شناسه خبر : 103014
تاریخ انتشار : 1401/06/03 18:05
پاسخ ایران معقول بود، پاسخ آمریکا چگونه است؟!

نورنیوز بررسی کرد؛

پاسخ ایران معقول بود، پاسخ آمریکا چگونه است؟!

هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی که نظرات ایران را معقول اعلام کرد در مورد ماهیت پاسخ ارائه شده از سوی آمریکا اظهارنظری نکرده و مشخص نیست که از نگاه او پاسخ‌های آمریکا هم مانند دیدگاه‌های ایران معقول است یا خیر؟

نورنیوز ـ گروه سیاسی: پس از ارائه ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی، مقامات و رسانه‌های غربی اعلام کردند که متن نهایی به ایران تحویل شده و طرفین مذاکرات فقط می‌توانند با بله یا خیر به آن پاسخ دهند.

همان موقع اعلام شد که از نظر ایران هنوز هیچ سندی به عنوان متن نهایی وجود ندارد و تهران ایده‌های ارائه شده از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی را بر اساس خطوط قرمز خود که به روشنی اعلام کرده، بررسی و نظرات خود را به تفصیل اعلام خواهد کرد.

دیدگاه‌های ایران به تعبیر هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی با وقت‌شناسی و در چارچوبی «معقول و سازنده» اعلام شد. 

ایالات متحده با تاخیر زمانی قابل توجه که مورد انتقاد بورل نیز قرار گرفت، پس از گذشت ده روز نظرات خود را به اتحادیه اروپایی اعلام کرده است.

واشینگتن نیز در پاسخ خود به بله یا خیر اکتفا نکرده و نظراتش را به تفصیل مطرح کرده است.

هنوز اما هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی که نظرات ایران را معقول اعلام کرد در مورد ماهیت پاسخ ارائه شده از سوی آمریکا اظهارنظری نکرده و مشخص نیست که از نگاه او پاسخ‌های آمریکا هم مانند دیدگاه‌های ایران معقول است یا خیر؟

از دیروز چهارشنبه و پس از آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد، اظهار نظرهای متعددی از سوی فعالان رسانه‌ای داخلی و خارجی و همچنین برخی رسانه‌هایی که همواره جهت‌گیری‌های مغرضانه‌ای نسبت به مذاکرات داشته‌اند مطرح شده که یا کذب بوده و یا غیردقیق و مبتنی بر گمانه‌زنی است.

بر اساس اعلام مقامات ذیربط، بررسی متن ارائه شده از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی که حاوی پاسخ‌های آمریکاست در تهران آغاز شده و تا زمانی که لازم باشد این روند ادامه خواهد یافت.

پس از جمع‌بندی نظرات کارشناسی، گزارش نهایی به سطوح تصمیم گیرنده ارائه خواهد شد.

موضوع قابل توجه در این بخش این است که بررسی‌ها در ایران، فارغ از تعیین ضرب‌الاجل‌ها و حدود و ثغورهایی که بارها در طول مذاکرات اعلام شد و البته تاثیری بر روش کارشناسی و محتوای نظرات ایران نداشت، این بار هم مبنای غیر قابل تغییر ایران برای بررسی پاسخ‌های ارائه شده صرفا سازگاری آن با خطوط قرمز اعلام شده و تآمین منافع مردم ایران ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده؛ توافقی را قوی، پایدار و قابل اتکاء می‌داند که ضمن تامین حقوق قانونی کشورمان در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و پایان دادن به ادعاهای بی‌اساس پادمانی، فراهم کننده منافع اقتصادی قابل اطمینان و تضمین شده برای کشور باشد.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی