شناسه خبر : 107805
تاریخ انتشار : 1401/06/22 15:45
کمالوندی: نوع قضاوت مدیرکل آژانس برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است

در واکنش به اظهارات گروسی؛

کمالوندی: نوع قضاوت مدیرکل آژانس برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند، خاطرنشان کرد: این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.

نورنیوز - گروه سیاست: «بهروز کمالوندی»، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۲ شهریور ماه و در واکنش به ادعاهای روز گذشته «رافائل گروسی» ،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران پس از نشست شورای حکام آژانس اظهار کرد: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد، زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌ شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۹ کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند؛ الزام به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و توقف اجرای پروتکل الحاقی در مقابل بدعهدی طرف مقابل بر این اساس به دولت تکلیف شد. این قانون که مشتمل بر ۹ ماده و دو تبصره است در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹ پس از رفع ایرادات شورای نگهبان توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در همان روز (۱۲ آذر ماه) به تأیید شورای نگهبان رسید. پس از آن «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به «حسن روحانی»، رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را ابلاغ کرد.

بهروز کمالوندی همچنین درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس هم که گروسی به آن اشاره کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس، کمال همکاری را داشته و اطلاعات و پاسخ‌ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفتگو برای رفع ابهام را نیز برگزار کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند، خاطرنشان کرد: این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.

کمالوندی ادامه داد: از آنجایی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهار شده ایران را مورد حسابرسی قرار داده و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست، صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهار نشده تلقی کرد.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌ شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان بیان کرد: متأسفانه این اظهارات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند.

او در پایان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های مذاکراتی ایران توصیه کرد که از این گونه برخوردها که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آنها نکرده است، دوری بجویند.


فارس
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی