شناسه خبر : 108041
تاریخ انتشار : 1401/06/28 11:44
کنعانی: برنامه خاصی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک وجود ندارد

در نشست هفتگی با خبرنگاران؛

کنعانی: برنامه خاصی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار کرد: اگرچه مذاکره کننده ارشد ایران رئیس جمهور را در سفر نیویورک همراهی می‌کند، اما برنامه خاصی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در نیویورک وجود ندارد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک  برای شرکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در  پاسخ به این سوال که "آیا سفر علی باقری به همراه رئیس جمهور به نیویورک به  منظور برگزاری مذاکرات با طرف‌های مذاکره در نیویورک صورت گرفته است و آیا برنامه‌ای در این ارتباط پیش‌بینی شده است؟"، تصریح کرد: همراهی آقای باقری در این سفر در ارتباط با همراهی هیأت عالی‌رتبه ایرانی صورت گرفته است و برنامه تعریف شده برای گفتگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این نشست و اجلاس وجود ندارد، اما به صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای برگزاری نشست‌های سیاسی، انجام مذاکرات بین کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه کشورها است

 کنعانی ادامه داد: این که در حاشیه این نشست گفتگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد، این احتمال را رد نمی‌کنیم و ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند.

 سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران هیچ موقع میز مذاکره را ترک نکرده است و مذاکرات سازنده را به عنوان روشی سازنده و معقول برای حل و فصل اختلافات می‌‌داند و اینکه در حاشیه این نشست گفتگوهایی با طرف‌های مذاکره کننده رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است و ما از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها  و پیشبرد منافع ایران در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

او همچنین درباره سفر آیت‌الله رئیسی به نیویورک گفت: رئیس جمهور دیدگاه‌ها و نظرات ایران را در ارتباط با تحولات منطقه‌ای بیان خواهند کرد. رئیس جمهور مذاکرات دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی خواهد داشت و در کنفرانس‌های خبری برنامه‌ریزی شده شرکت خواهد کرد. با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا گفتگو خواهد داشت. ایران از این نشست برای بیان دیدگاه‌ها استفاده خواهد کرد و ان‌شاءالله به تدریج نتایج این دیدار رخ خواهد داد به اطلاع مردم خواهد رسید. هیچ موقع تریبون‌های عمومی مجامع بین‌المللی را ترک نکردیم و رئیس جمهور بر حضور در این اجلاس تأکید داشت که مواضع رسمی ایران را با صراحت و شفافیت از تریبون مجمع عمومی به اطلاع جهانیان برساند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در ارتباط با مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آخرین تحولات قره‌باغ گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط واضح هست. ما معتقد بر ضرورت اتخاذ رویکرد سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش‌ها هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه و مرزهای بین‌المللی نیز سیاست ایران روشن است و بر این موضوع تأکید داریم که آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل اختلافات کمک کند وجود اراده سیاسی دو کشور «ارمنستان و آذربایجان » برای شروع گفتگوها و انجام تلاش‌های منطقه‌ای برای پایان دادن به این تنش‌ها است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی نیز در چارچوب سیاست همسایگی خود و  ارتباط نزدیک با دو طرف، همچنان آماده است که برای پایان دادن این تنش‌ها همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بیان کرد: امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود و این هیأت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت. ترکیب هیأت متنوع است و زمینه‌های متنوع همکاری دو کشور را در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و ... در برمی‌گیرد.

کنعانی ادامه داد: نتیجه آمدن چنین هیأتی و برگزاری نشست‌‌های متنوع و خاصه این هیأت عملاً نتیجه یک سال تلاش‌های دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است. سفرهای متعدد وزرای دو کشور، مذاکرات در سطوح مختلف بین روسای جمهور و وزرای خارجه دو کشور و ... عملاً بخشی از نتیجه تلاش‌های مشترک دو کشور در طول یک سال گذشته در راستای تقویت همکاری‌ها بین دو کشور بوده است. گسترش مناسبات تأمین کننده منافع و مصالح مشترک دو کشور است. ایران از هر تحول مثبت در مناسبات ایران با همسایگان مبتنی بر منافع  مشترک استقبال می‌کند. ما در حوزه‌های همکاری‌های استانی هم به دلیل تلاش‌های گذشته و تلاش‌های یک سال گذشته زمینه‌های خوب همکاری در حوزه استان‌های دو کشور شکل گرفت.

او در ادامه خاطر نشان کرد: فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه شاهدیم و بخشی از نتایج تلاش های ایران و دولت در تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دستاوردهای حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای در سمرقند خاطرنشان کرد:‌ سفر رئیس جمهور به ازبکستان با دو هدف صورت گرفت بخش اول در پاسخ به دعوت رسمی همتای ازبکستانی انجام شد و سفر مهمی در مناسبات دوجانبه بود. ملاقات با همتای ازبکستانی انجام و گفتگوهای وزرای همتا انجام شد و بر مبنای اراده سیاسی مشترک دو کشور برای گسترش روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف مذاکرات سازنده‌ای را داشته‌ایم و شاهد امضای ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف بودیم. از بعد دوجانبه این سفر بسیار برای دو کشور حائز اهمیت و نقطه تحول در جهت مناسبات دو کشور و ملت بود. بخش دیگر سفر مربوط به مشارکت ایشان در بیست و دومین نشست سازمان شانگهای بود. ایران در نشست قبلی سران به عنوان عضو رسمی سازمان به رسمیت شناخته شد و در این سفر سند تعهدات عضویت ایران در این سازمان به امضای وزیر خارجه و دبیرکل سازمان شانگهای امضا و نشست‌های جانبی سفر حائز اهمیت بود و دیدار دوجانبه رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه، چین، تاجیکستان، بلاروس و نخست‌وزیرا ن هند و ... بخش مهم دیگری از سفر رئیس جمهور بود و سفر موفقی از حیثت مناسبات دوجانبه ایران و ازبکستان و هم از حیث مناسبات ایران با سازمان بود.

او درباره احتمال دیدار آیت‌الله رئیسی با نخست وزیر ژاپن و .. خاطرنشان کرد: در این سفر بخشی از برنامه‌های سفر دیدار با مقامات کشورهای مختلف و روسای جمهور و نخست وزیران و همتایان کشورهای مختلف است و در این زمینه برنام‌ریزی‌ها انجام شده است. در این حوزه مناسبات ایران با کشورهای آمریکای لاتین مناسبات مهم و حائز اهمیت و رو به پیشرفت بوده و در یک سال گذشته گام‌های خوبی در جهت تقویت مناسبات با کشورهای مختلف برداشته شده است. 

کنعانی در ادامه با اشاره به اینکه دولت سوریه سال‌ها میزبان خوبی برای گروه‌ها و جریانات مقاومت فلسطینی بوده، تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل مشکلات سال‌های اخیر در سوریه، روابط گرم و بلند مدت دولت سوریه و حماس نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته بود. در نتیجه تلاش‌های به‌عمل آمده و به‌وجود آمدن نگاه‌های جدید نسبت به نقش سوریه در محور مقاومت، روابط دولت سوریه و حماس دوباره رو به گرمی گراییده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در این راستا از هرگونه همگرایی در محور مقاومت استقبال و پشتیبانی خواهد کرد.

ناصر کنعانی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره مهسا امینی گفت: هرگونه اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی ایران قاطعاً مردود می‌دانیم. دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است محاصره ظالمانه، یکجانبه غیرقانونی چند دهه‌ای خود را علیه ملت ایران بردارد و از سیاست‌های ظالمانه علیه این ملت دست بردارد. اینگونه اظهارات مقامات آمریکا مداخله جویانه در امور داخلی ایران است و ایران این اظهارات را غیرمفید می‌داند و به مقامات دولت آمریکا توصیه می‌کند به مسائل داخلی خود و حقوق ملت ایران بپردازند و در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که چرا ایران موضعی در خصوص مرگ ملکه نشان نداده است، گفت: ایران از نظر پروتکلی متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه براساس عرف رایج دیپلماتیک عمل کرده است. مناسبات بین کشورها در خلاء شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه و مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوارم در دوران پیش رو شاهد ارتقای مناسبات دیپلماتیک دو کشور باشیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی