش در مورد جهان پس از کووید-۱۹ تشکیل شود.

محمود عباس: انگلیس و آمریکا باید به مردم فلسطین غرامت بدهند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: ما خواهان دریافت غرامت برای کشتارها و تخریب‌هایی هستیم که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و پس از آن در حق ملت فلسطین مرتکب شده است.  از انگلیس و آمریکا، به عنوان دو کشوری که پشت بیانیه بالفور بودند که فلسطین را به یهودیان داد، می‌خواهیم که اشتباه خود را بپذیرند، از این اشتباه عذرخواهی کنند و به مردم فلسطین غرامت بدهند.

در مجموع ۲۷ کشور منطقه‌ای، افغانستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش، کامبوج، چین، مصر، هند، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، فلسطین، قطر، کره جنوبی، روسیه، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان و ویتنام عضو سیکا هستند. هشت کشور و پنج سازمان بین المللی به عنوان ناظر در این مجمع شرکت می کنند. از سال ۲۰۱۴، مقر سیکا در آستانه واقع شده است.


اسپوتنیک
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی