شناسه خبر : 102180
تاریخ انتشار : 1401/05/12 14:39
دوئل در تنگه تایوان

دوئل در تنگه تایوان

همزمان با ورود پلوسی به تایوان، تانک ها وموشک های بالستیک قاره پیمای ارتش چین در نزدیکی تنگه تایوان مستقر شدند.

سایر رسانه‌ها: در میان ترس و وحشت ساکنان جزیره تایوان و حضور آن‌ها در بیرون از خانه‌ها و پشت بام‌ها، هواپیمای حامل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فرودگاه بین‌المللی تایپه به زمین نشست. این در حالی است که روزنامه گلوبال تایمز که معمولاً مواضع دولت چین را منتشر می‌کند خطاب به پلوسی گفته است که شاید موفق به ورود به تایوان شده باشی،  اما برای خارج شدن از آن باید دعا کنی...همزمان  برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویری اعلام کردند که ارتش چین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما «دی‌اِف -5 بی» را در نزدیکی تایوان مستقر کرده است.این نوع موشک‌های بالستیک با بُرد ۱۵ هزار کیلومتر، توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای تقریباً به هر نقطه‌ای از کره زمین را دارند.

بنا بر گزارش رسانه‌های محلی تایوان، همزمان با نزدیک‌شدن هواپیمای نانسی پلوسی به آسمان این جزیره، دو سایت دولتی تایوان هدف حمله سایبری قرار گرفته و ارتش چین در حال استقرار موشک‌های بالستیک در استان «فوجیان»، در نزدیکی مرزهای تایوان است. گشت‌زنی همزمان هواپیماهای شناسایی تایوان و چین در مناطق مرزی هم آغاز شده است. به ‌رغم این که در بیانیه روز یک شنبه دفتر نانسی پلوسی اعلام شد او و هیئت همراه در سفر به کشورهای آسیای شرقی به کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن سفر خواهند کرد و در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به سفر این هیئت آمریکایی به تایوان نشده بود، روز دوشنبه رسانه‌های محلی تایوان اعلام کردند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه شب برای دیدار با مقامات تایوان وارد این جزیره خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در ادامه واکنش‌ها به این سفر، با بیان این که «مشخص شده آمریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد»، افزود: اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت.در این بین،«هیل»نشریه کنگره نوشت: «آیا تایوان، اوکراین جدید بایدن خواهد بود؟ چین با قورت دادن تایوان، آخرین میخ را به تابوت سلطه جهانی آمریکا خواهد زد. بایدن هنوز نفهمیده که تایوان برای آینده آمریکا بسیار مهم تر از اوکراین است.» همزمان با آغاز سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به چهار کشور شرق آسیا، اداره ایمنی دریانوردی چین اعلام کرد ارتش آزادی‌بخش این کشور از دوشنبه  رزمایش جدیدی را در شمال دریای زرد آغاز کرده است. به گزارش چاینا دیلی، بر اساس هشداری که اداره ایمنی دریانوردی چین در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کرده، رزمایش ارتش آزادی‌بخش چین  به مدت ۱۴ روز در شمال دریای زرد ادامه خواهد داشت. این اداره با انتشار نقشه محل برگزاری رزمایش، از کشتی‌ها خواست از نزدیک شدن به منطقه عملیاتی خودداری کنند.

همچنین دیروز اندکی پیش از نود‌وپنجمین سالگرد تأسیس ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA)  این کشور برای نخستین‌بار ویدئویی را منتشر کرد که به نظر پرتاب موشک DF- 17 را نشان می‌دهد؛ اقدامی که کارشناسان معتقدند نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری این سلاح مافوق صوت «قاتل ناو هواپیمابر» است که رهگیری آن تقریبا غیرممکن است. ارتش تایوان نیز در روزهای گذشته اقدام به برگزاری رزمایشی در تنگه این جزیره کرده بود. تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و تاکید دارد که در صورت لزوم، با اعمال فشار نظامی تایوان را به خاک خود الحاق خواهد کرد. 


روزنامه خراسان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی