شناسه خبر : 106559
تاریخ انتشار : 1401/06/16 13:16
روسیه: انفعال ناظران و دیده‌بان‌ها در موضوع نیروگاه زاپوریژیا مایه تأسف است

روسیه: انفعال ناظران و دیده‌بان‌ها در موضوع نیروگاه زاپوریژیا مایه تأسف است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد که پیش از این هم مدارکی مبنی بر «مجرمیت اوکراین» به سازمان ملل ارائه کرده است، گفت که انفعال ناظران و دیده‌بان‌ها مایه تأسف است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «رافائل گروسی»، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً شخصاً در رأس یک تیم بازرسان این آژانس به «نیروگاه زاپوریژیا» در اوکراین سفر کرد، نیروگاهی که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست و در حال حاضر توسط کارکنان اوکراینی تحت کنترل سربازان روسیه اداره می‌شود.

اما در گزارش این سازمان به منشاء گلوله‌باران این نیروگاه هیچ اشاره‌ای نشده است، در حالی که رئیس ستاد ارتش اوکراین رسماً تأیید کرد که منطقه‌ای در اطراف این نیروگاه را هدف قرار داده است.

گروسی در مصاحبه با سی‌ان‌ان‌ گفت: نمی‌توانم بگویم (مقصر حملات کیست). ابزار بررسی آن را نداریم. همانطور که می‌دانید، برای تعیین مقصر حملات، باید عملیات‌های نظامی این منطقه وسیع را بررسی کنیم، کاری که از حوزه اختیارات این آژانس خارج بوده و به توانایی‌های بسیار زیادی نیاز دارد.

«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد که پیش از این هم مدارکی مبنی بر «مجرمیت اوکراین» به سازمان ملل ارائه کرده، گفت که «انفعال ناظران و دیده‌بان‌ها مایه تأسف است.» او همچنین اشاره کرد که در خلال بازدید آژانس انرژی اتمی از این نیروگاه، کی‌یف در اقدامی «زشت و وحشتناک» سعی کرده کنترل این نیروگاه را به دست بگیرد.

نبنزیا همچنین گفت که پیشنهاد گروسی برای غیرنظامی کردن این نیروگاه «جدی نیست» و افزود، سربازان روسیه امنیت این نیروگاه را تمین می‌کنند و خارج کردن سربازان، باعث می‌شود این نیروگاه به دست اوکراین بیافتد.

او گفت: فارغ از این، این نیروگاه اصلا نظامی نیست. هیچ توپخانه‌ای در آنجا نیست، فقط چند کامیون هست که برای جابجایی سربازان محافظ نیروگاه استفاده می‌شود.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از هر دو طرف خواسته تا در این نیروگاه و اطراف آن، درگیر نشوند.

گروسی به سی‌ان‌ان گفت که خواستار غیرنظامی کردن این نیروگاه نیست، بلکه چیزی که می‌خواهد «ساده‌تر» است، اینکه یک «منطقه امنیتی و حفاظتی هسته‌ای» ایجاد شود و طرفین متعهد شوند که از هدفگیری و گلوله‌باران این نیروگاه خودداری کنند.


راشاتودی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی