شناسه خبر : 103063
تاریخ انتشار : 1401/06/05 10:00
سامانه ارتباطات مردمی شورای نگهبان رونمایی شد

سامانه ارتباطات مردمی شورای نگهبان رونمایی شد

سخنگوی شورای نگهبان: امروز سامانه ارتباطات مردمی شورای نگهبان رونمایی می شود

نورنیوز -گروه سیاست: به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تسهیل تعاملات و‌ تقویت ارتباط دوسویه مردم با این شورا در دو حوزه‌ مسئولیت شورای نگهبان، «سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی» امروز با حضور هادیی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان و اصحاب رسانه رونمایی شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: این شورا از امروز علاوه بر تلفن‌گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم شریف‌مان خواهد بود. با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سئوالات و پیشنهادات مردم به صورت دسته‌بندی شده دریافت می‌شود، همین موضوع موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌گردد. ضمن اینکه در این سامانه سئوالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آنها در دسترس عموم مردم عزیز قرار خواهد گرفت. 

طحان‌نظیف در ادامه افزود: از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است؛ که علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد. 

بنا بر اعلام سخنگوی شورای نگهبان از مزیت‌های سامانه‌ی مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد. 

راه‌اندازی این سامانه صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی أخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی که از اقصا نقاط کشور به ستاد مرکزی أخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد. 

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس

طحان‌نظیف همچنین در نشست خبری امروز نظرات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی و استعلامات دیوان عدالت اداری را تشریح کرد و گفت: از نشست خبری قبلی تاکنون، ۱۰‌ مصوبه از مجلس و دولت در شورا مورد بررسی قرار گرفت و همچنین ۳۵ استعلام هم از دیوان عدالت اداری در جلسه فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گفته است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح مواد (۶۳) و (۶۴) قانون محاسبات عمومی کشور در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین لایحه اصلاح بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بنا بر اعلام سخنگوی شورای نگهبان، لایحه تصویب مقاوله‌نامه حق تشکل و مذاکره دسته جمعی و پاسخ شورا به در مورد این مصوبه به مجلس ارسال شد. طرح اصلاح ذیل جدول (۴-۲۴) محرومیت‌زدائی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ابهام دارد که پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

او ادامه داد: طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق دارای ابهامات بوده و پس از رفع ابهامات در مورد اظهارنظر خواهد شد. در مورد لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک همانگونه که در موافقتنامه‌های مشابه اظهارنظر شده است، این لایحه از این جهت که اطلاق برخی از مواد آن از جمله مواد ۴، ۱۱، ۱۳ و ۱۴ اعمال مقررات غیر منطبق با موازین شرعی دولت طرف متعاهد را لازم الاجرا دانسته است که خلاف موازین شرع شناخته شد. طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی نیز پس از رفع ابهامات اظهارنظر می‌شود.

طرح شفافیت قوای سه گانه هنوز ایراد دارد

سخنگوی شورای نگهبان درباره  اصلاح طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسه چهارشنبه گذشته شورای نگهبان بررسی شد. در مرحله قبل ایرادات و ابهامات فراوان بود که اکثر آنها توسط مجلس اصلاح شد ولی چند مورد معدود باقی مانده است.

اصلاح قانون انتخابات نباید مشارکت مردم را محدود کند

طحان‌نظیف با اشاره به اینکه الگوی پیشنهادی درباره اصلاح قانون انتخابات نباید مشارکت مردم را در انتخابات محدود کند، گفت: شورا برای انجام وظایف خودش از ظرفیت نخبگان استقبال و مرتباً گزارش و پیشنهادات آنها را دریافت می‌کند. تصمیم‌گیری در شورا همواره جمعی است.

شورای نگهبان درباره ادغام وزراتخانه‌ها بحث محتوایی ندارد

او درباره ادغام وزارتخانه‌ها گفت: شورای نگهبان درباره ادغام وزراتخانه‌ها بحث محتوایی ندارد، بلکه ضوابط شرعی وقانون اساسی را بررسی می‌کند. ضرورت ادغام وزارتخانه‌ها به صلاحدید دولت ومجلس است و با تفاهم آنها و در نهایت با تصویب نمایندگان انجام می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی