شناسه خبر : 107854
تاریخ انتشار : 1401/06/23 14:57
رویترز: بیشتر مردم کانادا، پادشاهی انگلیس را منسوخ می‌دانند

رویترز: بیشتر مردم کانادا، پادشاهی انگلیس را منسوخ می‌دانند

یک پنجم جمعیت کانادا تازه‌واردانی هستند که ارتباط اندکی با انگلیس دارند و مردم بومی نیز تمایلی به قدرت استعماری این کشور ندارند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: علی‌رغم پیوندهای تاریخی و عمیق با انگلیس، شمار فزاینده‌ای از مردم کانادا نمی‌خواهند یک پادشاه خارجی آنها را نمایندگی کند، اما اراده سیاسی برای تغییر قوانین موجود وجود ندارد.

بر اساس نظرسنجی «مؤسسه انگوس رید» که در ماه آوریل انجام و نتایج آن دیروز منتشر شده، ۵۱ درصد از کانادایی‌ها نمی‌خواهند پادشاهی انگلیس بر کانادا ادامه داشته باشد. این رقم در ژانویه ۲۰۲۰ بیش از ۴۵ درصد بود. تنها ۲۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که وضعیت کنونی ادامه داشته باشد و ۲۴ درصد درباره ادامه یا توقف این وضع نظر خاصی نداشته‌اند.

افزون بر این، بر اساس نظرسنجی leger که اخیراً انجام شده، نزدیک به ۷۷ درصد کانادایی‌ها گفته‌اند هیچ تعلق خاطر و دلبستگی به پادشاهی و سلطنت انگلیس ندارند.

انگلیس در اواخر قرن پانزدهم کانادا را مستعمره خود کرد و این کشور به طور رسمی تا سال ۱۹۸۲ بخشی از کشورهای تحت سلطه امپراطوری انگلستان بود. اکنون این کشور عضوی از کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان است که پادشاه انگلیس، رئیس دولت آن محسوب می‌شود.

به نوشته رویترز، با مرگ الیزابت دوم، هیجانات زیادی در کانادا ایجاد شد، اما بیشتر مردم این کشور نوع رابطه‌شان با یک حاکم خارجی را ناخوشایند می‌دانند.

فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو کانادا دراین‌باره گفت: کانادا تنها کشور عضو گروه ۷ است که رئیس دولت آن شهروند کشور دیگری است. ما به عنوان یک کشور، درباره اینکه یک کانادایی این جایگاه تشریفاتی (پادشاه) را پُر کند، باید گفتگوهای جدی داشته باشیم.

جان نیلسن ۶۱ ساله هم که در شهر «اُتاوا» پیمان‌کار است، می‌گوید: سلطنت منسوخ شده است و هیچ ارتباطی با دولت ما ندارد. من فکر می‌کنم زمان آن رسیده که ما روی پای خودمان بایستیم.

ساکنان استان کِبِک که بیشتر آنها فرانسوی‌زبان هستند، احساس پیوند و دلبستگی حتی کمتری به انگلیس دارند. ۷۱ درصد از آنها در نظرسنجی آنگوس رید گفته‌اند که دیگر نیازی به سلطنت نمی‌بینند، و ۸۷ درصد هم اعلام کرده‌اند هیچ وابستگی به خانواده سلطنتی انگلیس ندارند.

یک پنجم جمعیت کانادا تازه‌واردانی هستند که ارتباط اندکی با انگلیس دارند و مردم بومی نیز تمایلی به قدرت استعماری این کشور ندارند. در یکی از نمونه‌های بارز این بی‌علاقگی، فعالان بومی در سال ۲۰۲۱، مجسمه ملکه انگلیس را در محوطه پارلمان این کشور، سرنگون کردند.


رویترز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی