شناسه خبر : 102871
تاریخ انتشار : 1401/05/31 12:45
کنعانی: هنوز پاسخی از طرف آمریکایی دریافت نشده/ بهتر است به روایت های غیر رسمی اهتمام نکنیم

کنعانی: هنوز پاسخی از طرف آمریکایی دریافت نشده/ بهتر است به روایت های غیر رسمی اهتمام نکنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز اظهار کرد: هنوز پاسخی از طرف آمریکایی دریافت نشده است. بهتر است به روایت های غیر رسمی اهتمام نکنیم، چرا که باید بر اساس روند واقعی و اظهار نظر های رسمی قضاوت کنیم.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه (۳۱ مرداد) در نشست خبری وزارت امور خارجه در مورد آخرین جزئیات روند مذاکرات وین اظهار کرد: در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرفین داده شد و طرف ایرانی بر اساس اصول سازنده خود، پاسخ پیشنهادات را داد.

کنعانی در مورد پاسخ ایران به متن پیشنهادی گفت: ایران در پاسخ به پیشنهادات هماهنگ کننده اروپایی انعطاف لازم را نشان داده است. هنوز پاسخی از طرف آمریکایی دریافت نشده است.

او تأکید کرد: بهتر است به روایت های غیر رسمی اهتمام نکنیم، چرا که باید بر اساس روند واقعی و اظهارنظرهای رسمی قضاوت کنیم. باید بر روی همه موضوعات مورد مذاکره توافق بشود، شاید موضوعات باقی مانده از لحاظ نسبت اندک باشند، اما موضوعات بسیار مهمی هستند.

سخنگوی وزارت امروز خارجه در مورد نقشه جایگزین ایران در صورت عدم حصول توافق عنوان کرد: روابط اقتصادی خارجی و مسائل تجاری را با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و نخواهیم زد.

او افزود: گزینه جایگزین ما استمرار سیاست خارجی با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات خواهد بود. مذاکرات در رفع تحریم‌ها منافع یکجانبه ایران نیست و منافع طرف‌های مقابل در این موضوع بیشتر نهفته است. طرف مقابل باید در این زمینه عقلانیت خود را اثبات و با درایت بیشتری عمل کند.

کنعانی تأکید کرد: نقش رژیم صهیونیستی در ارتباط با ایران همواره مخرب بوده و ماهیت آن روشن است. به نفع دولت آمریکاست که روند گفتگوهای رفع تحریم را بر مبنای مصالح ملت آمریکا پبش ببرد.

او خاطرنشان کرد: مذاکره برای مذاکره و اتلاف وقت انجام نمی‌دهیم. برای ما موضوع اقتصادی مهم است. ایران مذاکره را با هدف تأمین حقوق مسلم ایران انجام می‌دهد و بر این موضوع پافشاری می‌کند. انتظار داریم در سایه پایبندی طرف‌های مقابل به بندهای برجام، هم منافع ایران تأمین و هم در بلند مدت تضمین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا گفت: شاهد بی عملی آمریکا هستیم. تبادل زندانیان را در چارچوبی خارج از برجام پی‌گرفته‌ایم و به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفتگو کردیم.

او ادامه داد: امکان اجرای تبادل وجود داشت اما متأسفانه آنچه در طرف مقابل رخ داد بی‌عملی بود و صرفاً اظهارنظر رسانه‌ای. این موضوعات ارتباطی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و پرونده مستقلی است. به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش در مورد مذاکرات با ریاض برای احیای روابط ایران و عربستان خاطرنشان کرد: اختلاف‌نظرات و موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد و گام‌های خوبی را به سمت جلو برداشتیم. از سرگیری روابط به‌سرعت انجام نمی‌شود.

او افزود: اراده سیاسی وجود دارد و از سوی عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم در مسیر ارتباطات و گفتگوهای دیپلماتیک بتوانیم گامی را به سمت جلو برداریم.

کنعانی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم شاهد آغاز روابط سوریه و ترکیه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت ترکیه بهتر است دیدگاه خود را در خصوص تحولات در سوریه اصلاح و در جهت بازگشت صلح و ثبات و آرامش به سوریه نقش ارزنده و موثر خود را ایفا کند. روند تحولات میان سوریه و ترکیه خوب است و اظهاراتی که از سوی مقامات ترکیه می‌شنویم دلگرم‌کننده است. این روند را تشویق کرده و امیدواریم در آینده اتفاقاتی در حوزه عملی رخ دهد و شاهد آغاز روابط سازنده سوریه و ترکیه باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با بازگشت سفرای کویت و امارات به ایران تصریح کرد: سفیر جدید کویت وارد شد و سفیر امارات هم قرار است مجدداً اعزام شود.

او افزود: همین فضای مثبت در ارتباط با کشورهای همسایه ما در منطقه در آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد. شرایط اقتضا می‌کند ایران و عربستان مبتنی بر منافع و مصالح دوجانبه، گام عملی به‌سمت از سرگیری روابط بردارند و ان‌شاءالله این اتفاق به‌ زودی می‌افتد.

کنعانی در مورد سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای آفریقایی اظهار کرد: امروز سفر وزیر امور خارجه به دو کشور آفریقایی مالی و تانزانیا را آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تأکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این منطقه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای شود برای گسترش روابط.

سخنگوری وزارت امور خارجه در پایان در مورد هواپیمای ونزوئلایی افزود: آنچه در موضوع هواپیمای ونزوئلا برای ما مهم است، وضعیت ۵ هموطن ایرانی است. ضرورت دارد دولت آرژانتین حسن نیت خود را در این ارتباط اثبات کند و نسبت به آزادی بی قید و شرط  شهروندان ایرانی در اسرع وقت اقدام کند. اقدامات ما نیز در این زمینه ادامه دارد.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی