شناسه خبر : 102888
تاریخ انتشار : 1401/05/31 18:53
بورل: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا معقول بود

بورل: پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا معقول بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای توافق هسته‌ای را معقول خواند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در یک رویداد دانشگاهی در اسپانیا، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را معقول خواند. 

«لارنس نورمن»، خبرنگار آمریکایی در رشته توئیتی اعلام کرد: بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سمینار Quo Vadis در اسپانیا گزارش کوتاهی در مورد مذاکرات ارائه داد. او افزود: بورل گفت بعد از ارائه پیشنهادش درباره متن نهایی، ایران پاسخ داد که فکر می‌کنم معقول بود. (پاسخ ایران) به آمریکا منتقل شد که هنوز جواب نداده است. ما منتظر پاسخ آن هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را کامل کنیم. به آن امیدوارم، اما نمی‌توانم اطمینان بدهم. 

این خبرنگار آمریکایی در توئیتی دیگر نوشت: «قرار بود پاسخ (آمریکا) تاکنون دریافت شده باشد. دیداری در وین برای اواخر هفته قبل پیش‌بینی شده بود که میسر نشد. ممکن است چنین دیداری در این هفته برگزار شود».

نورمن در ادامه به بررسی اظهارات بورل پرداخت و نوشت نظر او همسو با نظر برخی از دیپلمات‌های اروپایی است که پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپا را معقول خوانده بودند. او افزود: در واقع، کمی فراتر از آن است، بیشتر پاسخ‌هایی که من از منابع اروپایی دریافت کردم این بود که آمریکا می‌تواند با پاسخ ایران همکاری کند. 

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۳۱ مردادماه در نشست با خبرنگاران گفت: مطلع هستید در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود پاسخش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد. تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا دولت آمریکا پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آنچه مهم است تاکنون تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است وگرنه ما در این زمینه به موقع عمل کرده و نشان دادیم مسئولانه عمل می‌کنیم. دولت آمریکا مسؤول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای توافق تا الان است و در روند جاری هم دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی است و اگر اراده سیاسی را به صورت جدی در عمل نشان دهد و همگام با قول و اظهارنظر در عمل هم مسئولانه عمل کند، می‌توانیم به سمت مرحله بعدی حرکت کنیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران اعلام کرد ما به دنبال توافق هستیم و تیم مذاکره کننده ایران با هدف تأمین منافع ملت و با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت ایران در میز مذاکرات حضور یافت و در مسیر مذاکره به صورت جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان در این مسیر پای کار ایستاده است.


الجزیره
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی