شناسه خبر : 103107
تاریخ انتشار : 1401/06/06 11:58
انتظار مردم لهستان در صف‌های طولانی برای خرید زغال سنگ

بحران انرژی در اروپا ادامه دارد؛

انتظار مردم لهستان در صف‌های طولانی برای خرید زغال سنگ

وضعیت این روزهای لهستان اینگونه است که افراد در صف‌های طولانی چند شب را برای خرید سوخت زمستانی در خودروهای شخصی منتظر می‌مانند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: رویترز در گزارشی، وضعیت این روزهای لهستان را اینگونه توصیف می‌کند که افراد در صف های طولانی چند شب را برای خرید سوخت زمستانی در خودروهای شخصی منتظر می‌مانند.

این خبرگزاری در گزارش خود به سراغ یک فرد مستمری بگیر رفته که از منطقه شویدنگک با پیمودن مسیر ۳۰ کیلومتری خود را به معدن زغال بوگدانکا در شرق لهستان رسانده به امید اینکه چند تن زغال برای خود و خانواده‌اش تهیه کند. 

این شخص که سه شب را با خوابیدن در خودروی شخصی منتظر خرید سوخت مانده، در توصیف وضعیت رفاهی برای اشخاص منتظر در صف گفت: سرویس‌های بهداشتی امروز نصب شد، اما آب ندارند. 

این مرد ۵۷ ساله شرایط سخت خوابیدن مردم در خودروهایشان را فراتر از تصور تشریح و بیان کرد: دوران کمونیست‌ها را به خاطر می‌آورم، اما به ذهنم خطور نمی‌کرد که می‌توان به دورانی بدتر بازگردیم.

به نوشته رویترز، او یکی از ۳.۸ میلیون نفری است که در لهستان برای گرمایش منزل خود به زغال سنگ وابسته است و اکنون با کمبودها و افزایش قیمت‌ها مواجه شده، پس از اینکه لهستان و اتحادیه اروپا به علت تهاجم روسیه به اوکراین، زغال سنگ روسیه را تحریم کردند.

لهستان خرید زغال از روسیه را به سرعت در ماه آوریل به اجرا گذاشت در حالیکه بقیه اعضای بلوک اتحادیه اروپا به تدریج از ماه اوت ممنوعیت را اعمال کردند.

این کشور سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن از معادن خود تولید زغال سنگ دارد. اما زغال سنگ وارداتی که بیشتر آن از روسیه است کالای اصلی خانگی به شمار می‌رود زیرا قیمت‌های رقابتی و این واقعیت که زغال روسیه به صورت کلوخه‌ای عرضه می‌شود، برای مصارف خانگی مناسب‌تر است. 

افزایش تقاضا در لهستان معدن بوگدانکا و سایر معادن تحت کنترل دولت را وادار کرده که سهمیه بندی انجام دهند یا سوخت را از طریق پلتفرم‌های آنلاین به خریداران حقیقی در مقادیر محدود عرضه کنند. 

مانند تمام معادن زغال سنگ لهستان، بوگدانکا به طور معمول بیشتر تولیدی خود را به نیروگاه‌ها می‌فروشد. این معدن سال گذشته، کمتر از ۱ درصد از تولید خود را به اشخاص فروخت.

لوکاش هورباکز رییس اتاق بازرگانی زغال سنگ لهستان علت اصلی کمبود را به اجرا گذاشتن خیلی زود ممنوعیت خرید زغال سنگ روسیه می‌داند.

در سال های اخیر، لهستان سرسخت ترین منتقد سیاست آب و هوای اتحادیه اروپا و مدافع سرسخت زغال سنگ بوده است که ۸۰ درصد برق آن را تولید می‌کند. اما با افزایش هزینه های استخراج در سطوح عمیق‌تر، تولید زغال سنگ به طور پیوسته کاهش یافته است.

مصرف این ماده معدنی به طور عمده ثابت بوده و باعث افزایش تدریجی واردات شده است. در سال ۲۰۲۱، لهستان ۱۲ میلیون تن زغال سنگ وارد کرد که ۸ میلیون تن آن از روسیه بود و مورد استفاده خانوارها و کارخانه‌های کوچک قرار گرفت.

در ماه ژوئیه لهستان دستور داد که دو شرکت دولتی چند میلیون تن سوخت را از دیگر منابع از جمله اندونزی، کلمبیا و آفریقا وارد کنند. 


رویترز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی