شناسه خبر : 107889
تاریخ انتشار : 1401/06/24 10:44
ایروانی: حملات رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های سوریه جنایت جنگی است

ایروانی: حملات رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های سوریه جنایت جنگی است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار کرد: حملات هوایی رژیم صهیونیستی به زیر ساخت‌های غیرنظامی سوریه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «امیر سعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در  سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره سوریه تأکید کرد که حضورغیر قانونی نیروهای خارجی در بخش‌هایی از سوریه، شرایط ایده آلی را برای فعالیت‌های تروریستی فراهم آورده و این امر صلح و امنیت بین المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حملات هوایی اخیر در شمال شرق سوریه توسط نیروهای غیر قانونی خارجی، نمی‌تواند تحت ماده ۵۱ منشور ملل متحد یا تفسیر دلخواه دفاع مشروع مورد ارزیابی قرار گیرد. این حملات نقض فاحش حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است.

ایروانی اضافه کرد: حملات جاری رژیم اسرائیل به‌ویژه حمله  هدفمند و سیستماتیمک به زیرساخت‌های غیرنظامی و حیاتی سوریه و از جمله جدیدترین حمله به فرودگاه بین المللی حلب در تاریخ نهم شهریورماه جاری، نقض آشکار حقوق بشر دوستانه بین المللی است و جنابت جنگی محسوب می‌شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تأکید کرد: ما قویاً تکرار حملات هوایی و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت  سوریه توسط رژیم اسرائیل را محکوم می‌کنیم.

 ایروانی از شورای امنیت سازمان ملل خواست رژیم صهیونیستی را به واسطه این نقض حقوق انسانی و جنایاتی که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، به پاسخگویی وادار کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: ما همواره موضع خود را مبنی براینکه موضوع سوریه راه‌حل نظامی ندارد، مورد تأکید قرار داده‌ایم. این بحران باید از طریق صلح آمیز  و براساس منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و همچنین احترام به استقلال،حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه حل و فصل شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین پایان اشغال و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه برای یافتن یک راه حل و پروسه سیاسی را ضروری خواند.

سفیر و نماینده دائم حمهوری اسلامی ایران با اشاره به روند سیاسی در سوریه تأکید کرد: ما از نشست آتی کمیته قانون اساسی، در شرایطی که دستور کار کمیته برای رسیدن به راه‌حل سیاسی حیاتی و ضروری است، حمایت می‌کنیم.

ایروانی توجه جامعه بین‌المللی را به شرایط وخیم انسانی سوریه جلب کرد و گفت: با توجه به این شرایط، اولویت دادن به کمک‌های انسانی ضروری است و شرایط سیاسی نباید مانعی برای رسیدن کمک‌های انسانی به مردم نیازمند شود.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: تداوم تحریم‌های یکجانبه علیه مردم سوریه، نتایج  مصیبت‌باری در همه ابعاد زندگی آنها برجای گذاشته است.

او همچنین به رفتار متناقض برخی کشورها اشاره کرد که از یک‌سو نسیت، به سخت بودن شرایط انسانی در سوریه ابراز نگرانی می‌کنند و از سوی دیگر از تحریم‌های یک‌جانبه علیه مردم این کشور حمایت می‌کنند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین سرقت منابع طبیعی مردم سوریه که برای کمک به اقتصاد این کشور اهمیت دارد، به‌ویژه محصولات نفتی در مناطق تحت اشغال نبروهای خارجی را محکوم و از مواضع سوریه در منطقه و بهبود روابط دوجانبه این کشور در منطقه حمایت کرد.


ایرنا
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی