شناسه خبر : 101887
تاریخ انتشار : 1401/05/04 13:02
چای و قهوه باعث کم آبی بدن می شوند؟

چای و قهوه باعث کم آبی بدن می شوند؟

چای و قهوه از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان هستند و هر دوی آن‌ها حاوی ماده محرک کافئین هستند که اثر ادرارآور خفیفی دارد.

نورنیوزـگروه جامعه: مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین‌شده ممکن است به کم‌آبی بدن منجر شود، چرا که بدن برای سوخت‌وساز قند نیاز به مصرف بیشتری آب دارد؛ بنابراین مصرف نوشابه‌های سرد شیرین مانند کولا‌ها که دارای کافئین هم هستند، گرچه ممکن است در ابتدا شما را سر حال آورد، اما به علت اثراتش بر سوخت‌وساز در نهایت، می تواند به تامین آب بدن کمک نکند.

اثر ادرارآور این ماده باعث می‌شود که کلیه‌ها ادرار بیشتری تولید کند وآب بیشتری از این طریق از دست می‌رود؛ بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که آیا نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه ممکن است به این علت باعث کم‌آبی بدن شوند؟

پاسخ این است که اثر ادرارآور ناشی از کافئین موجود در چای و قهوه آنقدر شدید نیست که در مقدار‌های معمول باعث کم‌آبی بدن شود. علت این است که هنگامی یک فنجاق قهوه یا چای می‌نوشید، در عین حال مقداری مایع هم وارد بدن خود می‌کنید و اثر ادرارآور کافئین آنقدر شدید نیست که میزان مایع دفع‌شده از راه کلیه‌ها به این علت بیشتر از این مایع ورودی باشد.

البته مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث سردرد و بیخوابی در برخی از افراد حساس به این ماده شود. همچنین باید از مصرف قند زیاد همراه چای و قهوه پرهیز کنید.

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین‌شده ممکن است به کم‌آبی بدن منجر شود، چرا که بدن برای سوخت‌وساز قند نیاز به مصرف بیشتری آب دارد؛ بنابراین مصرف نوشابه‌های سرد شیرین مانند کولا‌ها که دارای کافئین هم هستند، گرچه ممکن در ابتدا شما را سر حال آورد، اما به علت اثراتش بر سوخت‌وساز در نهایت ممکن است به تامین اب بدن کمک نکند و از طرف دیگر مصرف قند زیاد به علت نوشیدن آن‌ها می‌تواند شما را در معرض خطر دچار شدن به بیماری‌هایی، چون چاقی و دیابت قرار دهد.

آب در شرایط معمول احتمالا بهترین نوشیدنی برای حفظ مایعات بدن است که هم عاری از کالری و عم عاری از کافئین است و قیمتش هم ارزان‌تر است.


اقتصاد آنلاین
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی