شناسه خبر : 103068
تاریخ انتشار : 1401/06/05 12:08
قیمت برق در اروپا رکورد شکست

قیمت برق در اروپا رکورد شکست

قیمت برق در اروپا رکورد 600 یورو در هر مگاوات ساعت را ثبت کرد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: در ادامه پیامدهای عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر اروپا و تنگنای اقتصادی قاره سبز، بهای برق در اروپا به بالاترین سطح رسید.

قیمت معاملات یک سال آتی برق آلمان به ۹۹۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و این رقم در فرانسه از یک هزار و ۱۰۰ یورو عبور و نسبت به سال گذشته، در هر دو کشور افزایشی ۱۰ برابری را تجربه کرد.

اداره نظارت بر بازارهای گاز و برق در انگلیس (اوفگِم) اعلام کرد که سقف قیمت برق و گاز را از اول اکتبر، به ازای هر سال به طور متوسط به ۳ هزار و ۵۴۹ پوند (۴ هزار و ۱۹۷ دلار) افزایش خواهد داد.

اوفگم دلیل این افزایش را، برداشته‌شدن محدودیت‌های کووید -۱۹ و همچنین تحریم‌های اعمال شده بر عرضه محصولات انرژی از روسیه عنوان کرده است.

جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، دیروز (جمعه) اعلام کرد که در «سریع‌ترین زمان ممکن» اجلاس بحران انرژی اتحادیه اروپا را تشکیل خواهد داد.

به‌دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین و کاهش عرضه گاز این کشور به اروپا، بهای انرژی در این قاره به شدت افزایش یافته و در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان مسکو و غرب درباره جنگ اوکراین، قطعی گاز و برق در زمستان، اروپایی‌ها را بیش از پیش نگران کرده است.

بهای گاز در اروپا دیروز به ۳۴۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یافت. قیمت گاز در اروپا در ماه مارس به ازای هر مگاوات ساعت به ۳۴۵ یورو رسید و رکورد شکست.

یافته‌های تحقیق اخیر اندیشکده بروگل حاکی از آن است که کشورهای اروپایی از سپتامبر ۲۰۲۱ تا آگوست ۲۰۲۲، ۲۳۶ میلیارد یورو برای محافظت از خانواده‌ها و شرکت‌ها برابر افزایش بهای انرژی اختصاص داده‌اند.

«جیوانی اسگاراواتی» محقق این اندیشکده درباره افزایش قیمت‌ها به فرانس ۲۴ گفت: زمستان برای همه کشورهای اروپایی، سخت خواهد بود. قیمت‌ها همچنان بالا خواهد ماند و احتمالاً حتی بالاتر هم خواهد رفت.


فاینشنال تایمز در گزارشی دیگر آورده است که بحران انرژی سبب شده است تا قیمت برق در منطقه اروپا ۵ برابر شده و قیمت برق رکورد ۶۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت را ثبت کند.


فاینشنال تایمز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی