شناسه خبر : 101694
تاریخ انتشار : 1401/04/30 11:01
آمریکا همچنان در توهم دوراهی‌سازی‌های کاذب

نور نیوز بررسی کرد؛

آمریکا همچنان در توهم دوراهی‌سازی‌های کاذب

بر اساس توهم حاکم بر کاخ سفید که بر خلاف واقعیتهای حاکم بر نظام بین الملل است، هرکشوری که از سوی آمریکا تحریم شود منزوی تلقی شده و نمی توان حضور آن را در جامعه جهانی به رسمیت شناخت.

نورنیوز -گروه بین‌الملل: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،‌ در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» در خصوص نتایج سفر ولادیمیر پوتین به تهران گفت: این سفر، ایران را در برابر گزینه وابستگی نسبی به روسیه یا بازگشت به برجام قرار می‌دهد.

 

رابرت مالی تصریح کرد: روسیه هم‌اکنون خود با انزاوی بین‌المللی روبه‌رو است و فرصت اقتصادی بسیار محدودی برای همکاری می‌تواند ارائه کند که طولانی مدت هم نخواهد بود. او اضافه کرد:ایران همچنین یک گزینه دیگر پیش‌رو دارد و آن بازگشت به (توافق هسته‌ای) برجام است.

 

طرح اینگونه سخنان از سوی مقامات آمریکاییکه مسبوق به سابقه نیز هست نشان می دهد که واشینگتن همچنان در توهم قرار داشتن در جایگاه قدرت فائقه در جهان است و آمریکا را معادل کل جهان فرض می کند.

 

بر اساس توهم حاکم بر کاخ سفید که بر خلاف واقعیتهای حاکم بر نظام بین الملل است، هرکشوری که از سوی آمریکا تحریم شود منزوی تلقی شده و نمی توان حضور آن را در جامعه جهانی به رسمیت شناخت

 سخنان راب مالی پیشتر از سوی برخی مقامات دیگر آمریکا نیز مطرح شده بود چنانکه جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اخیرا گفته بود: اگر ایران بازگشت به برجام را نپذیرد، همانطور که بایدن به طور واضح و روشن اعلام کرد، با همکاری متحدان و شرکا در منطقه و اروپایی فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت.

 

 جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی مشابه اذعان کرده بود: :« گزینه‌های پیش روی ایران مشخص است. یا به اجرای کامل برجام بر‌می‌گردد، یا اینکه فشار از سوی آمریکا و میزان انزوا آنها بیشتر می‌شود.».

 

اگرچه واقعیت های جاری در جهان با شرایطی که آمریکاییها بدنبال القای آن به جهانیان هستند کاملا متفاوت است اما واشینگتن سعی دارد با تکرار دو راهی سازی های کاذب و بی مبنا همچنان آمریکا و غرب را محور نظام بین الملل و سایر کشورها را اقمار آن جلوه دهند.

 

نزدیک به چهل سال است که آمریکا با اعمال تحریم های ظالمانه و غیر قانونی سعی دارد که جمهوری اسلامی ایران را با فروپاشی سیاسی و اقتصادی روبرو کند و بویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ با اجرای سیاست فشار حداکثری تمام ظرفیتهای خود را برای تحقق این هدف پای کار آورد. نتیجه این اقدامات نه تنها با موفقیت همراه نبود بلکه زمینه ساز اتخاذ روشهای جدید برای پیشبرد برنامه های اقتصادی و توسعه صنعتی از سوی ایران شد.

 

ناکامی آمریکا در تحقق اهداف مربوط به اعمال تحریم های همه جانبه علیه روسیه نیز از جمله مصادیق دیگری است که نشان می دهد واشینگتن با توهم محور دانستن آمریکا در نظام بین الملل، رفتار کبکی را دارد که سر خود را در برف فرو کرده است.

 

شکل گیری بحران کم سابقه غذا و انرژی پس از تحریم روسیه چنانکه رئیس جمهور این کشور در ملاقات با مقام معظم رهبری عنوان کرد بیش از آن که مسکو را با مشکل مواجه کند به آمریکا و غرب آسیب رسانده است. تورم بی سابقه در آمریکا و اروپا که اعتراضات سیاسی و اجتماعی گسترده ای بدنبال داشته و موجب شده که دولتهای اروپایی یکی پس از دیگری مجبور به استعفاء شوند کم ترین تاثیری است که اعمال تحریم های غرب علیه روسیه بدنبال داشته است. موضوع قابل توجه این است که اکنون کشورهای غربی تحریم کننده روسیه که همگی متحد آمریکا هستند و با بحرانهای کم سابقه مواجه شده اند در تلاشند که مسکو را متقاعد کنند از تحریم آنها خودداری کند.

 

علی رغم تلاش همه جانبه آمریکا برای تبدیل نمودن نشست جده به محلی برای اجماع سازی علیه روسیه، چین و ایران این هدف واشینگتن نیز با هوشمندی و درک شرایط واقعی حاکم بر جهان از سوی کشورهای عربی منطقه محقق نشد و ناکامی جدیدی بر دولت ضعیف بایدن تحمیل شد.

 

 به نظر می رسد اظهارات اخیر راب مالی و تعیین دو راهی فرضی برای ایران، بیش از آن که ناظر بر گزینه های محدود پیش روی تهران باشد نشان دهنده انفعال واشینگتن در قبال تحرک قابل ملاحظه سیاسی و اقتصادی کشورمان است.

 

واقعیت های حاکم بر روابط کشورها در جهان نشان می دهد که دوران بهره گیری از ادبیات مبتنی بر یکجانبه گرایی و دو راهی سازی‌ها کاذب از سوی آمریکا به پایان رسیده و اگر واشینگتن اراده ای برای تغییر رفتار خود و پذیرش تغییرات ایجاد شده در مناسبات جهانی را نداشته باشد در دور باطل کنونی خواهد ماند و هر روز باید شاهد از دست رفتن ابزارهایش برای تاثیرگذاری برنظام بین الملل باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی