شناسه خبر : 102080
تاریخ انتشار : 1401/05/09 23:55
قمار از پیش شکست خورده واشینگتن در اقدام پلوسی

نورنیوز بررسی کرد؛

قمار از پیش شکست خورده واشینگتن در اقدام پلوسی

قطعا سران آمریکا سناریوی تقویت متحدان منطقه‌ای برای مقابله با قدرت چین را همچنان در دستور کار خواهند داشت، اما به هر حال عقب‌نشینی پلوسی از سفر به چین تایپه را باید به عنوان شکستی دیگر در کارنامه جهانی آمریکا و دموکرات‌ها ثبت کرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در سفر دوره‌ای خود در اقدامی برنامه‌ریزی نشده اعلام کرده بود به چین تایپه (تایوان) سفر خواهد کرد، پس از واکنش منفی کشورهای شرق آسیا مجبور به لغو آن شد.

جالب اینکه؛ در بیانیه‌ای که پیش از سفر «نانسی پلوسی» منتشر شده بود نیز نامی از چین تایپه در برنامه دیدارها نبود!

آمریکا که مدت‌هاست چین را به عنوان بزرگترین تهدید علیه خود می‌بیند، بارها بر حمایت از چین تایپه به عنوان مولفه‌ای برای اعمال فشار بر پکن تاکید کرده است که این اقدام پلوسی را نیز می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

از سویی؛ سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به چین تایپه به انتخابات پیش روی آمریکا نیز ارتباط دارد، چه، افزایش مشکلات اقتصادی، بازگشت کرونا، نژادپرستی سیستماتیک، ناتوانی در حل موضوعات سیاست خارجی و کاهش شدید محبوبیت «جو بایدن»، دموکرات‌ها را در وضعیتی شکننده قرار داده است.

شواهد بسیار نشان می‌دهد که عموم رفتارهای آمریکایی‌ها در حوزه سیاست خارجی در واقع راهی برای انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی و جذب آرا آنهاست، چنانچه بوش پسر با جنگ عراق و اوباما با جنگ لیبی از همین ترفند استفاده کردند.

با این حال به نظر می‌رسد با توجه به ناکامی سیاست بحران‌سازی در اوکراین و بی‌نتیجه‌ بودن سفر بایدن به غرب آسیا، دموکرات‌ها نمایش اقتدار در برابر دشمن را به بازوی دیگر قدرت یعنی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان واگذار کرده‌اند.

ورود پلوسی به این عرصه می‌تواند نشانه‌ای بر تشدید اختلافات میان دموکرات‌ها نیز باشد. این دو دستگی در حالی صورت می‌گیرد که همزمان با انتشار نظرسنجی‌هایی مبنی بر تضعیف جایگاه بایدن در میان دموکرات‌ها، زمزمه‌هایی از حضور پلوسی در انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسد.

ایجاد شکاف و دو دستگی میان ساختار حاکم بر آمریکا زمانی آشکارتر می‌شود که جو بایدن در تماس با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین سفر پلوسی را حمایت نکرده و «کارن ژان پیِر» سخنگوی کاخ سفید نیز در ارتباط با اعلام سفر رئیس مجلس نمایندگان به چین تایپه گفته؛ سفرهای نانسی پلوسی ربطی به رئیس جمهور ندارد!

چین اما در واکنش به این اقدام، رزمایش نظامی در نزدیکی این جزیره برگزار کرد که پیام‌های مهمی برای آمریکا به همراه داشت.

پیشتر نیز ارتش چین از روز جمعه در بخش غربی تنگه هاینان که استان گوانگدونگ را از جزیره هاینان جدا می‌کند و همچنین در نزدیکی جزیره‌ای واقع در جنوب این منطقه رزمایش‌هایی را برگزار کرده بود.

تقویت همگرایی منطقه‌ای بُعد دیگر سیاست مقابله‌ای و هشداری چین در برابر تنش‌زایی آمریکاست و رایزنی مقامات چین و روسیه و نیز گفتگوی تلفنی شی‌جین پینگ با آیت‌الله رئیسی با محوریت تقویت همه‌جانبه مناسبات راهبردی و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را باید در این چارچوب ارزیابی کرد.

مجموع این اقدامات در نهایت سران آمریکا را به این جمع‌بندی رسانده که فعلا جز عقب‌نشینی از تحریک تایوان گزینه‌ای پیش رو ندارند و لذا بیانیه پلوسی در خصوص لغو سفر به این جزیره را باید در همین راستا دانست.

نکته آنکه؛ قطعا سران آمریکا سناریوی تقویت متحدان منطقه‌ای برای مقابله با قدرت چین را همچنان در دستور کار خواهند داشت، اما به هر حال عقب‌نشینی پلوسی از سفر به چین تایپه را باید به عنوان شکستی دیگر در کارنامه جهانی آمریکا و دموکرات‌ها ثبت کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی