شناسه خبر : 104253
تاریخ انتشار : 1401/06/09 15:02
شراکت انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان برای همکاری با داعش

شراکت انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان برای همکاری با داعش

اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌های انگلیسی حکایت از این دارد که یک مأمور اطلاعاتی کانادایی در عملیاتی مخفیانه، دختران جوان را برای پیوستن به گروه ترویستی داعش در سوریه، به این کشور قاچاق می‌کرد و این در حالی است که پلیس انگلیس نیز از این مسأله اطلاع داشت.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: آنچه در متن یک کتاب تازه منتشره شده و افشاگری چند رسانه انگلیسی آمده، حاکی است که شمیمه بیگم، شهروند متولد انگلیس به همراه دو دختر دیگر برای پیوستن به داعش به سوریه قاچاق شده‌اند و لندن در این میان با اوتاوا توطئه کرد تا این مسأله را پنهان نگاه دارد.

روزنامه تایمز انگلیس با استناد به کتاب «تاریخ پنهان پنج چشم» اثر «ریچارد کرباج»، اسکاتلند یارد (پلیس لندن) از قاچاق دختران به سوریه توسط یک قاچاقچی اطلاع داشته. فرد قاچاقچی نیز مأمور دو طرفه داعش و سرویس اطلاعاتی کانادا بوده است.

این روزنامه در گزارش خود نوشت؛ کانادا از سرنوشت این نوجوانان اطلاع داشت، اما سکوت کرد، در حالی که پلس کانادا جستجوی گسترده‌ای را برای پیدا کردن سه نوجوان مفقود شده انجام داد.

کانادا تنها زمانی که از افشای نقش خود در این ماجرا به وحشت افتاد، به طور خصوصی به نقش داشتن در این عملیات اذعان کرد، اما با موفقیت از انگلیس خواست بر نقش اوتاوا سرپوش گذارد.

بیگوم به همراه خدیجه سلطانه ۱۶ ساله و امیره عباسه ۱۵ ساله در سال ۲۰۱۵ لندن را ترک کردند و آنطور که گفته می شود توسط محمد الرشید جاسوس کانادا برای پیوستن به داعش در سوریه قاچاق شدند.

نوشتار این کتاب و گزارش های خبری حاکی است که اوتاوا کماکان به سکوت ادامه داده، اما زمانی که ترکیه قاچاقچی کانادایی را دستگیر کرد، به طور خصوصی به انگلیس از این مسأله اطلاع داد.

به نوشته این رسانه، رشید قبل از اینکه جاسوس کانادا باشد، به اردن سفر کرد و آنجا با مقام های سفارت کانادا دیدار داشت و درخواست پناهندگی در کانادا کرد.

در این کتاب عنوان شده رشید که قاچاقچی انسان است، به کار گرفته شده و از او خواسته شده که اطلاعاتی در مورد داعش جمع آوری کند.

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» نیز گزارش داد به پرونده‌هایی دست یافته است مبنی بر اینکه رشید مدعی شده جزئیات گذرنامه بیگوم را با کانادا به اشتراک گذاشته و شهروندان انگلیسی دیگری را هم برای مبارزه برای داعش قاچاق کرده است.

این شبکه با استناد به یک مأمور ارشد اطلاعاتی خبر داد که رشید اخبار و گزارش هایی را به دستگاه اطلاعاتی کانادا ارائه می‌داده در ضمن اینکه افراد را برای پیوستن به داعش قاچاق می کرده است.

براساس این گزارش، دولت‌های انگلیس و کانادا در مورد ادعای مطرح شده هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

این گزارش همچنین حاکی است بیگوم زمانی که در سوریه بوده با یکی از نیروهای داعش ازدواج کرده است. او سه فرزند به دنیا آورده که همگی در نوزادی فوت شدند و در حال حاضر در بازداشتگاهی در سوریه که در کنترل گروه تروریستی پ ک ک/یگان های مدافع خلق است، به سر می‌برد.

او در سال ۲۰۱۹ به دلایل امنیت ملی از حق شهروندی انگلیس محروم شد. مورد بیگوم به یک موضوع بحث در انگلیس تبدیل شده، کسانی که می‌گویند او از حق شهروندی‌اش با سفر برای پیوستن به گروه تروریستی دست کشیده در مقابل کسانی که استدلال می کنند او نباید فاقد ملیت باشد و مورد او، مسأله‌ای مربوط به قاچاق است.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی