شناسه خبر : 107929
تاریخ انتشار : 1401/06/25 11:50
رئیسی: رفع تحریم‌ها علیه ایران باید با ضمانت همراه باشد

در گفتگو با الجزیره؛

رئیسی: رفع تحریم‌ها علیه ایران باید با ضمانت همراه باشد

آیت‌الله رئیسی در گفتگو با شبکه خبری الجزیره بر این موضع تأکید کرد که رفع تحریم‌ها علیه ایران باید با ضمانت همراه باشد.

نورنیوز - گروه سیاست: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران در جریان حضور در اجلاس سران عضو سازمان شانگهای با شبکه خبری الجزیره گفتگویی داشت و در آن تأکید کرد که تصمیم نهایی برای رسیدن به توافق هسته‌ای به عهده آمریکا است.

روابط ایران و عربستان سعودی بخش دیگری از گفتگوی رئیس جمهور ایران بود که در آن رئیسی با اشاره به اینکه تهران هنوز اختلافاتی با ریاض دارد گفت که تا کنون پنج دور گفت‌وگو میان دو طرف برگزار شده و مذاکرات ادامه خواهند داشت. او گفت ایران معتقد است چنانچه طرف‌های خارجی دخالت نکنند، مسائل منطقه‌ای قابل حل هستند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار مستقیم با آمریکا نیز اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای مستقیم با آمریکا نفعی ندارد. ما معتقدیم که منافع ملت ایران روی مذاکره مستقیم با آمریکا استوار نیست.

آیت‌الله رئیسی بر این موضع گیری اصولی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید کرد که پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در وین مستلزم حل و فصل مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

تحولات عراق بخش دیگری از موضوعات مورد اشاره در گفتگوی رئیس جمهور ایران بود که رئیسی درباره آن خاطر نشان کرد: ما از دیدن دولتی قوی در عراق خوشحال خواهیم شد و عراقی‌ها نباید اجازه حضور آمریکایی‌ها را بدهند. رئیس جمهور ایران در این ارتباط همچنین گفت: کشورهای اروپایی درباره بحران عراق با ما تماس گرفتند و ما به آنها گفتیم که این موضوع به عراقی‌ها مربوط می‌شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین درباره تحریم‌های جدیدی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده نیز اظهارنظر کرد و گفت: اگر واشنگتن خواستار توافق است چرا در حین مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های جدید اعمال می‌کند؟

رئیس‌جمهور ایران در ادامه تصریح کرد: غرب به جای آنکه از ایران بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای خودش را متوقف کند بایستی از اسرائیل که دارنده سلاح‌های کشتار جمعی است چنین درخواستی را مطرح کند.

همچنین رئیس جمهور ایران بر این موضع تأکید کرد که رفع تحریم‌ها علیه ایران باید با ضمانت همراه باشد.

آیت‌الله رئیسی همچنین به مسله یمن اشاره کرد و در این باره افزود: برای دستیابی به آتش بس دائمی و پیشبرد مذاکرات، باید محاصره یمن برداشته شود.

رئیس جمهور کشورمان همچنین شامگاه پنجشنبه به همراه سایر رؤسای جمهور کشورهای حاضر در نشست سمرقند، در آیین کاشت نهال یادبود بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ساختمان مرکز کنگره مجموعه جاده ابریشم شرکت نموده و نهالی به این مناسبت غرس کرد.

پیش از این، همچنین آیت‌الله رئیسی در دیدار با تجار ایرانی حاضر در ازبکستان، اظهار کرد: امروز اولویت اقتصادی و تجاری کشور، ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه است. رئیس جمهور تأکید کرد: با تمام دنیا تعامل خواهیم داشت، اما روی همسایگان حساب ویژه‌ای باز می‌کنیم.

او بیان کرد: ارتباطات ما با همسایگان سابقه فرهنگی و اقتصادی قوی دارد. در دولت به دنبال تقویت شبکه ریلی کشور در همه زمینه‌ها (واگن، لوکوموتیو و ریل) هستیم. تقویت این شبکه به راحتی انجام کار تجار ایرانی کمک زیادی می‌کند. تکمیل کریدورهای شرق و غرب و شمال و جنوب در دستور کار دولت است.

رئیسی با اشاره به اینکه سفر به ازبکستان هم برای برگزاری دیدار و تعاملات دوجانبه و هم برای شرکت در اجلاس شانگهای است، گفت: در دیدار با رئیس‌جمهور ازبکستان بر توسعه روابط دوجانبه تأکید شد.

رئیس جمهور ادامه داد: از میزان روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و ازبکستان راضی نیستیم و این روابط باید افزایش پیدا کند. طبق هدف‌گذاری انجام شده، روابط تجاری دو طرف باید چهار برابر شود. او بیان کرد: در زمینه تسهیل مراودات مالی بین دو کشور، وزیر امور خارجه، بانک مرکزی و بانک صادرات هر چه سریع‌تر موانع را بررسی و آن‌ها را برطرف کنند. مشکلات به نحوی حل شوند که تجار مشکل انتقال پول نداشته باشند.


الجزیره
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی