شناسه خبر : 107962
تاریخ انتشار : 1401/06/26 12:16
آمریکا؛ متهمی که خود را قهرمان هسته‌ای می‌خواند

نورنیوز بررسی کرد؛

آمریکا؛ متهمی که خود را قهرمان هسته‌ای می‌خواند

آمریکا در حالی بیشترین کمک مالی را به سازمان ملل، شورای حقوق بشر و برخی نهادهای بین‌المللی دارد که هنوز هم در جمع بزرگترین ناقضان منشور ملل متحد و قوانین بشر دوستانه بوده و شایسته‌تر است تا به جرم بر هم زدن نظم و امنیت نظام بین‌الملل مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «لارا هولگیت»، نماینده آمریکا در سازمان‌هاى بین‌المللى مستقر در وین گفت:« آمریکا قهرمان استفاده صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى است زیرا به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى کمک مى کند»!! به گفته او، واشنگتن از سال ٢٠١٥ تاکنون ٣٩٥ میلیون دلار به آژانس کمک کرده و در آینده به این کمک ادامه خواهد داد.

این سخنان از سوی هولگیت در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تنها کشوری است که از انرژی هسته‌ای به مخربترین شکل آن، یعنی بمب هسته‌ای استفاده و صدها هزار ژاپنی را به‌صورت دسته جمعی قتل عام نمود و هرگز نیز بابت این جنایت عذرخواهی نکرده است.

در همین حال شایعاتی نیز در خصوص استفاده آمریکایی‌ها در جنگ‌های متعددی از ویتنام گرفته تا افغانستان و عراق از اورانیوم ضعیف شده و سلاح‌های کشتار جمعی مطرح است که احتمالاً به دلیل کمک‌های "قهرمان استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای" به آژانس، مورد بازخواست و تحقیق قرار نگرفته است. آمار بالای سرطان و کودکان ناقص الخلقه در این کشورها و همچنین بروز بیماری های نادر در سربازان آمریکایی که در مناطق نبرد حضور داشته‌اند می‌توانست برای یک تحقیقات گسترده جهت استفاده از سلاح‌های نامتعارف و هسته‌ای علیه مردم این کشورها و سربازان بازگشته از جنگ، کافی باشد، اما هرگز اقدامی در این خصوص انجام نشد.

علاوه بر آن نیمی از هزینه‌های  توسعه تسلیحات اتمی در جهان به آمریکا اختصاص دارد. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱، به تنهایی ۴۴.۲ میلیارد دلار برای توسعه تسلیحات اتمی هزینه کرده که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. رویه‌ای که در گذشته نیز ادامه داشته است چنانکه در سال ۱۳۹۰ یعنی در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» که مدعی رویکرد گفتگو محور و تعامل با کشورها و همکاری با نهادهای بین‌المللی بود، طی گزارش‌های منتشر شده، آمریکا بودجه‌ای معادل ۷۰۰ میلیارد دلار برای به روز رسانی تسلیحات مخرب هسته‌ای خود به کار گرفته است. یک سال پیش از آن نیز دولت آمریکا درحالی دم از ضرورت خلع سلاح و کاهش سلاح هسته‌ای در جهان می‌زد که بودجه‌ای ۸۶ میلیارد دلاری به تجهیز و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای خود اختصاص داد.

ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در سخنانی گفته بود: ما در حال احیاء و بازسازی زرادخانه هسته‌ای خود به گونه‌ای هستیم که هرگز در گذشته شبیه آن وجود نداشته است.

علاوه بر پیگیری رویکردهای توسعه طلبانه غیر صلح‌آمیز هسته‌ای از سوی واشینگتن،این کشور از اجرای قوانین و مقررات سلبی آژانس مبنی بر انهدام سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی نیز خودداری کرده‌ و عملاً ناقض اصل منع اشاعه بوده‌ است. آمریکا حتی به پیمان‌هایی همچون پیمان استارت که با روسیه بسته بود تا در انهدام تسلیحات هسته‌ای بکوشند، پایبند نبود که نتیجه آن نیز تشدید رقابت هسته‌ای ناسالم در جهان بوده است. البته به این اقدامات باید حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی و غیر صلح آمیز رژیم‌هایی با ماهیت تروریستی همچون رژیم صهیونیستی را نیز اضافه کرد که هرگز اجازه بازگشایی پرونده آن در آژانس و بازرسی واقعی از مراکز و فعالیت‌های هسته‌ای آن داده نشده است.

نکته دیگر آنکه نه در عرف بین‌الملل و نه در هیچ کدام از قوانین و اساسنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی، کمک مالی به چنین نهادهایی مساوی با قهرمان شدن در تحقق اهداف آن نهاد تلقی نشده و اقدامی که می تواند جایگاه ویژه‌ای برای کشورهای عضو ان نهاد ایجاد کند، صرفاً اجرای مصوبات و عمل به قوانین است که آمریکا هرگز به  آن تن نمی‌دهد. آمریکا در حالی بیشترین کمک مالی را به سازمان ملل، شورای حقوق بشر و برخی نهادهای بین‌المللی دارد که هنوز هم در جمع بزرگترین ناقضان منشور ملل متحد و قوانین بشر دوستانه بوده و شایسته‌تر است تا به جرم بر هم زدن نظم و امنیت نظام بین‌الملل مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرد.

از این رو سخنان نماینده آمریکا در آژانس بیشتر به یک طنز و شوخی تلخ شباهت دارد.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی