شناسه خبر : 104258
تاریخ انتشار : 1401/06/09 15:45
امیرعبداللهیان: اجازه مداخله در استقلال ایران را به هیچ طرفی نخواهیم‌ داد

در نشست خبری با همتای روس؛

امیرعبداللهیان: اجازه مداخله در استقلال ایران را به هیچ طرفی نخواهیم‌ داد

وزیر امور خارجه امروز پس از دیدار و گفتگو با همتای روس در مسکو، در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) نهم شهریور ماه پس از دیدار و گفتگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو و دیدار با همتای روس خود گفت: در گفتگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست آنها از آیت‌الله رئیسی در موضوع اوکراین بودیم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح و آرامش و توقف جنگ در اوکراین مطرح است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. ایران مواضع خود را در خصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح به روشنی بیان کرده است.

وزیر خارجه بیان کرد: در مسأله اوکراین در خصوص برخی از موضوعات انسانی نیز صحبت کردیم از جمله مسأله اسرا که مورد توجه جدی است و همچنین در خصوص رویدادهای اخیر در ارتباط با نیروگاه هسته‌ای اوکراین نگرانی جامعه جهانی در این مسأله را مورد توجه قرار دادیم. لاوروف به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و اقداماتی که روسیه برای رفع نگرانی‌ها انجام داده است. برای برون رفت از این وضعیت باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود. ایران که در موضوع هسته‌ای جزء یکی از کنشگران است آمادگی دارد برای هرگونه مساعدت و همکاری برای برقراری امنیت در این نیروگاه هسته‌ای و محیط پیرامونی آن.

امیرعبداللهیان افزود: در همه موضوعات همکاری‌های دوجانبه از مباحث مهم تجاری بانکی؛ گردشگری؛ شیلات؛ ترانزیت؛ دیپلماسی پارلمانی و همکاری امنیتی و دفاعی صحبت کردیم. خرسندیم مسیر روابط در جهت درست خود قرار دارد و توافقات روسای جمهور دو کشور و اراده رهبران دو کشور به خوبی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. مصمم به توسعه همکاری‌های اقتصادی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلفی که بین دو کشور وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: درباره وضعیت افغانستان گفتگو کردیم و تأکید داریم بر ادامه فرمت همسایگان افغانستان برای کمک به وضعیت این کشور و بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت قوی همه اقوام افغانستان تأکید داریم و نگرانی خود را از گسترش تروریسم و شرایطی که در افغانستان وجود دارد به روشنی اعلام کردیم. در قفقاز عدم تغییر ژئوپولتیک منطقه مورد تأکید جدی ماست.

امیرعبداللهیان همچنین بیان کرد: درباره سوریه گفتگو کردیم و در چارچوب دوجانبه و فرمت آستانه به رایزنی‌ها برای کمک به برون رفت سوریه از وضعیت کنونی و برخی چالش‌های اقتصادی مصمم هستیم. پایدار ماندن آتش بس‌های موقت کنونی در یمن منوط است براساس نظرات رهبران یمن به رفع کامل محاصره انسانی در این کشور و تمرکز بر گفتگوهای سیاسی همه اطراف یمنی. امیدواریم همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند و با توجه به شرایط سخت انسانی ۲۰ میلیون زن، مرد و کودک یمنی رفع محاصره انسانی را به عنوان ضامنی در تداوم برقراری آتش بس شاهد باشیم.

امیرعبداللهیان همچنین به اوضاع لیبی نیز اشاره کرد.

وزیر خارجه همچنین اظهار کرد: درباره موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه آخرین دیدگاه‌ها را تبادل کردیم و در آینده نزدیک این سند در دو طرف بعد از تأیید پارلمان‌های دو کشور وارد مرحله اجرایی خواهد شد. توافق کردیم در آینده نزدیک کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو برگزار شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‌های تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: در حوزه استقلال جمهوری اسلامی ایران اجازه مداخله به هیچ طرفی را نداده و نخواهیم داد. در حوزه همکاری‌های متنوع با فدراسیون روسیه آنچه را که در چارچوب منافع طرفین است و با در نظر گرفتن حقوق بین‌الملل همکاری‌های متنوع اقتصادی، تجاری و در حوزه انرژی را سرعت دادیم و معتقدیم دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات در عرصه‌های متنوعی برخوردارند.

او همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: کارت بانکی میر و شتاب همکاران ما در بانک مرکزی ایران و روسیه این موضوع را در دستورکار جدی دارند و به لحاظ فنی توافات خوبی انجام دشه و خوشبین هستیم در آینده نزدیک بتوانند آخرین همکاری‌های فنی را به عمل آوردند و مردم و تجار و بازرگانان از این ظرفیت استفاده کنند.

وزیر خارجه درباره مذاکرات وین نیز بیان کرد: درباره مذاکره ایران برای لغو تحریم‌ها ما اخیراً آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند. ما همچنان در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم. لذا داریم فکر می‌کنیم چگونه می‌توان به یک متن نیرومند در موضوع تضمین دست یافت و ضمانت‌ها‌ی قوی تر و قابل اعتناتری را داشته باشیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم البته یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومند سازی کنیم این است که اولاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفاً بر تکیلف و وظیفه فنی خود متمرکز شود ثانیاً برای ایران قابل قبول نیست که پسی از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجدداً شاهد برخی از دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم. در حوزه تضمین‌ها موضوع حل و فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ماست.

او تصریح کرد: معتقدیم چنانچه طرف آمریکای در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌ها که ما داریم واقع بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستورکار داریم نیرومند سازی کنیم رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

وزیر خارجه از نقش سازنده مسکو در حمایت از مواضع منطقی ایران در مذاکره برای لغو تحریم‌ها قدردانی کرد و گفت: همکاران من با دقت و سرعت لازم در حال بررسی دقیق پیشنهادات طرف آمریکایی هستند و به محض اینکه بررسی‌هایمان را نهایی کنیم از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا پاسخ را ارائه خواهیم کرد ولی تأکید می‌کنم هیات ایرانی و مذاکره کننده ارشد ما ماه‌ها در وین توقف و حضور داشت و گفتگو کرد و هدف ما از این گفت‌وگو رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار است و امیدوارم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم به این نقطه توافق دست یابیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: ایران از موقعتت ژئوپلتیکی ممتازی در مسیر تزانزیتی شمال و جنوب و شرق و غرب برخوردار است تقویت مسیر‌های ترانزیتی و خطوط متنوع شمال جنوب را عامل مهم در کمک به توسعه منطقه و زنجیره امنیت غذایی منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم در مورد کریدور شمال - جنوب امیدواریم هر چه سریعتر تمامی مسیرهای سه گانه با تمام ظرفیت خودش فعال شود. کریدور شرقی با حرکت قطار در ماه گذشته و حمل کالا از روسیه به هند با موفقیت انجام شد. در موضوع کریدور غربی نیز آماده‌ایم خط آهن رشت آستارا را هر چه سریع‌تر عملیاتی کنیم. تکمیل خط آهن رشت آستارا مورد توافق ایران و روسیه قرار گرفته و کارشناسان فنی ما در حال برسی و پیگیری این موضوع هستند و در طرف ایرانی با جدیت احداث بخش اول این خط در دستورکار قرار گرفته است. در کریدور میانی استفاده از دریای خزر به شکل ترکیبی و ادامه مسیر مورد تأکید است از طریق تکمیل حلقه زنجیره راه آهن. بحث ترانزیت یکی از موضوعات جدی در دستوکار من و همکارم لاوروف قرا داشت و وزیر راه ما و در آینده نزدیک رئیس کمیسیون مشترک ما در این زمینه ایده‌هایی که دارند و به مرحله عملیاتی نزدیک شده اطلاع رسان خواهند کرد.


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی