شناسه خبر : 104187
تاریخ انتشار : 1401/06/08 10:15
باقری: حضور ایران در شانگهای و بریکس پلاس جایگاه چندجانبه‌گرایی بین‌المللی را ارتقاء داده است

در دیدار با معاون وزیر خارجه برزیل؛

باقری: حضور ایران در شانگهای و بریکس پلاس جایگاه چندجانبه‌گرایی بین‌المللی را ارتقاء داده است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: حضور در سازمان همکاری شانگهای و بریکس پلاس، ایران را شریک تصمیم‌سازی‌های کلان سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین‌المللی می‌کند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «علی باقری»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و «کنت نوبرگا»، معاون خاورمیانه، اروپا و آفریقای وزیر امور خارجه برزیل در چهارچوب برگزاری یازدهمین دور مشورت‌های سیاسی دو کشور روز دوشنبه هفتم شهریورماه در تهران دیدار و درباره مهم‌ترین مسائل روابط دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه گفتگو کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر بین‌المللی از جمله جنگ در اروپا، ضمن تأکید بر مخالفت ایران با جنگ، تصریح کرد: یکجانبه‌گرایی میدان ابتکار عمل را واگذار کرده و اکنون جهان چندجانبه گرا است که می‌تواند شرایط و الزامات نظم نوین جهانی را تعیین کند.

باقری با تأکید بر استحکام، پویایی و مانایی مولفه‌های سخت و نرم قدرت ایران تصریح کرد: حضور ایران در مجموعه سیاسی امنیتی سازمان همکاری شانگهای و نقش‌آفرینی ایران در سازوکار اقتصادی بریکس پلاس، هم ایران را شریک در تصمیم‌سازی‌های کلان بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کرده‌ است و هم جایگاه جبهه چندجانبه گرایی را در معادلات بین‌المللی به طور معناداری ارتقاء داده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به این که از این پس روابط ایران با اضلاع چندجانبه گرایی جهانی مانند روسیه و چین و هند و برزیل، صرفاً به روابط دوجانبه میان تهران با مسکو، پکن، دهلی و برزیلیا محدود نمی‌شود، تصریح کرد: مناسبات ایران با برزیل در قالب مسئولیت، نقش و جایگاه این دو کشور در نظم نوین برآمده از چندجانبه گرایی تعریف می‌شود.

باقری با اشاره به این که یکجانبه گرایی تلاش دارد تا مناسبات جهانی را بر اساس منافع خود شکل دهد، بر این اساس آمریکا از  تحریم به‌عنوان ابزاری برای ترسیم اطلس اقتصاد، سیاست و امنیت بین‌الملل با لحاظ حداکثرسازی انتفاع خود و همپیمانانش و به صفر رساندن انتفاع کشورهای مستقل از مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی استفاده می‌کند، اظهار کرد: جبهه چندجانبه گرایی باید با ایجاد و تقویت سازوکارهای مستقل مالی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، دوران گذار از نظم ظالمانه یکجانبه گرایی به نظم عادلانه چندجانبه گرایی را با درایت و هوشمندی مدیریت نماید.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه سیاسی، اقتصادی و تعاملات مردمی دو کشور بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با برزیل به‌ عنوان یک شریک قابل اعتماد تأکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه برزیل نیز در این دیدار با اذعان به توانمندی ها و ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اظهار کرد: برزیل در پی افزایش همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی و ترویج چندجانبه گرایی است و یک‌جانبه‌گرایی از جمله اِعمال تحریم‌های اقتصادی را رد می‌نماید.

کنت نوبرگا هم‌چنین با ابراز امیدواری از توسعه روابط فی مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد.


ایرنا
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی