شناسه خبر : 109268
تاریخ انتشار : 1401/07/03 13:43
نظارت دادستانی تهران بر وضعیت پرونده زندانیان با بازدیدهای مستمر از زندان‌ها

نظارت دادستانی تهران بر وضعیت پرونده زندانیان با بازدیدهای مستمر از زندان‌ها

دادستان تهران و معاونان او با حضور میدانی در زندان‌ها و ندامتگاه‌های استان، ضمن بررسی مشکلات مددجویان به رفع آن‌ها پرداخته و پرونده‌های آنها را مورد بررسی قرار دادند.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: یکی از نکات مورد تأکید رئیس قوه قضائیه بازدید مسئولان قضایی از زندان‌ها است تا با حضور میدانی از نزدیک موضوعات، مشکلات مددجویان و پرونده‌های آنها را بررسی کنند.

دادستانی تهران پیرو تأکیدات و دستورات رئیس قوه قضائیه در خصوص بازدید از زندان‌ها برنامه‌های بازدید از ندامتگاه‌ها و زندان‌های استان تهران را در دستور کار خود قرار داده و با سرکشی از این محل‌ها موارد را بررسی و در جهت حل و فصل مشکلات مددجویان تدابیر لازم را اتخاذ کرده است.

دادستان تهران از کانون اصلاح و تربیت بازدید کرد

آغاز بازدیدهای «علی صالحی»، دادستان عمومی و انقلاب تهران از زندان‌های تهران در ۹  فروردین ۱۴۰۱ بود که او به همراه تیم قضایی دادستانی تهران از کانون اصلاح و تربیت، بازدید کرد.

صالحی با حضور در کانون اصلاح و تربیت، علاوه بر دیدار با مسئولان، مددکاران و مددجویان این مرکز، عملکرد این مجموعه را مورد بررسی قرار داد.

او در گفتگو و انجام دیدار چهره به چهره با تک تک مددجویان، بر رسیدگی فوری به پرونده‌های آنها در قالب طرح پایش تأکید کرد و گفت: مددجویان کانون اصلاح و تربیت بایستی به صورت مستمر تحت معاضدت‌های قضایی لازم قرار گیرند.

دادستان تهران با صدور دستورات ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های ۳۴ نفر از مددجویان کانون اصلاح و تربیت، تأکید کرد: مشکلات قضایی این افراد باید با قید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: ضرورت دارد در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری، آن دسته از مددجویانی که خانوادهایشان در دیگر استان‌ها سکونت دارند جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با هدف تکمیل روند اصلاح و تربیت به محل اقامت شان منتقل شوند.

بازدید دادستان تهران از زندان اوین

۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، علی صالحی به همراه هیئات قضایی ۱۱۰ نفره دادستانی تهران به زندان اوین رفت و از آنجا بازدید کرد.

دادستان تهران پس از بررسی درخواست‌های ۵۲۵ نفر از زندانیان زندان اوین مبنی بر تسریع در رسیدگی و تقاضای ۲۴۵ نفر دیگر برای تخفیف در قرار و تبدیل بازداشت موقت به وثیقه یا کفالت، در خصوص هر مورد دستورات لازم را صادر کرد.

در بازدید صالحی از زندان اوین ۵۲ نفر از مددجویان درخواست خود را برای استفاده از پابند الکترونیکی مطرح کردند و ۲۵ نفر دیگر نیز خواستار ادغام پرونده‌های قضایی خود شدند که مقرر شد، نتیجه درخواست‌های آنها هم پس از بررسی به سرعت اعلام شود.

تأکید دادستان تهران بر تسریع در تعیین تکلیف وضعیت متهمان، محکومان و بازداشت شدگان با استفاده از نهاد‌های ارفاقی

در ۲۹ فرودین ماه سال جاری، جلسه کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی به وضعیت زندانیان شهر تهران به ریاست علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران و با حضور سرپرستان نواحی ۳۲ گانه دادسرا برگزار شد.

صالحی در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت نهاد‌های ارفاقی برای تسریع در ساماندهی به وضعیت زندانیان، بیان کرد: آن دسته از نواحی دادسرای تهران که با پایش مستمر رفتار زندانیان عملکرد مناسبی در زمینه معرفی مددجویان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات ارفاقی داشته باشند؛ مورد تشویق قرار می‌گیرند.

او افزود: نگهداری زندانیان تحت سامانه‌های هوشمند «پابند الکترونیک» آزادی مشروط، تعلیق مجازات، اعطای مرخصی منجر به آزادی و معرفی به کمیسیون عفو و تخفیف مجازات، از جمله مهمترین تسهیلات ارفاقی پیش بینی شده برای کمک به استخلاص زندانیان است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران بر افزایش حضور سرپرستان دادسرا‌ها و قضات و دادیاران پرونده‌های زندانی دار در بازداشتگاه‌ها و ندامتگاه‌ها به منظور نظارت بر حسن رفتار مددجویان و شناسایی افراد واجد شرایط برای استفاده از این تسهیلات قانونی تأکید کرد.

او در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت اشتغال زندانیان دستور داد تا در این زمینه با شرکت‌های بخش خصوصی همکاری شود و شعب اجرای احکام اسامی محکومان واجد صلاحیت را اعلام کنند.

آزادی ۳ محکوم به حبس در جریان بازدید معاون دادستان تهران از زندان رجایی شهر

۵ اردیبهشت ماه امسال، «محمد شهریاری»، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۷ تهران پس از بازدید از زندان رجایی شهر از آزادی ۳ زندانی و موافقت با درخواست آزادی مشروط ۳ زندانی دیگر از این زندان خبر داد.

محمد شهریاری در این رابطه بیان کرد: به همراه ۳ نفر از دادیاران دادسرای جرایم جنایی تهران به مدت چهار ساعت از اندرزگاه شماره یک زندان رجایی شهر بازدید به عمل آوردیم و با بیش از یکصد نفر از محکومان و متهمان شعب اجرای احکام و بازپرسی دادسرا ملاقات چهره به چهره داشتیم.

یک زندانی آزاد و ۲ مددجوی زندان رجایی شهر به مرخصی اعزام شدند

یکم خردادماه سال جاری، محمد شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای جرایم جنایی تهران به همراه جمعی از قضات این دادسرا با حضور در زندان رجایی شهر ضمن دیدار و گفتگوی مستقیم با زندانیان، به درخواست‌ها و مشکلات آن‌ها رسیدگی و دستورات قضایی لازم را صادر کرد.

در این بازدید بیش از ۱۰۰ نفر از مددجویان با معاون دادستان تهران گفتگوی مستقیم انجام دادند که با بررسی پرونده‌های این افراد به مشکلات و درخواست‌های آنها رسیدگی شد.

شهریاری پس از مطالعه پرونده و بررسی شرایط، یک زندانی را آزاد و ۲ نفر را به مرخصی اعزام کرد و در ادامه با بررسی موارد دیگر، پرونده تعدادی از محکومان جهت اعمال ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی و یا مواد ۵۱۰ و ۵۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری به محاکم ارسال شد.

دادستان تهران از بند نسوان زندان اوین بازدید کرد

۱۷ خرداد امسال، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت در بازدید از زندان اوین به صورت چهره به چهره با تمامی محکومان حاضر در بند نسوان گفتگو کرد.

انجام دیدار چهره به چهره با محکومان بند نسوان و همچنین پیگیری مطالبات آنها و اعطای تسهیلات قانونی از برنامه‌های بازدید صالحی از بند نسوان زندان اوین بوده است.

بازدید معاون دادستان تهران از زندان زنان در شهرری

۳۰ خرداد ۱۴۰۱، «حمیده قنبری»، معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای ناحیه ۷ تهران از زندان زنان در شهرری بازدید کرد و به بررسی مشکلات زندانیان این زندان پرداخت.

معاون دادستان تهران در این بازدید ضمن دریافت اظهارات مددجویان، دستورات لازم درخصوص تقاضاهای واصله؛ مانند اعزام به شعبه شورای حل اختلاف زندان جهت صلح و سازش، استفاده از رأی باز، حضور در کارگاه‌های کوثر شهرداری و اعزام به مرخصی صادر و همچنین لوایح تعدادی از زندانیان نیز جهت انجام اقدامات لازم در دادسرا اخذ شد.

بازدید معاون دادستان تهران از وضعیت نگهداری مددجویان زندان اوین

دوم تیرماه سال جاری، «غلامحسین چمن سرا»، سرپرست دادسرای ناحیه ۲۸ تهران، در بازدید از زندان اوین، با تعدادی از متهمان و محکومان پرونده‌های خاص و مهم، ملاقات و از نزدیک در جریان نحوه نگهداری و درخواست‌های زندانیان قرار گرفت.

او در بازدید از بند ۲۴۱ و اندرزگاه شماره ۴ ندامتگاه اوین، ضمن استماع اظهارات متهمان بازداشتی و محکومان تحت اجرای حکم، تقاضاهای ارائه شده را اخذ و دستورات قضایی لازم را صادر کرد.

دادستان تهران: اقدامات قابل توجهی در بحث بهداشت زندان رجایی شهر صورت گرفته است

۹ تیرماه امسال،علی صالحی به همراه تیم ۱۱۵ نفره دادستانی تهران با حضور در زندان رجایی شهر از این محل بازدید و با مددجویان آن به گفتگو پرداخت.

صالحی در ابتدای این بازدید با حضور در آشپزخانه و نانوایی زندان رجایی شهر نسبت به تغذیه و کیفیت نان تولید شده در این زندان، بررسی‌های لازم را انجام داد.

دادستان تهران با حضور در بندهای زندان رجایی شهر با تعدادی از مددجویان به صورت حضوری در داخل بندها گفتگو کرد و پس از دریافت درخواست‌های زندانیان، دستوراتی مبنی بر بررسی مشکلات مطرح شده زندانیان صادر کرد.

صالحی و تیم‌قضایی همراه در این بازدید با برپایی میزخدمت در زندان رجایی شهر به صورت چهره به چهره با تمام زندانیان دیدار کرد و پس از دریافت مشکلاتشان دستورات قابل توجهی در خصوص کمک به زندانیان واجد شرایط صادر کرد.

دادستان تهران با تأکید بر اینکه هدف اصلی حضور در زندان رجایی شهر این است که این بازدید به صورت نمایشی نباشد، اظهار کرد: به تمام همکاران حاضر در این بازدید تاکید شد تا با حوصله، سعه صدر و همچنین با تکریم مددجویان، تمام درخواست‌های زندانیان زندان رجایی شهر مورد بررسی قرار گیرد و هرگونه ارفاق قانونی که قابلیت اجرایی برای زندانیان دارد را لحاظ کنند تا خروجی مثبتی در پایان این بازدید به دست بیاید.

بازدید معاونان دادستان تهران از ندامتگاه‌های پایتخت

۱۵ مردادماه ۱۴۰۱، معاونان دادستان تهران با حضور در ندامتگاه‌ها، ضمن رسیدگی به وضعیت نگهداری متهمان و محکومان و ملاقات با مددجویان به درخواست‌‎ها و مشکلاتشان، رسیدگی کردند.

معاونان دادستان تهران و سرپرستان دادسراهای ناحیه ۱۶ و ۳۰، با حضور در ندامتگاه تهران بزرگ ضمن دیدار با ۱۴ زندانی، دستورات لازم را صادر کردند.

همچنین معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۶ از ندامتگاه تهران بزرگ بازدید و زمینه آزادی یک زندانی واجد شرایط را فراهم کرد.

معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۸ نیز با حضور در زندان زنان شهر ری از این زندان بازدید کرد.

صالحی: زندانیان دارای سابقه جرایم خشن مورد اعمال ارفاق و تسهیلات قانونی قرار نخواهند گرفت

۲۷ مردادماه سال جاری، علی صالحی به همراه تیم ۱۱۲ نفره قضایی دادستانی تهران با حضور در زندان قزل حصار ضمن بازدید از این محل با مددجویان آن دیدار و گفتگوی چهره به چهره داشت.

دادستان تهران با حضور در کارگاه اشتغال زندانیان زندان قزل حصار از نزدیک با افرادی که در این بخش مشغول به کار بودند نیز دیدار کرد و در این رابطه تعدادی از مددجویان درخواست‌های خود را مطرح کردند.

او با اشاره به بحث نظارت بر زندان‌ها، گفت: باتوجه به اقدامات سازمان زندان‌های استان تهران، امکانات مناسب و مطلوبی برای خدمات دهی به زندانیان مهیا شده است که جا دارد در این خصوص از مسئولان سازمان زندان‌های استان تهران تشکر و قدردانی کنم.

صالحی با بیان اینکه ارفاقات و تسهیلات قانونی که برای زندانیان اعمال می‌شود مختص جرایم کم اهمیت، است، اظهار کرد: ارفاقات و تسهیلاتی که به زندانیان ارائه‌ می‌دهیم به هیچ عنوان برای جرایم خاص از جمله جرایم خشن، سارقان مسلح، سارقان سابقه‌دار، سارقان بعنف، زورگیر‌ها، آدم‌ربایان و اراذل و اوباش در نظر گرفته نخواهد شد.

او با اشاره به دستورالعمل و سیاست‌های رئیس قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری، گفت: در راستای این سیاست، در جلساتی با عنوان کاهش جمعیت کیفری و با حضور معاون دادستان کل کشور تمام شاخصه‌های مربوط به کاهش جمعیت کیفری اعم از نحوه صدور قرارها، ارفاقات قانونی و … مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه نیز مصوبات مطلوبی برای اجرای این سیاست نهایی می‌شود.

بازدید ۸ ساعته دادستان تهران از زندان‌های تهران بزرگ، فشافویه و اردوگاه اصلاح و بازپروری فشافویه

۱۶ شهریور ماه امسال، علی صالحی به همراه ۸۰ نفر از معاونان خود با حضور در زندان‌‎های تهران بزرگ، فشافویه و اردوگاه اصلاح و بازپروری فشافویه، از ان اماکن بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید که ۸ ساعت به طول انجامید، دادستان تهران با همراهی معاون استاندار (فرماندار ویژه شهر ری)، مدیرکل زندان‌های استان تهران، رئیس پلیس‌ راه تهران و جمعی از معاونان و نیروهای نظامی و اجرایی شهر تهران، از جاده چرمشهر منتهی به زندان تهران بزرگ که تعریض شده است، بازدید کرد.

سال‌هاست به دلیل کم عرض بودن محور جاده چرمشهر و در محدوده زندان بزرگ، تصادفات زیادی در آن حادث می‌شود که با دستور دادستان تهران و همکاری نهادهای اجرایی و با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی بخش زیادی از این جاده تعریض شد که در این رابطه و با گزارش پلیس راه نشان می‌دهد که پس از تعریض جاده چرمشهرآمار تصادفات در این محور به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

پس از بازدید از جاده چرمشهر، در جلسه‌ای که در دفتر پلیس راه فشافویه – تهران برگزار شد، دادستان تهران ضمن تشکر از زمانی فرماندار شهرری، در خصوص پیگیری مشکلات این جاده و اصلاح محوطه زندان تهران بزرگ، گفت: برای تکمیل پنج کیلومتر باقی مانده اعتبار بیشتری لازم است که فرماندار شهرری، جهت تأمین اعتبار آن، صد میلیارد ریال برای اتمام سه کیلومتر باقی مانده، قول مساعدت داده است.

صالحی در ادامه بازدید خود به همراه معاونان و دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران، وارد زندان تهران بزرگ شد و در جلسه «بررسی وضعیت اشتغال زندانیان استان تهران» شرکت کرد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت اشتغال زندانیان استان تهران توسط مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌های کشور و حجت الاسلام و المسلمین احمدعلی فیروزجایی معاون دادستان تهران در امور زندان‎ها، ارائه شد.

در ادامه این نشست، علی صالحی دادستان تهران با بیان اینکه سیاست‌های رئیس قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، مجدانه در حال پیگیری است، بیان کرد: نگاه دستگاه قضایی نسبت به جمعیت زندان‌ها، یک نگاه جامعه شناختی، روانشناختی و فرهنگی است.

او افزود: گرچه یکی از سیاست‌های مهم دستگاه قضایی کاهش جمعیت کیفری است؛ اما افعال مجرمانه‌ای مانند سرقت‌های خشن و آدم ربایی قابل ترحم نیستند و با کسانی که به جان و مال مردم دست درازی می‌کنند و نیز با ارعاب و خشونت، امنیت را برهم می‌زنند، نباید ذره‌ای مماشات کرد.

تأکید بر صدور احکام قضایی جایگزین حبس توسط قضات نواحی دادسراها

صالحی با تأکید بر استفاده از احکام جایگزین حبس مانند اشتغال نیمه‌باز، پابند الکترونیکی، مرخصی‌ها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی دیگر، اظهار کرد: انتظار ما از بنیاد تعاون زندانیان بسیار بیشتر از وضعیت موجود است و این وضعیت باید ارتقاء پیدا کند، زیرا ضروری است که از ظرفیت‌های بیشتری جهت اشتغال زندانیان و حل مشکلات آنها و خانواده‌هایشان استفاده شود.

او با بیان اینکه فعالیت حرفه آموزی زندانیان دو چندان شود، گفت: یک مددجو زمانی که از زندان آزاد شد، باید بتواند مانند یک شهروند معمولی در جامعه زیست طبیعی داشته باشد، کارکند و برای جامعه مفید واقع شود.

دادستان تهران در ادامه برنامه بازدید خود به همراه معاونان و مسئولان زندان تهران، از «مزرعه پرورش شترمرغ»، باغات و کشتزارهای فشافویه که توسط زندانیان نیمه باز فشافویه  مدیریت می‌شود، بازدید کرد.

همچنین صالحی با حضور در کارگاه‌های خیاطی از تولیدات دستی و هنری زمددجویان در زندان فشافویه سرکشی و از نزدیک با زندانیان گفتگو کرد و در جریان خواسته‌ها و مشکلات آن‌ها قرار گرفت و دستورات لازم جهت حل مشکل برخی از این افراد توسط دادستان تهران صادر شد.

دادستان تهران با حضور در قرارگاه بازپروری معتادان متجاهر زندان فشافویه از این محل بازدید و برای بهبود وضعیت اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه، دستور استفاده از سوله‌های خالی برای استفاده بنیاد تعاون زندانیان تهران و به کارگیری نیروهای بیشتری از زندانیان را صادر کرد.


میزان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی