شناسه خبر : 110604
تاریخ انتشار : 1401/07/11 18:31
هند ویزای تحصیلی دانشجویان افغان را تمدید نمی‌کند

هند ویزای تحصیلی دانشجویان افغان را تمدید نمی‌کند

زیر امور خارجه هند در پاسخ به اعتراض دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در این کشور به رد درخواست ویزای خود گفت، نگرانی‌های امنیتی، نبود اعتماد به حاکمیت فعلی افغانستان و کارایی سیستم ویزا مهم‌ترین دلایل نپذیرفتن درخواست‌ آنها است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل:  وزیر امور خارجه هند در پاسخ به اعتراض دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در این کشور به رد درخواست ویزای خود گفت، نگرانی‌های امنیتی، نبود اعتماد به حاکمیت فعلی افغانستان و کارایی سیستم ویزا مهم‌ترین دلایل نپذیرفتن درخواست‌ آنها است. 

سوبرانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند، در پاسخ به سؤالی در مورد لغو ویزا برای دانشجویان افغانی که در حال تحصیل در هندوستان بودند و از زمان تسلط طالبان در ماه اوت (شهریور) گذشته اجازه بازگشت نگرفته‌اند، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند در احساسات هند نسبت به افغان‌ها شک کند.

در آن زمان، دهلی‌نو تمام ویزاهای صادر شده از قبل برای شهروندان افغان را لغو کرده و روند جدید ویزای الکترونیکی اضطراری (Em-X-Misc e-visa) را اعلام کرد. با این حال، مقامات افغانستان می‌گویند که از ده‌ها هزار درخواست دریافت شده در سال گذشته، ویزاهای الکترونیکی تنها برای کمتر از ۳۰۰ افغان صادر شده است که بیشتر آنها هندو و سیک هستند که از دست طالبان فرار کرده‌اند. این رفتار هند، باعث اعتراض رسمی سفیر افغانستان در دهلی و همچنین تظاهرات اخیر در مقابل سفارت هند در کابل شد.

وزیر امور خارجه هند گفت: ما شرایطی داشتیم که مجبور شدیم سفارت خود را تعطیل کنیم، حتی در میان رویداد حضور نداشتیم تا بررسی کنیم که مشکل چیست. در آن زمان ابهامات زیادی در مورد پاسپورت متعلق به چه کسی بود و ویزای چه کسی صادر می‌شد وجود داشت.

جایشنکار با اشاره به ارسال کمک‌های هند که شامل گندم، دارو و واکسن به افغانستان با وجود مشکلات زیاد بوده است، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند در احساسات هند نسبت به مردم افغانستان شک کند، برای صدور ویزا باید اعتماد فراهم شود.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی