شناسه خبر : 107973
تاریخ انتشار : 1401/06/26 15:53
فوت غم‌انگیز یک هموطن و الزامات پیش رو

نور ویدئو؛

فوت غم‌انگیز یک هموطن و الزامات پیش رو

باید در محیطی به دور از احساسات و فضاسازی‌های کاذب، زمینه برای نهادهای مسئول فراهم شود تا ضمن بررسی دقیق این رخداد تلخ، ابعاد کامل آن را واکاوی کرده و گزارش ارائه کنند.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: رخداد تلخ فوت مرحومه «مهسا امینی» موجب اندوه و تأسف همه مردم ایران شد. همه گروه‌های اجتماعی با واکنش به این حادثه غم انگیز به نوعی تلاش کردند علاوه بر همدردی با خانواده او حساسیت خود را نسبت به چنین وقایعی ابراز کنند. با توجه به حواشی ایجاد شده پیرامون فوت مهسا امینی  که به‌دنبال عارضه ابتدایی در مکان متعلق به نیروی انتظامی رخ داد به صورت طبیعی لازم است که این موضوع مورد توجه و واکاوی دقیق قرار بگیرد.

ورود سریع رئیس جمهور، وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به این رخداد و دستور رسیدگی سریع و همه‌جانبه به این موضوع نیز از همین حساسیت و توجه نسبت به شفاف شدن ابعاد این رخداد تلخ خبر می دهد‌.

اگرچه دستگاه‌های مسئول در چارچوب وظایف قانونی خود پس از رسیدگی دقیق به این حادثه گزارش نهایی آن را برای اطلاع عموم مردم اعلام خواهند کرد، اما موضوعی که جا دارد در این خصوص به آن توجه کامل شود ضرورت وفاداری و عمل به قانون به عنوان میثاق و مبنای شکل‌گیری همه کنش‌ها و واکنش‌ها در کشور است. قوانین در هر کشوری،چارچوبهایی را شکل می دهد تا  جامعه بتواند بر اساس آن و بر مدار نظم و اصول مدنی اداره شود.

تمسک به اصل قیاس برای زیر سئوال بردن قوانین و اثبات نتایجی که شاید گروهی در جامعه علاقه‌مند و یا پیگیر اجرای آن هستند، نمی‌تواند روشی درست و منطقی برای نقد قوانین و زیر سئوال بردن مجریان قانون باشد. مشابهت سازی حوادث و بهره‌گیری از فضای احساسی ناشی از فوت تأسف‌بار دختری جوان برای اثبات برخی رویکردهای خاص که متأسفانه بخشی از آنها نیز ریشه در خیرخواهی ندارد نیز به میزان کم توجهی و اغماض در رسیدگی به وقایعی چون فوت غم بار مهسا امینی غیر قابل قبول و نپذیرفتنی است.

به طورقطع باید در محیطی به دور از احساسات و فضاسازی‌های کاذب زمینه برای نهادهای مسئول فراهم شود تا ضمن بررسی دقیق این رخداد، ابعاد کامل آن را واکاوی کرده و گزارش ارائه کنند. در هر صورت قاعده اصلی در بررسی‌هایی از این نوع آن است که تیم بررسی کننده در هیچ شرایطی، ملزم به تأیید نتایج از پیش تعیین شده نشود و صرفاً بر اساس الزامات خاص قانونی پیش رود و به هر نتیجه‌ای که منجر شد، همگی از آن تمکین نمایند.

بدون شک مسئولین ذی‌ربط با توجه به آنکه این حادثه مورد رصد کثیری از شهروندان قرار گرفته، گزارش جامعی از روند شکل‌گیری این حادثه تلخ ارائه می‌نمایند و به مطالبه به حقی که از سوی خانواده مرحومه مهسا امینی و عموم مردم کشور در مورد شفاف شدن ابعاد این رخداد وجود دارد ،پاسخی مستدل و جامع خواهند داد.


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی