شناسه خبر : 106597
تاریخ انتشار : 1401/06/17 22:11
راز مخالفت بایدن با نسبت دادن «حمایت از تروریسم» به روسیه

نورنیوز بررسی کرد؛

راز مخالفت بایدن با نسبت دادن «حمایت از تروریسم» به روسیه

دولتمردان دموکرات آمریکا که در آستانه انتخابات کنگره نگران از افت شدید آراء و جایگاه مردمی خود هستند به خوبی آگاهند که قرار دادن روسیه در لیست حامیان تروریسم به منزله تشدید تنش‌ها و افزایش افسار گسیخته بهای انرژی و مواد غذایی خواهد بود.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: با وجود درخواست مقامات اوکراین از آمریکا، بایدن حاضر نشد روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند.

جو بایدن در مقابل اصرار اوکراین بطور رسمی اعلام کرد:« روسیه نباید به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی شود.» 

محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا و متحدانش این اقدام بایدن را  رویکردی دموکراتیک، معتدل و صلح طلبانه قلمداد کردند و سعی نمودند آن را در جهت مدیریت «گفتمان‌محور» بحران‌های جهانی عنوان نمایند‌ و در تلاشی مضاعف  با این ادعا سایر کشورها را به تعامل و پذیرش‌ خواسته‌های امریکا دعوت کردند. این رسانه‌ها در اقدامی غیر حرفه‌ای و با استناد به کلمه «خیر» از سوی رئیس‌جمهور آمریکا که در پاسخ به سوال یک خبرنگار در باره روسیه مطرح شده بود، تمام آمارهای منتشره در طول مدت شروع درگیری اوکراین را در خصوص ارسال سلاح آمریکایی به این کشور را نادیده گرفتند و چشم‌هایشان را بر تصویب  بودجه۴۰ میلیارد دلاری برای پشتیبانی نظامی از اوکراین بستند. این رقم به وضوح بیانگر پیشنهاد آمریکا به متحدانش برای پیگیری اقدامات نظامی به جای راهکارهای دیپلماتیک است. در همین راستا بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به خالی شدن انبارهای تسلیحاتی اروپا به دلیل ارسال انواع سلاح به اوکراین، خواستار احیای دوباره این انبارها و استمرار حمایت نظامی از اوکراین شده است. وی در سخنانی که برگرفته از همراهی وی با خواسته‌های بایدن است اتحاد اروپا تا بهار و حفظ توان نظامی را برای مقابله با روسیه امری ضروری می‌نامد.

تاکید بایدن بر مخالفت با قرار دادن روسیه در لیست حامی تروریسم نیز باید از این منظر بازنگری شود تا معلوم گردد که در صورت چنین اقدامی الزامات قانونی پیش‌روی آمریکا در ورود به جنگ رو در رو با روسیه و ترک روش نیابتی در این گیری، چه تنگناهایی را برای این کشور ایجاد می‌کرد. از سوی دیگر حضور موثر روسیه در ائتلاف سه گانه تهران،دمشق و مسکو که افسانه شکست ناپدیری تروریسم تکفیری در شامات را بی اعتبار کرد در مقایسه با حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان برای مبارزه با تروریسم که بدون هیچ دستاوردی با خروج مفتضحانه این کشور از افغانستان و بازگشت طالبان به پایان رسید می‌توانست  قرار دادن نام روسیه در جرگة حامیان تروریسم را در حد یک طنز به تصویر بکشد.

طبیعتا بایدن تمایلی ندارد تا زمین چنین مقایسه‌ای را فراهم آورد که افکار عمومی جهان بیش از پیش او را ناتوان بخوانند آن را مورد تمسخر قرار دهند. 

علاوه بر این نادرست بودن محاسبات کاخ سفید مبنی بر تاب آوری اقتصاد کشورشان در برابر پیامدهای جنگ اوکراین را نیز نباید نادیده گرفت. دولتمردان دمکرات آمریکا که در آستانة انتخابات کنگره نگران از افت شدید آراء و جایگاه مردمی خود هستند به خوبی آگاهند که قرار دادن روسیه در لیست حامیان تروریسم به منزله تشدید تنشها و افزایش افسار گسیخته بهای انرژی و مواد غذایی خواهد بود که بر میزان بحران اقتصادی آمریکا خواهد افزود. بر این اساس بایدن و حزب متبوعش چنین اقدام ریسک پذیری را انجام نخواهند داد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی