شناسه خبر : 101708
تاریخ انتشار : 1401/04/30 16:44
به بهانه دومین سالگرد آسمانی شدن روح‌الله رجایی

مهدی توکلیان

به بهانه دومین سالگرد آسمانی شدن روح‌الله رجایی

بعضی از جمله ها و حرف ها تاریخ مصرف ندارند و هر زمان که می شنوی یا شاد می شوی، یا غمناک اما با همه این خصوصیات ماندگارند و به زمان خاصی تعلق ندارند. زمان مصرف حرفها و جمله ها به حال مخاطب و ارسال کننده پیام مربوط است درست مثل چند جمله ماندگاری که دو سال است در گوش‌ها و دل‌ها تازه است: هرجا دلت گرفت بگو یاحسین ...

نورنیوزـگروه فرهنگ: مهدی توکلیان (عکاس و روزنامه‌نگار)  به مناسبت دومین سالگرد آسمانی شدن روح‌الله رجایی نوشت: حال خوب خبرنگاری که برای مخابره خبر و اطلاع رسانی در سرزمین ابوتراب و در عرش‌پیمایی اربعین حسینی سلام الله علیهم با تمام وجود و از سویدای دل و با اشک شوق و بهجت قلبی این جملات را بر لبان خود جاری کرد تا به تمام مشتاقان زیارت و خادمان خدوم خیمه های حسینی اثبات کند که اخلاص سر ماندگاری است والسلام. تمام رفتارهای روح الله رجایی کمی با هم راهان و همکارانش فرق داشت از شیوه مراودات و هم کلام شدن تا همسفربودن و همراه شدنش با همان شیرینی و ته لهجه خراسانی اش.

هنوز تا هفدهم مردادماه که روزگرامیداشت مقام خبرنگار است بیست روزی مانده است اما همین تفاوت باعث می شود ده روزمانده به محرم در آستانه دومین سالگشت زنده یاد روح الله رجایی به استقبال عزای سیدالکونین حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام رفته و پیشاپیش روزش را به او و عزیزانش تبریک بگوییم. خبرنگار جوانی که جهادی بود و شوق خدمت زمان و مکان خدمت خالصانه و عاشقانه را برایش  ساده کرده بود و پس از سال ها فعالیت و نوشتن در تحریریه در عناوین دیگر خدمت نیز هم چنان خبرنگار بود و پیام رسانی ساده و سالم.

روایت های ماندگارش از سفر به عتبات عالیات هم چنان شنیدنی  است و بر اساس همین خلوص و صفای باطنش باعث می شود تا همیشه ایام دل هایمان که می گیرد با ضرباهنگ تیتروار کلام روح الله بگوییم یا حسین... ن. اشک هایش پر از لطافت باران بود و صدایش سرشار از ترانه حضور. برای رفتن در بین الحرمین بهانه نمی خواست و بدون هیچ بهانه ای همراه می شد تا هر بار صدای هق هقِ تقسیم یک سبد گُل  محبت و ارادت را در میان محبان حضرتش ببیند و ببوید تا بتواند برای دیگران بگوید وبنویسد. روح الله رجایی طعم شـور تبسم، نشسته در دل موکب ها را روایت می کرد  و بـغض خـاطـرة  بودنش  در  میـان  دل ها روانه است.

روح الله رجایی را با خصلت های بسیاری یاد می‌کنند اما رمز ماندگاری او صداقت است، واژه ای که شنیدنش، شیرینی احساس آرامش را متصور میسازد؛ احساس آرامش از اینکه حقیقت همانی است که شنیده می شود  و به چشم می آید و گاهی تا ابد در دل ها می ماند. صداقت در رفتار و منش و مرام خبرنگاری ساده و فعال رسانه ای باعث می شود تا کلامش هم  آرامش را به ذهن سیال بشر واداده گرفتاری های روزمره روانه کند و از ترنم و شیدایی زیارت هایش در روایت هایش توانایی تمرکز و نیز تعقل بیشتر را به اذهان هدیه دهد.

انسان وقتی بر موضوعی خاص تمرکز می کند، به یاد می آورد هر آنچه را به سهو فراموش کرده است یادآوری از آنچه بر ماگذشته است، ما را قدردان زحمات افرادی می کند که به دور از خواسته ما با ما و برای ما گام برداشته اند. سپاسگزاری از یاران هم کلام، رشتة محبت را در بین ما محکم‌تر می کند؛ محبت وابستگی به همراه دارد و وابستگی شوق به دیدار همراهانی همیشگی که همدلی و همراهی خالصانه و بدون منت انان هرگز فراموش نخواهد شد درست مانند رجایی که با بارقه ای از امید در میان میدان کار و تلاش محبت و مهر و دوستی را تقسیم می کرد.

فرم و محتوای متن ها و نوشته هایش معطر به عطر ولایت و مودت و محبت ذوات مقدس معصومین علیهم السلام بود و تنها رمز ماندگاری کلام و حرفهایش در ارادت خالصانه به اعتقادات و باورهایش باید جست. هر جای این چرخه چرخ و فلک روزگار  که باشیم، قلب و فکر خویش را که همراه کنیم، داستان زیبایی را بر صفحة حافظة زندگی حک خواهیم کرد تا زمانی که دل در گروی محبت و لطف بی انتهای حضرتش داده باشیم و دلداده راه اولیایش باشیم.


همشهری
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی