شناسه خبر : 110787
تاریخ انتشار : 1401/07/16 15:02
شکست پروژه «هم‌پیمان سازی» آمریکا در بازار انرژی

نورنیوز بررسی کرد؛

شکست پروژه «هم‌پیمان سازی» آمریکا در بازار انرژی

هفته گذشته اعضای اوپک‌ پلاس با کاهش 2 درصدی تولید نفت خود موافقت کردند، توافقی که روزانه 2 میلیون بشکه نفت از عرضه به بازار جهانی می‌کاهد و این برای اتحادیه اروپا در آستانه زمستان بدون گاز روسیه، خبر نگران‌کننده‌ای بود.

نورنیوز - گروه اقتصاد: هرچند قیمت نفت که ۳ ماه پیش در بحبوحه جنگ اوکراین به مرز بشکه‌ای ۱۲۰ دلار رسیده و به تازگی در کانال ۹۰ دلار آرام گرفته بود، اما با تصمیم کاهشی تولید از سوی اوپک پلاس، قیمت این ماده حیاتی دوباره به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه نزدیک شد، قیمتی که هر اندازه غربی‌ها را متضرر می‌کند در مقابل از نظر سیاسی و اقتصادی به سود روسیه خواهد بود.

شاید کاهش ۲ میلیون بشکه نفت در روز نسبت به مصرف ۱۰۰ میلیونی آن در وهله اول عدد قابل توجهی نباشد، اما این توافق در حالی که غرب خود را برای زمستانی سرد و بدون گاز روسیه آماده می‌کند، پیام آور چالش‌های جدیدی خواهد بود. اروپا اینک با به قدرت رسیدن راست‌های افراطی در برخی کشورها مانند ایتالیا و سوئد با مشکلات ساختاری جدی که حتی وحدت اتحادیه را نیز تهدید می‌کند، روبه‌رو است و هرگونه فشار جدید سیاسی و اقتصادی هر چند اندک، می‌تواند به ناپایداری وضعیت اتحادیه اروپا کمک کند.

اخیراً استراتژیست‌هایی چون «مورگان استنلی» پیش‌بینی کرده بودند که تولید نفت روسیه پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا به میزان یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد، اما حالا با احتساب رقم کاهشی اوپک پلاس باید ۲ برابر آن را در برآوردهای خود مد نظر قرار دهند که طبیعتا می تواند فشارهای ناشی از کمبود انرژی را مضاعف کند.

به لحاظ ملاحظات سیاسی نیز تصمیم کاهشی اوپک پلاس شکستی برای آمریکا در پروژه «هم‌پیمان سازی» این کشور قلمداد می‌شود. الکساندر نواک، قائم‌مقام نخست‌وزیر روسیه که به‌تازگی از سوی آمریکا تحریم شده، به‌دلیل آن که مورد تحریم مشابهی از سوی اتحادیه اروپا قرار نگرفت با حضور در وین توانست ضمن ایفای نقش موثر در شکل‌گیری توافق در جلسه اوپک پلاس، زمینه همکاری اوپک و اوپک‌ پلاس تا آخر سال ۲۰۲۳ را نیز فراهم کند که دلیل آن را باید در ناهماهنگی میان آمریکا و اروپا جستجو کرد.

«آموس هوخشتاین»، نماینده ارشد انرژی آمریکا ماه گذشته برای گفتگو در مورد مسائل انرژی از جمله تصمیم اوپک پلاس به عربستان سعودی سفر کرده بود و تصمیم اخیر اوپک پلاس که به‌شدت خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت، نشان داد که در این جدال بسیار مهم آمریکا نتوانسته هم پیمان سنتی خود یعنی ریاض را از قرار گرفتن در جبهه روسیه باز دارد.

اهمیت این رخداد زمانی بیشتر روشن می‌شود که ناکامی بایدن در سفر تیر ماه خود به عربستان سعودی را نیز که هدف اصلی آن مدیریت جریان تولید انرژی بود، به آن اضافه شود. سناتور «کریس مورفی»، نماینده دموکرات کنگره آمریکابا انتشار متنی طعنه آمیز در این خصوص در صفحه توئیتر خود نوشت: «من فکر می‌کردم که هدف فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس به رغم نقض حقوق بشر، جنگ مزخرف یمن، کار علیه منافع آمریکا در لیبی، سودان و غیره، این است که وقتی یک بحران بین‌المللی پیش آمد، عرب‌ها آمریکا را به جای روسیه و چین انتخاب می‌کنند!»

توافق اخیر اوپک پلاس بار دیگر نشان داد هم‌پیمانی‌های سنتی در منطقه به دلایل مختلف دستخوش تغییرات ماهیتی شده و جهان غرب نمی‌تواند در جنگ اوکراین اهداف خود را با پروژه «هم‌پیمان سازی» و با شعار «ما در مقابل روسیه» پیش ببرد.


نورنیوز
اخبار مرتبط













نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی