شناسه خبر : 101808
تاریخ انتشار : 1401/05/02 18:27
ابهامات بیانیه پایانی نشست جده به شفاف‌سازی نیاز دارد!

نورنیوز بررسی کرد؛

ابهامات بیانیه پایانی نشست جده به شفاف‌سازی نیاز دارد!

تقلیل رویکرد عاری شدن خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی به منطقه خلیج فارس که در بیانیه پایانی نشست جده بر آن تاکید شد به نوعی مستثنی کردن رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه از این قاعده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: با گذشت چند روز از برگزاری نشست جده که تقریبا هیچ دستاوردی برای «جو بایدن» و کمپین انتخاباتی حزب دموکرات در انتخابات آتی کنگره نداشت، تحلیل‌های متعددی از سوی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیرامون این نشست منتشر شده است.

یکی از مهمترین محورهایی که تقریبا نقطه اشتراک بیشتر اظهارنظرهای سیاسی و رسانه‌ای در مورد این نشست است عدم همراهی کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای شرکت کننده در نشست  با خواست آمریکا مبنی بر تداوم روند عادی‌سازی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی و همچنین ایجاد شبکه پدافندی با این رژیم بود.

آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد داشتند با پیشبرد پروژه «ایران‌هراسی» کشورهای منطقه را متقاعد کنند که باید بر ضد آنچه آمریکا تهدیدات ایران نامیده بود به اجماع برسند.

در پایان این نشست بیانیه مشترکی منتشر شد که بخشی از آن موجب شکل‌گیری ابهاماتی در مورد رویکرد کشورهای منطقه نسبت به ضرورت عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی شد.

در بخشی از بیانیه پایانی نشست جده آمده است: «رهبران شرکت کننده در نشست جده بر حمایت از عاری شدن منطقه خلیج فارس از تمامی انواع سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کردند!»

تاکید بر عاری شدن «منطقه خلیج فارس» از سلاح‌های کشتار جمعی در حالی است که تا پیش از این کشورهای منطقه همواره بر عاری شدن «خاورمیانه» از سلاح‌های کشتار جمعی اصرار داشتند.

این تغییر لحن اگر سهوا رخ نداده باشد، در شرایطی رقم خورده که هیچ‌یک از کشورهای منطقه خلیج فارس دارای سلاح کشتار جمعی نیستند و تقلیل رویکرد عاری شدن خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی به منطقه خلیج فارس به نوعی مستثنی کردن رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه از این قاعده است.

گزارش‌های رسمی منتشر شده در سال ۲۰۲۲ حاکی است، هزینه‌های نوسازی زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار بوده است.

رژیم شرور صهیونیستی که از عضویت در «ان‌پی‌تی» سرباز می‌زند و تاسیسات هسته‌ای آن هیچ‌وقت زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نبوده، به عنوان تنها دارنده سلاح کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه باید همواره زیر فشار کشورهای منطقه باشد تا امکان توسعه اهداف غیر صلح‌آمیز هسته‌ای را نداشته باشد.

مواضع کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت عاری‌سازی غرب آسیا از سلاح‌های کشتار جمعی، همواره یکسان بوده و تنها رژیمی که با تولید سلاح‌های کشتار جمعی و عدم پذیرش نظارت‌های بین‌المللی بر تاسیسات خود عامل اصلی ایجاد ناامنی در منطقه محسوب می‌شود رژیم صهیونیستی است.

بیانیه سوال برانگیز نشست جده برای اولین بار با محدود کردن جغرافیایی که از نقطه‌نظر کشورهای منطقه باید عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد، علامت سوال بزرگی را در ذهن همه کشورهایی که نگران برنامه‌های غیر صلح‌آمیز رژیم صهیونیستی هستند به‌وجود آورده که لازم است کشورهای شرکت کننده در نشست با ارائه توضیحات دقیق نسبت به این بند از بیانیه شفاف‌سازی کنند.


نورنیوز
اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی