شناسه خبر : 107845
تاریخ انتشار : 1401/06/23 12:56
رئیسی: عضویت ایران در شانگهای قطعی می‌شود

پیش از سفر به ازبکستان؛

رئیسی: عضویت ایران در شانگهای قطعی می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: ایران در اجلاس گذشته عضویتش در شانگهای تأیید شد و لازم بود در این مدت زمان ، اسنادی که در سازمان وجود دارد مورد بررسی وزارت خارجه و بخش حقوقی قرار بگیرد که به تصویب دولت رسید.

نورنیوز - گروه سیاست: رئیس‌جمهور پیش از سفر به ازبکستان هدف این از این سفر را تقویت سیاست همسایگی خواند.

رئیسی در فرودگاه مهرآباد قبل از سفر به ازبکستان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی گفت: این سفر با دعوت رئیس جمهور ازبکستان انجام‌ می‌شود، این سفر به منظور دیدارهای دوجانبه رسمی و هم برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای است. 

او در ادامه افزود: تقویت سیاست همسایگی و تقویت همگرایی و پیوستگی بخشیدن به چند جانبه گرایی هدف سفر است؛ ما در سیاست همسایگی توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم دنبال می‌کنیم نقش جمهوری اسلامی ایران و حضور فعالش را درمنطقه به نحوی که  با زیر ساخت‌هایی که در آسیا و کشور های همسایه وجود دارد و قدرت و توان اقتصادی و نظام‌پولی و بانکی و همه ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد، بتوانیم بهترین استفاده را در جهت منافع ملت ایران داشته باشیم 

رئیس‌جمهور با یبان اینکه روابط ایران و ازبکستان روابط خوبی است ادامه داد: این‌میزان ازروابط در مبادلات تجاری کافی نیست‌ اکنون‌ مرز ۵۰۰‌ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری دو کشور است که در این سه دهه اخیر به بالاترین سطح رسیده است. از نظر مسئولین ازبکستان و وزارت خارجه ایران این‌ میزان کافی نیست و باید افزایش یابد. 

رئیسی خاطرنشان کرد: ما روابط خود با ازبکستان را در مسائل تجاری و اقتصادی و ترانزیت و حمل و نقل و در حوزه‌های فرهنگی‌ می‌توانیم ارتقاء دهیم . ایران نقش خوبی می‌تواند در این حوزه داشته باشد ، تفاهم‌نامه‌هایی در این سفر تهیه شده است که در این دیدار دو جانبه این تفاهم‌نامه‌ها به امضای دو طرف می‌رسد . 

رئیس‌جمهور گفت: ایران در اجلاس گذشته عضویتش در شانگهای تأیید شد و لازم بود در این مدت زمان ، اسنادی که در سازمان وجود دارد مورد بررسی وزارت خارجه و بخش حقوقی قرار بگیرد که به تصویب دولت رسید و مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

رئیسی اظهار کرد: از اقدامات‌مهم در این اجلاس قطعی شدن این اسناد است و مسیر حقوقی که باید این استاد طی کند را پیگیری می‌کنیم. از اقداماتی‌ که در این سفر در حاشیه اجلاس شانگهای صورت می‌گیرد دیداری است که باسران‌ کشورهای شرکت کننده در اجلاس برنامه‌ریزی شده است، این دیدارها به توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه کمک می‌کند و درمذاکرات به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و دوجانبه اشاره می‌کنیم تا نقش ایران در منطق و جهان بیش از گدشته شود. 

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: امیدوارم این سفر در راستای سفرهایی که با کشورهای همسایه داریم‌ گامی در جهت توسعه  ایران با کشورهای منطقه باشد.




 


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی