شناسه خبر : 102565
تاریخ انتشار : 1401/05/23 20:14
مردم اروپا قربانی اصلی تنش‌آفرینی‌های آمریکا

نورنیوز بررسی کرد؛

مردم اروپا قربانی اصلی تنش‌آفرینی‌های آمریکا

شعله‌ور شدن تنش‌ها در شرق آسیا و تحریم‌های چین علیه تایوان یک یادآوری واضح برای اروپا بود که چقدر به این جزیره و تراشه‌های رایانه‌ای کوچک آن نیازمند است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: حوادث اخیر جهان را می‌توان از منظری دیگر برای ارزیابی توان بالقوه و بالفعل برخی از کشورها بررسی کرد، به‌خصوص که ابعاد مختلف تغییر موازنه قدرت در عرصه‌ بین‌المللی هر روز از زوایای گوناگون در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا به جهانیان یادآوری نماید که علاوه بر جغرافیا، توان‌های بالقوه کشورها نیز می‌تواند اثرات ژئوپولتیکی و مولفه‌های قدرت و اقتدار آنها را تقویت یا کاهش دهد. 

اختلافات منتهی به جنگ اوکراین که منجر به زورآزمایی روسیه و ناتو شده است، ضعف‌ها و قوت‌های هر دو طرف را آشکار ساخت تا میزان تاب‌آوری طرفین در شرایط جدیدی که بر آنها مستولی می‌شود مورد ارزیابی قرار گیرد.

قاره سبز با پیوند زدن خود به تصمیم آمریکا برای اصرار بر پیوستن اوکراین به ناتو و تحریک روسیه که منجر به محدودیت‌هایی در عرضه انرژی به جهان شد، در میانه تابستان سراسیمه به دنبال جایگزین گاز تا رسیدن فصل سرما شده است.

این نگرانی و ضعف اروپا البته می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدهایی را هم برای قاره سبز و هم برای دیگر کشورهای صادرکننده ایجاد کند.

روسیه نیز در این چالش توانست به نگاه‌های واقع‌بینانه‌تری در معطوف کردن روابط خارجی خود به شرق، ارزیابی جدید از قدرت نظامی خود و ناتو و میزان تاثیرگذاری خود در عرصه بین‌المللی برسد.

اما چالش جاه‌طلبانه دیگر آمریکا در رابطه با دشمن‌انگاری چین با مرور بر سند امنیت ملی آمریکا که در آن از چین و روسیه به عنوان تهدیدات اصلی نام برده شده، در کنار سفر «نانسی پلوسی» به تایوان موجب شد تا کسب و کارهای اروپایی از قطع ناگهانی عرضه تراشه‌های الکترونیک که توسط بزرگترین شرکت نیمه هادی جهان در تایوان تولید می‌شوند نگرانی فزاینده‌ای را بازتجربه کنند.

شعله‌ور شدن تنش‌ها در شرق آسیا و تحریم‌های چین علیه تایوان یک یادآوری واضح برای اروپا بود که چقدر به این جزیره و تراشه‌های رایانه‌ای کوچک آن نیازمند است، چه، در واکنش به سفر پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، چین با انجام رزمایشی بخشی از تجارت با تایوان را ممنوع کرد و با کنترل ترافیک هوایی و دریایی عملا آن را محاصره نمود.

شرکت تولید نیمه رسانا تایوان (TSMC) بیش از نیمی از بازارهای نیمه هادی را در اختیار دارد که اپل و کوالکام نیز در میان آنها قرار دارند.

اروپا طی سالیان متمادی وابستگی خود را به تراشه‌های تایوانی افزایش داده و این به دلیل فرهنگ اشتغال انعطاف‌پذیر در تایوان از یک‌سو و ماهیت منحصر به فرد تراشه‌های این جزیره از سوی دیگر است که نه تنها برای وسائل الکترونیک مثل گوشی هوشمند و لپ تاپ بلکه تراشه‌های 5 نانومتری و کوچکتر را نیز تولید می‌کند که کلیدی‌ترین عنصر رانندگی خودکار به شمار می‌روند.

با وجود همه اینها؛ اینک اما تنش‌آفرینی آمریکا، بروکسل و پکن را در این زمینه رو در روی هم قرار داده است.

چین نیز چون بر این امر واقف است که تایوان و تولیدات منحصر به فرد آن مدیون ورود تجهیزات هلندی است، لذا تا آنجا که ممکن است تمایلی برای بر هم زدن ماهیت حقوقی شرکت‌های تایوانی ندارد، اما به هرحال قطع کامل تراشه‌های تایوانی بدون شک قانون‌گذاران اروپایی را تشویق می‌کند تا در وابستگی خود به سیاست‌های تنش‌آفرین آمریکایی تجدیدنظر جدی‌تری کنند و سرنوشت مردمان خود را با داشته‌ها و امکانات موجود و واقعی در جهان امروز تبیین کنند نه بلند پروازی‌های آمریکا.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی