شناسه خبر : 107696
تاریخ انتشار : 1401/06/20 19:09
توافق بدون پذیرش تعهدات متقابل پایدار نخواهد بود

نورنیوز بررسی کرد؛

توافق بدون پذیرش تعهدات متقابل پایدار نخواهد بود

آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل نمی‌توانند از تهران انتظار داشته باشند که مجدداً با متعهد شدن در قبال محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای خود و بدون اخذ تعهد واقعی و محکم از غرب در قبال رفع همه زمینه‌هایی که می‌تواند به بهانه‌ای برای جلوگیری از انتفاع اقتصادی ایران تبدیل شود به توافق جدید تن دهد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: عصر روز گذشته شنبه نوزدهم شهریورماه، سه کشور اروپایی عضو ۱+۴ در بیانیه‌ای مشترک و با ادبیاتی غیر دیپلماتیک، نسبت به شرایط حاکم بر مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام موضع کرده و همچون گذشته ایران را عامل عدم توافق عنوان کردند.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

«متأسفانه ایران چنین برگزید که از فرصت دیپلماتیک و حیاتی مذاکرات بهره نگیرد، بلکه بر عکس به تشدید وضعیت برنامه هسته‌ای خود به شکلی فراتر از هر توجیه غیرنظامی قابل درکی ادامه می‌دهد.

در حالی که ما به توافق نزدیک می‌شدیم، ایران موضوعات جداگانه‌ای را بازگشایی کرد که به تعهدات این کشور ذیل ان‌پی‌تی و توافقات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط هستند.

نظر به اینکه ایران توافق موجود روی میز را نهایی نکرده است، ما به همراه شرکای بین‌المللی خود، در مورد نحوه پاسخ به تشدید هسته‌ای ادامه‌دار ایران و عدم همکاری این کشور با آژانس در زمینه توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی مشورت خواهیم نمود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما در واکنش به این بیانیه اظهار داشت: باعث تأسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند. به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا نمایند.

در خصوص بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپایی چند نکته حائز اهمیت است:

نخست؛ به اذعان بسیاری از کارشناسان مستقل و همچنین هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز دور جدید مذاکرات، همواره مسیری منطقی و دیپلماتیک را طی کرده و با رعایت منافع ملی و خطوط قرمز خود، آنچه برای پیشبرد مذاکرات به سمت یک توافق قوی، قابل اتکا و پایدار لازم بوده را انجام ‌داده است.

این در حالی است که ضلع غربی مذاکرات از همان ابتدا با متمرکز کردن تلاش‌های خود بر ابزارهای فرا مذاکراتی سعی کرد از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای-سیاسی موجود در بیرون از اتاق مذاکرات برای تشدید فشار بر تهران و پیشبرد بازی مقصر نمایی علیه ایران استفاده کند.

 رفتارهای غیر مذاکراتی سه کشور اروپایی تا جایی پیش رفت که حتی به دلیل بی‌فایده بودن حضور آنها در روند پیشرفت گفتگوها، سایر طرف‌ها ترجیح دادند بدون حضور آنها مذاکرات را پیگیری کنند، لذا ادعای عدم استفاده ایران از آنچه آنان فرصت می‌خوانند بیشتر شبیه به یک طنز مضحک است.

دوم؛ پاسخ‌های اخیر ایران بر خلاف ادعای سه کشور اروپایی، به هیچ وجه باز کردن موضوعات جدید نبوده و تأکید بر مواردی است که از ابتدا در مذاکرات مطرح بوده و در ردیف مهم‌ترین موضوعاتی است که عدم پذیرش آن از سوی طرفه‌ای غربی نشان دهنده فقدان اراده آنها برای شکل‌گیری توافقی قوی و پایدار است.

درخواست‌ها و ابتکارات مطرح شده از سوی ایران در مسیر گفتگوها همواره با رویکرد حرکت به جلو برای دستیابی به توافقی قوی پایدار و قابل اتکا مطرح شده و طبیعتاً متهم نمودن ایران به فرار از تعهدات پادمانی، نشان دهنده تداوم بهانه‌جویی برای فرار از انجام تعهدات و زمینه‌سازی برای بهره‌گیری ابزاری از موضوعات پادمانی باقیمانده است.

سوم؛ سابقه مذاکرات رفع تحریم‌ها طی ده ماه گذشته نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به هیچ وجه زیر بار فشار ضرب‌الاجل‌های ساختگی تن به عقب‌نشینی از حقوق ملت ایران نخواهد داد، لذا معلوم نیست سه کشور اروپایی چرا همچنان بر اتخاذ این سیاست نخ‌نما و بی‌مصرف اصرار دارند.

چهارم؛ در چارچوب موافقت‌نامه برجام، ایران در پاسخ به نگرانی طرفه‌ای غربی در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران متعهد شد بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود نماید و به همه تعهدات خود به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کرد.

با سابقه سیاهی که آمریکا و اروپا در بدعهدی و بی‌عملی نسبت به تعهداتشان دارند نمی‌توانند از تهران انتظار داشته باشند که مجدداً با متعهد شدن در قبال محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای خود و بدون اخذ تعهد واقعی و محکم از غرب در قبال رفع همه زمینه‌هایی که می‌تواند به بهانه‌ای برای جلوگیری از انتفاع اقتصادی ایران تبدیل شود به توافق جدید تن دهد.

به هر شکل آنچه مسلم است اینکه؛ ضلع اروپایی ۱+۴ که خود یکی از مقصرین اصلی ایجاد وضع موجود به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام هستند، تا امروز نه تنها هیچ قدمی برای تسهیل فرآیند مذاکرات و بازگشت واشینگتن به برجام انجام نداده‌اند که مشخصاً حاضر به پذیرش تعهدات خود وفق برجام نیز نیستند و جالب اینکه در چنین شرایطی همچنان ایران را متهم به کم‌کاری می‌کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی