شناسه خبر : 106453
تاریخ انتشار : 1401/06/14 16:05
فاضلاب لاکچری‌های جاده چالوس درآب شرب تهران!

فاضلاب لاکچری‌های جاده چالوس درآب شرب تهران!

تفریح نسبتاً لاکچری در رستوران‌های چالوس شاید برای آنهایی که پول منو‌های گران‌قیمت این رستوران‌ها را داشته باشند، دلپذیر باشد، اما برای غالب مردم تهران که چنین پول‌هایی ندارند و سفرشان به شمال هم اغلب با یک غذای ساده خانگی در کنار جاده برگزار می‌شود، دردسرساز هم هست!

سایر رسانه‌ها: جاده چالوس و رستوران‌هایی که در مسیر رودخانه کرج بنا شده‌اند و تخت‌هایی که با نشستن روی آنها می‌توانید هم از منظره دلپذیر این جاده رؤیایی لذت ببرید و هم از صدای موسیقی آب جاری در رودخانه کرج! این منظره و این تفریح نسبتاً لاکچری شاید برای آن‌هایی که پول منو‌های گران‌قیمت این رستوران‌ها را داشته باشند، دلپذیر باشد، اما برای غالب مردم تهران که چنین پول‌هایی ندارند و سفرشان به شمال هم اغلب با یک غذای ساده خانگی در کنار جاده برگزار می‌شود، دردسرساز هم هست!

رستوران‌های رودخانه کرج از عوامل آلودگی آب شرب تهران هستند و بسیاری از تهرانی‌هایی که پایشان هم به این رستوران‌ها نمی‌رسد، ناگزیر از آب رودخانه کرج که منشأ اصلی تأمین آب شرب تهران است، استفاده می‌کنند؛ آبی که در بالا دست خود به وسیله رستوران‌دارانی آلوده شده که اغلب به شکل غیر‌مجاز در بستر رودخانه تخت گذاشته‌اند و پول درمی آورند!

رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب کردن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد. سال ۱۳۴۲ سد کرج یا امیرکبیر روی این رودخانه ساخته شد تا رود کرج را به منشأ اصلی تأمین آب شرب تهران تبدیل کند. طبیعت سرسبز و زیبای اطراف رود کرج برای بسیاری از پولدار‌ها آنقدر جذاب بوده که ویلا‌های لوکسی اطراف این رودخانه ساخته و حتی رستوران‌هایی در حریم آن برپا شده‌است تا آنهایی که توانایی خرید ویلا ندارند یا صاحبان ویلا‌هایی که دلشان می‌خواهد در کنار رود کرج و با زمزمه صدای آب آن غذایی بخورند و قلیانی بکشند، از این رستوران‌ها استفاده کنند. رستوران‌هایی که اغلب منوی آنها به‌گونه‌ای نیست تا طبقات متوسط و ضعیف جامعه هم بتوانند سری به آن‌ها بزنند، اما همین رستوران‌ها با آلوده‌کردن آب رودخانه کرج، سرمنشأ آب شرب همه مردم تهران اعم از فقیر و غنی را آلوده می‌کنند.

تفاوتش در اینجاست که این رستوران‌ها هیچ خیری به فقرا نرسانده‌اند، اما بخشی از اوقات فراغت اغنیا را پر کرده‌اند! حالا به گفته معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور ساخت و ساز‌های غیر‌قانونی در بستر رودخانه کرج به دلیل آنکه منبع و منشأ تأمین آب شرب پایتخت است، بیشتر از سایر رودخانه‌ها مورد توجه قرار گرفته‌است. تخریب ساختمان‌های دولتی در مرحله نخست به گفته غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور مصوباتی در مراجع بالادستی در شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال وجود دارد که بر اساس آن باید به طور کامل از تصرف نسبت به بستر و حریم رودخانه کرج جلوگیری شود.

او درباره رفع تصرفات بستر و حریم رودخانه کرج به فارس اینگونه توضیح داد: «برای رفع تصرفات بستر و حریم رودخانه کرج سه مرحله پیش‌بینی شد، مرحله نخست تخریب اماکن دولتی در بستر و حریم رودخانه کرج است که به ۹۹ درصد آن جامه‌عمل پوشانده شد. مرحله دوم همراه با استقبال و همکاری بخش خصوصی در حال انجام است و افراد به صورت داوطلبانه نسبت به رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه اقدام می‌کنند و اکنون در آستانه مرحله سوم با توجه به اتمام مهلت قانونی با استفاده از الزامات قانونی این رفع تصرفات به طور قاطع انجام خواهد شد.» معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور تأکید کرد: «به طور کلی ۲۳ دستگاه دولتی در مسیر رودخانه کرج ساخت و ساز‌های غیرقانونی داشتند که با پیگیری دادستانی کل کشور و همکاری دستگاه‌های دولتی نسبت به رفع تجاوز به بستر و حریم رودخانه کرج ۲۱ مورد از این ساختمان‌های غیرمجاز تخریب شدند.»

طبق توضیحات ترکی بنابر مصوبه شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال باید کارگروهی متشکل از وزارت نیرو استانداری وزارت کشور، دادگستری کرج جهاد کشاورزی منابع طبیعی با محوریت دادستانی تشکیل می‌شد. در گام نخست این کارگروه تشکیل شد و آخرین وضعیت حریم و بستر این رودخانه مورد بررسی قرار گرفت.


روزنامه جوان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی