شناسه خبر : 104157
تاریخ انتشار : 1401/06/07 16:55
جمهوری اسلامی ایران، اقدامات تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند

سیدمصطفی قاسمیان

جمهوری اسلامی ایران، اقدامات تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند

جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنان این پیام جدی را ارسال می‌کند که در بحث امنیت ملی و مسئله پیگیری و تادیب عاملان و آمران اقدامات تروریستی در ایران هرگز از پا نخواهد نشست و آنها را در دام عدالت گرفتار خواهد کرد.

نورنیوز ـ  گروه سیاسی: سیدمصطفی قاسمیان، کارشناس مطالعات تروریسم - ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان اقدامات تروریستی در دنیا شناخته می شود، ثبت بیش از ۱۷۰۰۰ شهید ترور در عرض کمتر از ۴۰ سال گواه و شاهد این ادعا است.

پس از سرنگونی حکومت پهلوی، گروه‌های تروریستی متعددی در ایران با سرعت و شدت غیرقابل باوری ظهور کردند! تعداد این گروه ها به بیش از ۳۰ گروهک می رسد که عمدتاً توسط قدرت‌های غربی و برخی کشورهای منطقه به منظور جلوگیری از پیشرفت انقلاب نوظهور ایران و شکست اهداف آن پشتیبانی و حمایت می‌شدند.

ترور رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی، وزرا، نمایندگان مجلس، علمای دینی و تعداد بیشماری از مردم کوچه و بازار در سال‌های نخست پیروزی انقلاب، حجم و شدت این حملات تروریستی را نشان میدهد که در دنیا بی نظیر است و اغلب این وقایع در حالی اتفاق افتادند که ساختار امنیتی در حکومت نوپا هنوز به درستی شکل نگرفته بود.

تمامی کشورهای پیشرفته و بزرگ دنیا در موضوع حفظ امنیت ملی و مبارزه با تروریسم هیچ خط قرمزی ندارند و این موضوع از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های آنها می باشد؛ لشکرکشی ایالات متحده به عراق و افغانستان به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر بدیهی ترین شاهد مثال این واقعیت است.

با نگاهی به کارنامه دستگاه های امنیتی کشور در سال‌های گذشته در مقوله مبارزه با تروریسم می توان نتیجه گرفت که جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داده است که در مقوله احقاق حقوق قربانیان تروریسم در ایران و دادن پاسخ قاطع به تروریست‌ها و رهبرانشان بسیار جدی، پیگیر و غیرقابل مماشات است با این تفاوت که اصول انسانی، اخلاقی و اسلامی در برخورد با آنها بر خلاف ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی را رعایت می کند.

روند مبارزه با تروریسم در جمهوری اسلامی به این صورت است که در ابتدا برای رهبران و عاملان حملات تروریستی از طریق اینترپل اعلان قرمز ثبت می شود. اما متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد این واقعیت هستیم که به دلیل حمایت غرب از گروه‌های تروریستی تقریباً هیچ یک از اعلان های قرمز و درخواست‌های استرداد از طریق اینترپل نتیجه بخش نبوده و رهبران گروه‌های تروریستی آزادانه در کشورهای غربی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

در مرحله دوم پیگیری حقوقی از طریق دستگاه های قضایی در کشورهایی است که محل استقرار اعضای گروه‌های تروریستی است، اما این موضوع نیز به دلیل ضعف در ارائه اسناد حقوقی متقن و همچنین اهداف سیاسی و رفتار دوگانه غرب در برابر مقوله تروریسم تقریباً بی‌نتیجه مانده است.

در مرحله سوم، پس از ناکامی در پیگیری‌های حقوقی و عدم همکاری کشورهای غربی، گرفتار کردن و به تله انداختن اهداف در تور اطلاعاتی در خارج از کشور در دستور کار است بدون اینکه هیچ آسیبی به غیرنظامیان و افراد بیگناه وارد آید، بر خلاف عملیات‌های پهپادی آمریکا در افغانستان علیه القاعده که بیشترین کشتار غیرنظامیان در مبارزه با تروریسم در جهان را به ثبت رسانده است.

در واقع در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که بیشتر رهبران و عاملان عملیات‌های تروریستی از این طریق و با اقدامی قاطع و حساب شده به دام عدالت افتاده و باعث متلاشی شدن کامل آن گروه و یا کاهش چشمگیر حملات تروریستی در کشور گردیده است.

در زیر به گزیده‌ای از این دست اقدامات موفق دستگاه‌های امنیتی کشور اشاره می‌شود:

۴ اسفند ۱۳۸۸ – دستگیری «عبدالمالک ریگی»، رهبر گروه تروریستی جندالله در پرواز دبی-بیشکک بر فراز آسمان ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۴ – کشته شدن «محمدرضا کلاهی صمدی»، با نام مستعار «علی معتمد» عامل واقعه تروریستی ۷ تیر۱۳۶۰

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ – کشته شدن «جلیل قنبرزهی»، رهبر گروه تروریستی انصارالفرقان

۱۸ آبان ۱۳۹۶ – کشته شدن «احمد نیسی» رهبر گروه تروریستی حرکه النضال

۱۱ تیر ۱۳۹۶ ، ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱- گلوله باران و موشک باران دفاتر احزاب تروریستی کرد در اقلیم کردستان عراق

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ و ۹ مهر ۱۳۹۷ – حمله موشکی به مقر فرماندهی داعش در دیرالزور و شرق فرات در واکنش به حمله تروریستی این گروه به مجلس شورای اسلامی و رژه نیروهای مسلح در اهواز

۱۸ دی ۱۳۹۸ – موشک باران پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق در پاسخ به ترور سردار سلیمانی

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ – دستگیری جمشید شارمهد، رهبر گروه تروریستی تندر
۲۲ آبان ۱۳۹۹ – دستگیری فرج الله چعب، رهبر گروه تروریستی حرکه النضال

۳۱ تیر ۱۴۰۱ – هک گسترده سامانه های خدمات آنلاین کشور آلبانی در واکنش به حملات سایبری منافقین

اینها تنها بخش کوچکی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران علیه رهبران و برخی از عاملان حوادث تروریستی در کشور است، هرچند جمهوری اسلامی مسئولیت هلاکت برخی از رهبران این گروه‌ها در خارج از کشور را به عهده نگرفته و تحقیقات دستگاه‌های قضایی و امنیتی آن کشورها هم نتوانستند اسنادی دال بر دست داشتن جمهوری اسلامی در این موارد ارائه دهد، اما به هلاکت رسیدن این افراد که در بعضی از موارد سال‌ها از رخداد حادثه تروریستی صورت گرفته به دست آنها نیز گذشته است،  توسط هر گروهی هم صورت پذیرفته باشد یک پیام آشکار در پی دارد.

اول اینکه جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنان این پیام جدی را ارسال می کند که در بحث امنیت ملی و مسئله پیگیری و تادیب عاملان و آمران اقدامات تروریستی در ایران هرگز از پا نخواهد نشست و آنها را در دام عدالت گرفتار خواهد کرد حتی اگر سال‌ها از زمان وقوع آن حادثه تروریستی گذشته باشد. از این رو رهبران گروهک‌ها در هراس همیشگی به سر خواهند برد و از هزینه‌ای که در قبال اقدامات تروریستی خود خواهند پرداخت کاملاً آگاه می‌شوند.

دوم اینکه به خانواده شهدای ترور و قربانیان تروریسم در ایران این دلگرمی و آسودگی خاطر را خواهد داد که افرادی که تا مرفق دستشان به خون مردم ایران آغشته است از چنگال عدالت رهایی نخواهند یافت و جمهوری اسلامی ایران آنها را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

 


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی