شناسه خبر : 101862
تاریخ انتشار : 1401/05/03 19:28
پیام‌های سیاسی و امنیتی صادرات مجدد غلات از اوکراین

نورنیوز بررسی می‌کند؛

پیام‌های سیاسی و امنیتی صادرات مجدد غلات از اوکراین

توافق اوکراین و روسیه زیر نظر سازمان ملل برای از سرگیری صادرات غلات نشان می‌دهد رویکرد تعاملی دولت‌های اروپایی در حل بحران اوکراین به مراتب موثرتر از راه‌حل‌های جنگ افروزانه است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در شرایطی که به‌دلیل شکل‌گیری بحران غذا در تعداد زیادی از کشورها، رسانه‌ها و مقامات غربی انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفته‌اند و وضعیت موجود را حاصل جنگ اوکراین اعلام می‌کنند،‌‌ مسکو و کی‌یف توافق کردند تا صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه از سر گرفته شود.

این توافق در استانبول و در حضور دبیرکل سازمان ملل امضا شد.

بر اساس این توافق، غلات اوکراین از طریق کشتی و از مسیردریای سیاه به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره گفته است؛ «مسیر صادرات، حجم چشمگیری از مواد خوراکی از سه بندر مهم اوکراین در حاشیه دریای سیاه، اودسا، چرنومورسک و یوژین را باز می‌کند.»

او اظهار کرد: سازمان ملل مرکزی را برای هماهنگی ونظارت بر اجرای آن تأسیس خواهد کرد.

پس از آغاز تحریم‌های سخت‌گیرانه غرب بر ضد روسیه که منجر به شکل‌گیری بحران غذا و انرژی در جهان شد، روسیه بارها اعلام کرده که شرایط بین‌المللی و وابستگی اقتصادی کشورها به یکدیگربه گونه‌ای است که به طور قطع تحریم کنندگان از اعمال تحریم‌ها متضرر خواهد شد.

در نقطه مقابل اما کشورهای غربی با محوریت آمریکا که طی دو دهه گذشته با استفاده از ابزار تحریم تلاش کرده‌اند اراده سیاسی خود را به سایر کشورها تحمیل کنند همچنان بر بهره‌گیری همه‌جانبه از ابزار تحریم تاکید دارند.

سیاست تحریم که به اذعان کارشناسان آمریکایی پیش از این در قبال ایران، چین و کره شمالی با شکست روبرو شده، اینک و با اعمال آن بر ضد روسیه موجب آسیب دیدن بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی و تا حدودی آمریکا شده است.

در این میان، ابتکار روسیه در زمینه کند کردن ابزار تبلیغاتی غرب برای نسبت دادن بحران غذا در جهان به سیاست‌های روسیه، ضمن آنکه نشان‌گر حسن نیت این کشور برای کاهش فشار ناشی از بحران غذایی به کشورهای ضعیف‌تر است، ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی جدیدی را نیز برای مسکو به همراه داشته است.

 مسکو با اتخاذ این تصمیم که با امضاء معنادار وزیر دفاع این کشور تایید شد، توانسته ضمن کنترل امنیتی کشتی‌های حامل غلات دپو شده در بنادر اوکراینی اودسا، چرنومورسک و یوژنی، کنترل صادرات غلات اوکراین را در اختیار بگیرد.

خبرگزاری روسی نووستی پس از امضای توافق صادرات غلات اوکراین نوشت: کشتی‌هایی که به سمت بنادر اوکراین حرکت کرده و از آنجا خارج می‌شوند برای اطمینان از عدم حمل سلاح مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

همچنین یک مقام عالی‌رتبه سازمان ملل تأیید کرد که نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل کشتی‌های عازم اوکراین را بازرسی خواهند کرد تا مطمئن شوند که هیچ سلاحی در کشتی وجود ندارد.

پوتین در گفت‌و‌گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفته بود: «روسیه مایل است تا در مورد راه‌های امکان‌پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله‌های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفتگو کند.»

 او همچنین در سفر به تهران با اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیداری دوجانبه در باب اجرایی‌سازی ورود غلات اوکراین و روسیه به بازارها جهانی برای کاهش بحران غذایی برگزار کرد.

لاوروف نیز در جریان سفری به مصر این ادعا که مسکو باعث بحران مواد غذایی در جهان شده را مردود دانسته و در سخنانی برای اتحادیه عرب در قاهره گفت که کشورهای غربی در حال تحریف حقیقت درباره آثار تحریم‌ها بر امنیت مواد غذایی در جهان هستند.

با شکل‌گیری توافق استانبول، روسیه نشان داد که به‌دنبال ایجاد بحران مواد غذایی در جهان برای استفاده سیاسی نیست و عملا این حربه تبلیغاتی را از دست غرب خارج کرد.

شکل‌گیری این توافق که احتمالا باعث ایجاد گشایش در حوزه تامین غذا در جهان خواهد شد می‌تواند پایه مهمی برای تقویت موقعیت آن دسته از کشورهای اروپایی باشد که بر رویکرد سیاسی و تعامل با روسیه به جای ادامه جنگ و اصرار بر ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین برای تداوم جنگ نیابتی بر ضد مسکو تاکید دارند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی