شناسه خبر : 109259
تاریخ انتشار : 1401/07/03 11:20
فواید عضویت در پیمان شانگهای/ از جهش صادرات تا دلارزدایی از مبادلات تجاری

فواید عضویت در پیمان شانگهای/ از جهش صادرات تا دلارزدایی از مبادلات تجاری

عضویت ایران در این پیمان به معنای دست یافتن ما به یک بازار مطمئن و بزرگ است؛ بازار مطمئنی برای مبادلات ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای.

نورنیوز - گروه اقتصاد: «عبدالمجید شیخی»، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص دستاوردها و مزیت‌های اقتصادی ناشی از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت: در این موضوع شکی نیست که پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای در ابعاد مختلف می‌تواند آثار برجسته‌ای روی اقتصاد ایران ایجاد کند از این جهت این پیمان حائز اهمیت است چرا که در کنار چند کشور فعال در زمینه اقتصادی، ایران نیز می‌تواند قدرت‌نمایی اقتصادی خود را در معرض دید عموم مردم جهان قرار دهد.

او درباره مزیت‌های عضویت دائمی ایران در پیمان شانگهای گفت: عضویت ایران در این پیمان به معنای دست یافتن ما به یک بازار مطمئن و بزرگ است، بازار مطمئنی برای مبادلات ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که اگر در بازار کشورهای عضو شانگهای به خوبی وارد عمل شویم و صادرات قابل توجهی براساس نیاز سنجی کشورهای مختلف داشته باشیم شاید نیازی به تعاملات اقتصادی با کشورهایی که همواره در مسیر رشد اقتصادی ایران سنگ اندازی می کنند، نداشته باشیم.

شیخی در این باره بیان کرد: عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای بدین جهت مهم است چرا که بازاری برای فروش انرژی، فناوری، همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه روابط سیاسی و فرهنگی است به‌خصوص اینکه عمده کشورهای عضو این پیمان، تقریباً هم فرهنگ ما هستند.

شیخی در خصوص تمرکز بر زدودن دلار در تعاملات اقتصادی و تجاری با عضویت دائمی در سازمان همکاری‌های شانگهای درباره این موضوع ضروری توضیح داد: در درجه بعدی به دلیل تمایل کشورهای عضو این پیمان می توان به حذف دلار و یورو از مراودات فی مابین فکر کرد. قطعاً کشورهای عضو پیمان خواستار تجارت با ارزهای دوجانبه یا چند جانبه خود هستند این موضوع می‌تواند به بین‌المللی شدن ریال ایران نیز کمک کند. اگر این موضوع به درستی دنبال شود کشورهای عضو پیمان شانگهای نیازی به استفاده از دلار و یورو در مبادلات تجاری فی مابین خود نخواهند داشت. در صورت تحقق این موضوع شاهد تخلیه اثرات تورمی ناشی از تحریم دلار و فشارهای تحریمی خواهیم بود که آمریکا به ما تحمیل کرده است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی موقعیت ممتازی در جهان دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت ما در چهارراه بین‌المللی قرار داریم.  درواقع مرکز مبادلات بین شرق و غرب کره زمین، بین شرق آسیا و غرب آسیا بین آسیا و اروپا هستیم. اگر ایران محور تبادل کالاها باشد با توجه به اینکه عمدتا هزینه تمام شده مبادلات از طریق راه آهن تا یک سوم حمل و نقل دریایی است اگر مسیر ریلی را توسعه دهیم در این موضوع منافع مهمی کسب می‌کنیم. شاهد این موضوع بودیم که روسیه برای اولین بار قطار محموله راه انداخت و از چابهاربه هند کالاهای خود را منتقل کرد و محموله‌ای از چین از طریق تاجبکستان، ازبکستان و ترکمنستان وارد ایران شد و به سمت غرب فرستاده شد. 

او در این باره توضیح داد: اگر ایران در این مسیر درست قدم بگذارد مانع توطئه‌های جنگ افروزانه آمریکا می شود. در شرایطی که آمریکا به دنبال تنش افزایی در منطقه برای تضعیف روسیه است همانطور نیز درصدد است تا قدرت‌های دیگر مقابل خود مثل چین را با تحریک تایوان وارد جنگ و درگیری برای تضعیف قدرت اقتصادی  کند. 

شیخی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه آمریکا به دنبال ناامن کردن شلوغ ترین معبر مبادلات تجاری دنیا در دریای چین جنوبی هستند، ناامنی این معبر به این معناست که چین حتماً به دنبال گزینه‌ای بهتر از انتقال کالاها و محصولات خود از طریق دریا خواهد بود و این گزینه قطعاً احیای راه ابریشم است. بنابراین ایران در این زمینه هر چه سریع‌تر باید راه آهن رشت به آستارا، زاهدان به میرجاوه، شلمچه به بصره و کرمانشاه به طرف عراق تا لب دریای مدیترانه را گسترش دهد و روی این موضوع برای حداکثر کردن منافع اقتصادی آن سرمایه گذاری کند. تحقق این موضوع منجر به  گشایش فوق العاده‌ای در روابط تجاری و ارزی ایران و افزایش ارزش افزوده در اقتصاد ایران خواهد شد.


ایبنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی