شناسه خبر : 107907
تاریخ انتشار : 1401/06/24 19:56
چین: آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران برای حصول توافق نهایی پاسخ دهد

چین: آمریکا به نگرانی‌های منطقی ایران برای حصول توافق نهایی پاسخ دهد

سفیر چین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، ایالات متحده آمریکا را عامل تأخیر در حصول توافق وین معرفی و تصریح کرد که این کشور باید به‌عنوان مقصر اصلی اخلال در اجرای برجام، به نگرانی‌های منطقی ایران پاسخ داده و تصمیم سیاسی بگیرد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «وانگ کوان»، سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اظهار کرد: مذاکرات وین به آخرین نقطه کلیدی رسیده است و همه طرف‌ها موضع سازنده و تمایل سیاسی خود را برای دسترسی به توافق نهایی از خود نشان داده‌اند.

او افزود که ایالات متحده به عنوان مقصر اصلی اخلال در اجرای برجام «باید تصمیم سیاسی بگیرد و به نگرانی های منطقی ایران پاسخ دهد تا تحقق هر چه زودتر توافق نهایی میسر شود.»

دیپلمات ارشد چین اضافه کرد: این که آیا می ‌توان راه‌ حلی قابل قبول برای همه طرف‌ها به منظور تضمین نظارت بر مسائل باقی ‌مانده پادمانی پیدا کرد یا خیر، مستقیماً به توافق برای ازسرگیری اجرای برجام ارتباط دارد.

کوان با اشاره به اینکه پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به پی‌ام‌دی در سال ۲۰۱۵ بسته شد تصریح کرد که مسائل باقی‌مانده مربوط به دو دهه پیش است «که نه فوریت دارند و نه خطر اشاعه.» کوان بر همین اساس تأکید کرد که این مسائل نباید بزرگنمایی و به مانع عمده‌ای برای حصول توافق وین تبدیل شود.

نماینده چین اضافه کرد که اعمال فشار علیه ایران به حل اختلافات و کاهش تنش‌ها کمک نمی‌کند و بر همین اساس چین از طرف‌های مشارکت کننده در گفتگوها می‌خواهد تا با توجه به اوضاع کلی، شرایط لازم و فضای مطلوب را برای حصول سریع‌تر توافق فراهم کنند.


ایرنا
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی