شناسه خبر : 108032
تاریخ انتشار : 1401/06/28 10:11
عضویت در سازمان همکاری شانگهای نشانه شکست طرح انزوای ایران است

سیدرضا صدرالحسینی

عضویت در سازمان همکاری شانگهای نشانه شکست طرح انزوای ایران است

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تحرک قابل توجه سیاست خارجی دولت سیزدهم در حوزه روابط با همسایگان گفت: تکمیل عضوت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و تأثیر آن بر عضویت در سایر پیمان‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان از جمله بریکس نشان می‌دهد که در وضعیت کنونی نظام بین‌الملل صحبت از تحریم و انزوای ایران بیشتر به یک لطیفه سیاسی می‌ماند و جمهوری اسلامی از همه این مراحل عبور کرده است.

نورنیوز - گروه سیاست: کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت سفر سه روزه رئیس‌جمهور به ازبکستان و تکمیل مراحل عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، روابط با همسایگان و گسترش ارتباطات با همه کشورهای غیر معاند است و در این راستا سال گذشته در اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور اقداماتی در جهت قطعی کردن عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام شد و گفت‌وگوهای انجام گرفته در این سفر و نمایش توانمندی‌های دولت سیزدهم در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی روند عضویت دائم ایران در این سازمان بسیار تسریع کرد و اگر این توان به منصه ظهور نرسیده بود شاید تا سال‌های دیگر این عضویت دائم مورد تصویب همه اعضا قرار نمی‌گرفت و این نشانه تحرک قابل توجه در حوزه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

وی افزود: دولت سیزدهم در این مدت تأکید زیادی بر افزایش مبادلات و تعاملات تجاری، بانکی و اقتصادی با همسایگان داشته که قطعا این فعالیت‌ها در تسریع در عضویت دائم ایران بسیار مؤثر بوده است و قطعا عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای در عضویت ایران در سایر پیمان‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان از جمله بریکس هم تأثیرگذار خواهد بود.

عبور ایران از انزوا و تحریم

صدرالحسینی اظهار کرد: از مجموعه این اتفاقات و تحولات مثبت می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت کنونی در نظام بین‌الملل مانند گذشته نیست و صحبت از تحریم و انزوای جمهوری اسلامی ایران بیشتر به یک لطیفه سیاسی می‌ماند. لذا با عنایت به موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی، توانمندی‌های نیروی انسانی و مدیریت عالی کشور باید گفت مسئله منزوی‌سازی و تحریم ایران کاری بسیاری غیر معقول و بی‌نتیجه بوده و ایران از همه این مراحل عبور کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره آثار عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای در طول یکسال گذشته منجر به افزایش ۲۵ درصدی تجارت خارجی ایران شده و این عضویت از این به بعد هم زمینه فروش انرژی و فرآورده‌های انرژی فراهم می‌کند. به ویژه با توجه به سرمایه‌گذاری قابل توجه ایران در حوزه پتروشیمی و نیاز دنیا به این محصولات، ایران می‌تواند بعد از کامل شدن عضویت خود در این سازمان، بازارهای جدید گسترده‌ای برای فروش محصولات و کالاهای خود به ویژه در حوزه پتروشیمی پیدا کند و از این طریق آثار گسترش روابط خارجی به طور مستقیم بر روی اقتصاد داخلی و سفره‌های مردم قابل مشاهده خواهد بود.

پاسخ به منتقدان 

صدرالحسینی درباره برخی انتقادات نسبت به تضادها و اختلافات زیاد در سازمان همکاری شانگهای و ناکارآمدی اقتصادی این سازمان گفت: واقعیت این است که در حوزه روابط بین‌الملل لزوما یک توافق صددرصدی میان کشورهای عضو پیمان‌ها و مجموعه‌‌های مختلف وجود ندارد و مسئله مهم وجود نقاط مشترک و همکاری در جهت پررنگ کردن این اشتراکات است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: در سازمان همکاری شانگهای نیز این نقاط مشترک در حوزه‌‌های امنیتی و سیاسی با رویکردهای جدید اقتصادی کاملا دیده می‌شود. در عین حال که برخی کشورها در بعضی موضوعات با هم اختلاف دارند که این در سایر پیمان‌ها هم دیده می‌شود. شاید الان ناتو مستحکم‌ترین پیمان به نظر برسد اما وقتی وارد جزئیات نظرات اعضای ناتو می‌شویم شاهد برخی اختلافات و رقابت‌های جدی میان فرانسه و آمریکا هستیم یا در آخرین رزمایش ناتو اختلافات بسیار جدی میان فرانسه و آمریکا در حوزه مسائل ارتباطی وجود داشت اما همه این اختلافات باعث نشده که اصل ناتو و همکاری‌های اعضا دچار اختلال شود و آنها توانسته‌اند با تکیه بر نقاط مشترک یک مجموعه کاملا منسجم را ایجاد کنند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد بخشی از انتقادات به سازمان همکاری شانگهای و عضویت ایران در این سازمان از سوی کسانی است که زیاد علاقه‌مند نیستند جمهوری اسلامی ایران جز در پیمان‌ها و توافقات غربی در مجموعه‌ها و پیمان‌های دیگر حضور داشته باشد اما باید گفت امروز قریب به ۴۵ درصد جمعیت و به همین میزان اقتصاد دنیا در اختیار کشورهای عضو شانگهای است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با نگاه تحکیم روابط نقش مؤثری در تقویت جایگاه این سازمان در عرصه بین المللی ایفا کند.

نقش مقوم ایران در شانگهای

صدرالحسینی درباره تأثیر ویژگی‌ها و رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در تقویت همگرایی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای و کاهش اختلافات و تضادها گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه کاملا انسانی، آزادی‌خواهانه، استقلال‌طلبانه و ضد استعماری و ضد استکباری در عرصه بین‌الملل می‌تواند نقش مقوم در این سازمان داشته باشد و اختلافات بین کشورهای عضو را که علاقه‌مند نیستند زیر سلطه آمریکا باشند، کاهش دهد.


ایکنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی