شناسه خبر : 102713
تاریخ انتشار : 1401/05/27 19:27
تأثیر نتیجه مذاکرات رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور

نورنیوز بررسی می‌کند؛

تأثیر نتیجه مذاکرات رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور

با وجود وقوع برخی نوسانات در بازارهای مختلف طی روزهای گذشته، عدم ورود شوک به فضای اقتصادی کشور نشان می‌دهد که گره نزدن اقتصاد به مذاکرات و مدیریت هوشمندانه افکار عمومی در متعادل‌سازی تأثیر مذاکرات بر اقتصاد کشور موثر بوده است.

نورنیوز - گروه اقتصاد: طی ده روز گذشته و هم‌زمان با انتشار اخبار و اظهارنظرهایی که عمدتاً از پیشرفت نسبی در مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر می‌دهد بازارهای مختلف شامل ارز، خودرو، طلا و بازار سرمایه نیز دست‌خوش برخی نوسانات شده است.

تأثیر اقتصادی اخبار منتشر شده از مذاکرات رفع تحریم‌ها به‌ویژه اعلام ارسال پاسخ ایران به ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی، عمدتاَ معطوف بر کاهش نرخ برابری ارزهای مختلف، طلا و خودرو و همچنین افزایش ارزش سهام‌های ریالی در برابر سهام‌های دلاری بوده است.

گرچه هنوز چشم‌انداز کاملا روشنی از فرجام مذاکرات رفع تحریم‌ها در دسترس نیست اما تغییر وضعیت از مرحله توقف در مذاکرات به سمت پیشرفت نسبی، این پیام مثبت را به فعالان بازارهای مختلف منعکس کرده که احتمال دارد حباب‌هایی که عمدتاً ریشه در واقعیت‌های اقتصادی ندارد از بین برود.

بازگشت قیمت دلار به زیر کانال ۳۰ هزار تومان هم یکی دیگر از نشانه‌هایی است که اخبار مذاکرات رفع تحریم‌ها طی روزهای گذشته به بازار منتقل کرده است.

کاهش قیمت دلار علاوه بر متأثر کردن بازار خرید و فروش ارز، صف فروشندگان به‌ویژه آن گروه که قدرت خطرپذیری پایینی دارند را کاملاً متراکم نموده است.

روند نزولی بازار ارز همچنین تأثیر مستقیمی بر بازارهایی که اتکاء زیادی به واردات دارند به‌دنبال داشته و تا حدودی موجب تخلیه حباب در این بازارها نیز شده است.

از سوی؛ روند معاملات در بازار سرمایه طی روزهای گذشته بیشتر متأثر از کاهش نرخ برابری ارز و تقویت پول ملی بوده است.

نتیجه این روند، قرمز شدن سهام‌هایی چون پالایشی‌ها، فلزی‌ها و پتروشیمی‌ها که عایدات ارزی دارند را به‌دنبال داشته و سهام خودروسازها و بانک‌ها نیز روند افزایشی داشته است.

در آخرین روز کاری بورس در  این هفته معاملات خرد در بازار سرمایه نسبت به روز گذشته روند صعودی را تجربه کرد.

از روز دوشنبه هفته گذشته یعنی طی چهار روز متوالی معاملات خرد از سطح سه هزار میلیارد تومان فراتر بوده که خارج از تغییرات دیگر بورس، موضوعی حائز اهمیت است.

با وجود وقوع برخی نوسانات در بازارهای مختلف، عدم ورود شوک به فضای اقتصادی کشور موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است.

این رخداد که تفاوت معناداری با نوسانات شدید بازار در ادوار گذشته و در شرایط مشابه دارد ناشی از دو اقدام مهم در دولت سیزدهم است.

از یک‌سو؛ دولت با گره نزدن اقتصاد و معیشت کشور به مذاکرات و تکانه‌های مربوط به تحولات خارجی شرایطی را به‌وجود آورده که وقوع تغییر و تحولات عمده در روابط خارجی نیز موجب وارد شدن شوک به اقتصاد کشور نمی‌شود.

علاوه بر این اتخاذ سیاست متعادل در حوزه مدیریت افکار عمومی پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها، موجب شده که بر خلاف روند گذشته، حساسیت جامعه نسبت به مذاکرات رفع تحریم‌ها متناسب با اهمیت واقعی آن باشد و سایه آن بر همه ارکان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور گسترده نشود.

هنوز نمی‌توان در مورد نتایج مذاکرات و شکل‌گیری توافق و یا به نتیجه نرسیدن آن قضاوتی کرد اما می‌توان با تحلیل وضعیت بازار طی ده روز گذشته بر این گزاره تأکید کرد که نتایج مذاکرات موجب شکل‌گیری شوک در اقتصاد کشور نخواهد شد و به احتمال قریب به یقین تنها می‌تواند نوسانات قابل مدیریت را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی