شناسه خبر : 106401
تاریخ انتشار : 1401/06/13 18:45
ماموریت بایدن؛ احیاء همگرایی جهانی یا دلالی منفعت‌طلبانه خشونت؟

نورنیوز بررسی کرد؛

ماموریت بایدن؛ احیاء همگرایی جهانی یا دلالی منفعت‌طلبانه خشونت؟

بایدن بر خلاف تصور عمومی که جمهوری‌خواهان را پشتوانه سیاسی شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا می‌دانند و بر خلاف شعارهای صلح‌طلبانه انتخاباتی خود، بیشتر در قامت یک دلال برای تامین منافع این شرکت‌ها ظاهر شده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: وزارت خارجه آمریکا از تأیید فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش 1.1 میلیارد دلار به تایوان خبر داد.

این بسته شامل ۶۶۵ میلیون دلار سامانه هشدار زودهنگام است که به تایوان برای رصد زودهنگام موشک‌ها کمک خواهد کرد. بسته مورد نظر همچنین شامل ۳۵۵ میلیون دلار موشک‌های هارپون پیشرفته است.

این اقدام آمریکا در حالی با ادعای حمایت از تایوان در برابر چین صورت می‌گیرد که بزرگترین  ادعای جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی 2020 را احیاء جایگاه جهانی آمریکا با رویکرد تعاملی و گسترش همکاری‌ها با سایر کشوها تشکیل می‌داد.

او مدعی بود که ترامپ با سیاست‌های خشونت‌آمیز و غیر مسئولانه خویش آمریکا را به سمت انزوا و حتی دوری از متحدان سوق داده و او با ورود به کاخ سفید برای تغییر و احیاء مدیریت جهانی همراه با تعامل آمریکا گام برخواهد داشت.

این رویکرد بایدن صرفا شامل تایوان نشده و واشینگتن کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات به ژاپن و کره جنوبی را نیز به بهانه مقابله با چین افزایش داده است، چنانچه همزمان با احیاء رزمایش‌های نظامی آمریکا با این کشورها، ژاپن در حال بررسی استقرار ۱۰۰۰ موشک کروز دوربرد برای تقویت قابلیت ضدحمله خود علیه چین است.

کره جنوبی نیز خواستار افزایش حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از سوی آمریکا شده در حالی که به خواست آمریکا سئول و توکیو برای نخستین بار در نشست سران ناتو نیز مشارکت کردند.

توافق آکوس با استرالیا در قالب ساخت زیر دریایی هسته‌ای برای این کشور در کنار افزایش همکاری‌های نظامی با ادعای مقابله با تحرکات چین و امنیت دریایی نیز بُعد دیگر این نظامی‌گری را تشکیل می‌دهد.

از ابتدای سال 2022 هم‌زمان با آغاز جنگ اوکراین کنش‌گری آمریکا نه بر اساس تلاش برای حل بحران از طریق سیاسی بلکه تاکید بر نظامی‌گری و فروش تسلیحات استوار شده است،  چنانچه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید این کشور به زودی رسما برنامه تقویت حضور نظامی بلندمدت خود را در اروپا اعلام خواهد کرد.

در همین چارچوب پنتاگون اواخر تیرماه اعلام کرد که با فروش اسلحه و تجهیزات نظامی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار موافقت شده است. این سلاح‌ها شامل فروش موشک‌های پاتریوت به هلند، موشک‌های کروز به استرالیا است.

پنتاگون همچنین از بسته کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به ارزش 775 میلیون دلار خبر داده که شامل مهمات و پهپاد است و بایدن نیز گفته به عنوان بخشی از تعهدمان، مفتخرم که بزرگ‌‌ترین بخش کمک امنیتی واشینگتن تاکنون را اعلام کنم؛ حدود ۲.۹۸ میلیارد دلار سلاح و تجهیزاتی که از طریق ابتکار کمک امنیتی اوکراین ارائه خواهد شد.

جالب توجه آنکه دولت بایدن اخیرا از کنگره درخواست بودجه ۴۷ میلیارد دلاری کرده است که حدود ۱۳.۷ میلیار دلار از این مبلغ برای کمک به اوکراین تخصیص خواهد شد که شامل هزینه تجهیزات نظامی، جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و کمک‌های اقتصادی می‌شود.

بزرگترین دریافت کنندگان معاملات اخیر آلمان، عربستان سعودی، امارات و هلند بودند که همگی بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی خریداری کردند. از دیگر خریداران برجسته می‌توان به کویت، تایوان و نروژ اشاره کرد که خرید آنها کمک کرد تا مجموع فروش تسلیحات خارجی در سال جاری به نزدیک به 60 میلیارد دلار برسد. وزارت خارجه قراردادی را امضا کرده که بر اساس آن موشک‌های «جاولین» به ارزش 74 میلیون دلار به برزیل ارسال می‌شود.

از سویی؛ بایدن در سفر به غرب آسیا نیز در سرزمین‌های اشغالی و عربستان از یک سو بر فروش گسترده تسلیحات به تل‌آویو و متحدان عرب آمریکا تاکید کرد و از سوی دیگر مدعی ورود کشورهای عربی به سامانه یکپارچه هوایی شد که در اصل همان فروش پاتریوت‌ها و سکوهای موشکی و تسلیحات آمریکایی است.

به عبارت دقیق‌تر؛ سفر بایدن به غرب آسیا بیش از آنکه در قامت رئیس جمهور باشد در قالب یک دلال سلاح برای بازاریابی برای کارخانه‌های اسلحه‌سازی بود.

نکته قابل توجه آنکه در عرصه داخلی آمریکا نیز امسال یکی از کلان‌ترین و بزرگترین بودجه‌های نظامی تدوین شد، چنانچه مجلس نمایندگان به اتفاق آرا قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) را که شامل بودجه 840 میلیارد دلاری سال مالی 2023 وزارت دفاع (پنتاگون) و تعیین سیاست‌های هزینه‌های دفاعی این کشور است، تصویب کردند.

با این تفاسیر؛ می‌توان دریافت که بایدن بر خلاف تصور عمومی که جمهوری‌خواهان را پشتوانه سیاسی شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا می‌دانند و بر خلاف شعارهای صلح‌طلبانه انتخاباتی خود، بیشتر در قامت یک دلال برای تامین منافع این شرکت‌ها ظاهر شده است.

بایدن علاوه بر تعمیق اختلافات داخلی، در صحنه جهانی نیز عملا موجب تشدید فضای تنش شده که نمود آن را در جنگ اوکراین، بحران تایوان و تنش‌آفرینی آمریکا در غرب آسیا می‌توان مشاهده کرد.

این رفتارهای مستاجر دموکرات کاخ سفید این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که ماموریت بایدن احیاء همگرایی جهانی آمریکا است یا دلالی منفعت‌طلبانه خشونت؟


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی