شناسه خبر : 104193
تاریخ انتشار : 1401/06/08 12:05
صدور رأی پرونده متروپل آبادان/ متهم اصلی 75 درصد مقصر بوده است

سخنگوی قوه قضائیه اغلام کرد؛

صدور رأی پرونده متروپل آبادان/ متهم اصلی 75 درصد مقصر بوده است

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه پرونده متروپل ناظر بر اتهامات 21 نفر است، گفت: متهم اصلی پرونده متروپل متوفی به میزان 75 درصد مقصر بوده که دیه از اموال ایشان پرداخت خواهد شد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: «مسعود ستایشی»، سخنگوی قوه قضائیه در مقدمه نشست خبری هفتگی خود ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت شهید باهنر و شهید رجایی گفت: هفته دولت را بر خدمتگزاران این عرصه و همه کسانی که در حوزه دولت تلاش گر هستند تبریک‌می‌گویم. در روز هشتم شهریور بیاد می‌آوریم اقداماتی که مجرمان کوردل نسبت به مردم و مقامات انجام دادند و این روز را به همین‌مناسبت روز مبارزه با تروریسم خواندند.

او در ادامه گفت: هدف دشمن برای از میان برداشتن این عزیزان در حقیقت از میان برداشتن آرمان‌ها و اقدامات ضد بشری علیه کل مردم‌‌ایران بود. در این سال‌ها حقوق مجامع حقوق بشری در برابر اقدامات تروریسم خشن و با پشت گرمی به دولت های غربی همچنان باقی و پابرجاست.  هفته دولت فرصتی است برای عرض تبریک و ابراز خدا قوت به دولت‌مردان‌، امروز آهنگ خدمت به مردن را دولتمردان در کشور طنین انداز کردند.مردم انتظارات به حقی دارند که دولت با صبرو حوصله در صدد شنیدن و توجه به این انتظارات و اقدامات موثر در راستای رفع آنها است.

ستایشی در رابطه با حادثه متروپل و آخرین وضعیت این پرونده گفت: از روز وقوع تا کنون حدود ۳ ماه و ۸ روز می‌گذرد، در همین جایگاه وعده کردیم که فرآیند رسیدگی نسبت به این‌پرونده با سرعت دقت و صحت صورت‌گیرد. پرونده مورد بحث که ناظر بر اتهامات ۲۱ از جمله شهردار اسبق و سابق و فعلی آبادان ، سرپرست شهرداری آبادان و نماینده سازمان‌مهندسی است‌.

او افزود: اتهام آقایان تقصیر در وقوع شبه عمدی ۴۳ نفر است که ۳۷ نفر از آنان مرد و ۷ نفر زن است و همچین ایراد صدمه بدنی شبه عمد نسبت به مصدومیت ۱۳ نفر‌. جملگی این موارد ناشی از عدم رعایت نظامات دولتی است. فرآیند تحقیق و بررسی در دادسرا صورت‌گرفته است و کیفر خواست صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال شده است و رای شرعی و قانونی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص این رأی ادامه داد: به‌میزان تقصیر هرکدام از متهمین به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و دیه کامل مرد مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه مصدومین این حادثه محکوم شدند‌.

ستایشی با بیان اینکه فرایند رسیدگی به این‌موضوع متضمن اقامه دعوی و هزینه دادرسی است، گفت: همچنین هر یک از متهمین به سه سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت محکوم شدند و به انتشار محکومیت قطعی متهمین، ۲سال انفصال از خدمات دولتی و۲ سال منع اشتغال به حرفه مهندسی ساختمان و لغو پروانه اشتغال محکوم شدند و همچنین از عضویت در سازمان‌ نظام مهندسی محروم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: از تاریخ ابلاغ که از امروز تا ۲۹ روز قابلیت تجدید نظر دارد و پس از قطعیت به مرحله اجرا می‌رود‌. متهم اصلی آقای متوفی حسین عبدالباقی است که به میزان ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال ایشان پرداخت می‌شود‌.

 زورگیر اتوبان نیایش در روزهای آینده با حکم محاربه مجازات می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص فیلم زورگیری در اتوبان نیایش و در پاسخ به این سوال که چرا رویه قضایی برای کاهش این‌جرم‌ها اصلاح‌نمی شود؟ گفت: در مورد جرایم خشن و من‌جمله سرقت به عنف و آزار و اذیت و توسل به سلاح سرد و‌گرم، خط قرمز ما این دسته افراد هستند که امنیت روانی‌مردم را مختل می‌کنند و منجر می‌شوند مردم معذب و نگران شوند. نظر قوه قضائیه  این است در صورت کشف جرم با کسانی که مرتکب این‌جرائم شدند با قاطعیت تمام برخورد کنند.

او در ادامه با بیان این‌جمله که درخصوص این افراد گذشت نخواهیم‌ کرد و در مورد وضعیت این فرد زورگیر اتوبان نیایش گفت: این فرد که "حبیب‌الهی" نام دارد، بلادرنگ تحقیقات در خصوص او صورت‌گرفت و بررسی‌ها مقدماتی به عمل آمد و قرار جلب دادرسی صادر شد و منتهی به صدور کیفرخواست شد و به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد و به تبع پرونده با سرعت دقت صحت مورد رسیدگی است‌.

ستایشی در رابطه با کیفر خواست این فرد بیان کرد: اولین محور محاربه با کشیدن سلاح سرد برای بردن اموال مردم و ایجاد ناامنی در بزرگراه نیایش در ملا عام و جلو دیدگان عده‌ای زیاد شهروندان است این فرد ضربه‌ای را با قمه پرتاب کرده و این‌یکی از مواردی است که در کیفر خواست ارائه شده است. 

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با ۱۰۰ فقره سرقتی که این فرد اقرار کرده، گفت: این فرد سرقت‌های متعددی داشته است. 

او افزود: اتهامات دیگری هم نسبت به سرقت تلفن همراه داشته که تقاضای اشد مجازات شده است و در روزهای آتی مجازات خواهد شد‌.

آخرین وضعیت دو تبعه سوئدی

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو تبعه سوئدی عنوان‌ کرد: این دو نفر با آن سوئدی جاسوس خلط مبحث نشود چرا که این دو فرد مربوط به مواد مخدر هستند.

او ادامه داد: این دو نفر به نام‌های "سیمون کاسبر بران" در ۷ بهمن ۹۸ در فرودگاه امام، مقدار ۹۷۰۰ گرم قرص غیر مجاز حاوی مواد مخدر از آنها کشف شد، که در نهایت به ۵ سال حبس و جزای نقدی به میزان ۱۰ میلیارد ریال محکوم شدند. همچنین "استفان کویین فرد" دیگری بود که در گیت خروجی فرودگاه و بازرسی‌ها مقداری شیره تریاک از او کشف می‌شود. این فرد هم به ۸ سال حبس و شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.


 


صداوسیما
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی