شناسه خبر : 102731
تاریخ انتشار : 1401/05/28 20:06
پوتین نسبت به اقدام اوکراین در بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار داد

در تماس تلفنی با امانوئل مکرون؛

پوتین نسبت به اقدام اوکراین در بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار داد

رئیس جمهور روسیه به رئیس جمهور فرانسه هشدار داد اقدام نیروهای اوکراینی در بمباران نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند به فاجعه بسیار بزرگی منتهی شود.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه روز جمعه تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه درباره تحولات اوکراین گفتگو کرد.

بر اساس گزارش کرملین، پوتین در این تماس تلفنی با مکرون درباره ادامه موانع برای صادرات مواد غذایی و کود روسیه صحبت کرد.

پوتین همچنین درباره اقدام نیروهای اوکراینی در بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین هشدار داد و گفت که این اقدام ممکن است فاجعه بسیار بزرگی را ایجاد کند. 

دو طرف در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت ارسال تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا تأکید کردند.

از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه جمعه (۱۹ اوت) با اشاره به فاجعه اتمی سال ۱۹۸۶ گفت که حضور نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در جنوب اوکراین تضمینی در برابر «سناریوی چرنوبیل» است.

پیش‌تر، «ایوان نچایف» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که پیشنهاد سازمان ملل برای غیرنظامی کردن منطقه اطراف نیروگاه هسته‌ای «غیرقابل قبول» است.

طبق این گزارش، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا که در ماه مارس به کنترل روسیه درآمد، در نزدیکی خط مقدم قرار دارد و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته و نگرانی‌ها از یک فاجعه اتمی را افزایش داده است. 

در حالی که روسیه می‌گوید این نیروهای کی‌یف هستند که به نیروگاه زاپروژیا حمله می‌کنند، رئیس‌جمهور اوکراین  شامگاه پنجشنبه طی نشست خبری در «لِویو» به همراه «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: روسیه باید نیروهای خود را از نیروگاه زاپروژیا خارج کند و ما را به آستانه فاجعه اتمی نبرد.

گوترش نیز ضمن ابراز نگرانی از حملات موشکی اخیر به محوطه و اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، درخواست خود برای ایجاد منطقه غیرنظامی در این نیروگاه را تکرار کرد.


فارس
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی