شناسه خبر : 102843
تاریخ انتشار : 1401/05/30 17:07
بحران اقتصادی جهانی و استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی

نورنیوز بررسی کرد؛

بحران اقتصادی جهانی و استاندارد دوگانه رسانه‌های غربی

رسانه‌های غربی در حالی اقدامات بانک‌های مرکزی غربی را نشانه کارآمدی آنها برای مهار تورم قلمداد می‌کنند که در سایر کشورها همین اقدامات را نشانی از بحران اقتصادی و ضعف در کارآمدی نظام‌های اقتصادی دولت‌های دیگر معرفی می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا طی ماه‌های اخیر با تشدید بحران اقتصادی مواجه شده‌اند، چنانچه نرخ تورم در برخی از آنها بالاترین رقم طی چند دهه اخیر را تجربه کرده است.

شروع اعتصاب هزاران کارمند حوزه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی انگلیس در روز جمعه گذشته یکی از مهمترین اعتراضات صنفی بود که فلج شدن مجموعه خدمات بخش راه‌آهن در سراسر انگلیس را به‌دنبال داشت.

پس از آنکه آمارهای رسمی انگلیس نشان داد که نرخ تورم در این کشور طی روز چهارشنبه به بالاترین میزان ۴۰ سال اخیر در جولای و بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران رسیده، بسیاری از کارشناسان اقتصادی با اشاره به احتمال فراگیرتر شدن هر چه بیشتر اعتصابات درباره آنچه که تاثیرات «موج اقدام برای همبستگی» بر بخش‌های مختلف در انگلیس خواندند، هشدار دادند.

با اوج‌گیری تورم افسار گسیخته در انگلیس، آمارهای دولتی نشان می‌دهد که تعداد افراد شاغل ۶۵ سال و بالاتر، با ۱۷۳ هزار نفر افزایش به ۱.۴۷ میلیون در ۳ ماه منتهی به ژوئن رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که در انگلیس حتی سالمندان در سنین بازنشستگی هم مجبورند برای امرار معاش کار کنند.

وزارت دارایی آلمان نیز اعلام کرد: چشم‌انداز توسعه اقتصادی این کشور اکنون به شکل محسوسی تیره است.

کمبود انرژی و نابسامانی‌های اقتصادی، دولت آلمان را بر آن داشته تا سیستم جیره‌بندی را حتی برای آب و گاز پیاده‌سازی کند.

از سوی دیگر؛ پس از اینکه یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا به افزایش چشمگیر نرخ بهره طی ماه آینده اشاره کرد، سبد سهام اروپا در معاملاتی پرتلاطم سقوط کرد.

این اطلاعات بیانگر آن است که کشورهای حوزه بالتیک با اعمال تحریم علیه کشورهای دیگر، بیشترین ضربه را متوجه خود کرده‌اند.

جالب اینکه؛ اتحادیه اروپا به دنبال جستجو برای منابع جدید انرژی، در عقب‌گردی محسوس مجبور شده به استفاده از زغال سنگ روی بیاورد.

در این میان نسخه‌نویسی رسانه‌های غربی برای کاهش بحران اقتصادی نیز جای تامل دارد. این رسانه‌ها در حالی اقدامات بانک‌های مرکزی غربی را مؤلفه‌ای مهم در رفع و مقابله با تورم و عین تدبیر و کارآمدی آنها قلمداد می‌کنند که در سایر کشورها همین اقدامات را نشانی از بحران اقتصادی و ضعف در کارآمدی نظام‌های اقتصادی دولت‌های دیگر عنوان کرده و سعی در تحریک مردم علیه دولت‌ها دارند.

بی‌بی‌سی که همواره کنترل نقدینگی به‌وسیله سود بالای بانکی را در دیگر کشورها نشان اقتصاد ورشکسته می‌داند در گزارش خود عنوان می‌کند که: «این وظیفه بانک‌های مرکزی است که نرخ تورم را کنترل کنند... به همین دلیل است که بانک‌های مرکزی در اروپا و آمریکای شمالی، در چند ماه اخیر نرخ بهره را به میزان قابل توجهی بالا برده‌اند!»

نکته دیگر، نوع برخورد این رسانه با کارگران و کارکنان در بخش‌های خدمات است، چه، بی‌بی‌سی در حالی به صورت غیر مستقیم، مطالبه‌گری خیابانی با چاشنی خشونت را برای افزایش دستمزدها در ایران راهکاری مناسب برای احقاق حقوق کارگران معرفی می‌کند، برای جوامع غربی نسخه‌ای کاملا عکس تجویز می‌نماید.

این رسانه افزایش حقوق‌ها در انگلیس را امری غیر منطقی دانسته و عنوان می‌کند: «بانک مرکزی انگلیس برای مهار نقدینگی از کارگران و کارمندان خواسته که از تقاضای افزایش حقوق خودداری کنند تا جلوی ایجاد دور تورمی را بگیرند!!»

در نگاهی دیگر از زاویه‌ای که وجود بحران اقتصادی را توجیه کند، ملاحظه می‌شود که این رسانه چگونه تلاش می‌کند تا در پرداختن به ریشه‌ها و علل چنین وضعیتی، آن را امری جهانی معرفی کند.

تغییر جدی در گزینش و انتشار اخبار جهت‌دار اقتصادی از تلاش این رسانه برای مدیریت نرم اعتراضات صنفی در انگلیس خبر می‌دهد.

بی‌بی‌سی اخیرا ضمن بازنشر گسترده اخبار مرتبط با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی، حامل‌های انرژی، فلزات و مواد معدنی، رویه ثابتی را برای عادی جلوه دادن بحران اقتصادی در انگلیس به‌عنوان بخشی از یک رخداد جهانی اجتناب‌ناپذیر در پیش گرفته است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی