شناسه خبر : 101651
تاریخ انتشار : 1401/04/29 18:56
تحول تازه در قره باغ؛ خروج کامل نیروهای ارمنستان تا شهریور

تحول تازه در قره باغ؛ خروج کامل نیروهای ارمنستان تا شهریور

در تحولی تازه بین دو کشور پرتنش جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مقامات ایروان از خروج کامل نیروهای ارمنستان از قره باغ تا شهریور خبر دادند.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: مقامات ارمنستان روز سه شنبه گفتند که تمام نیروهای این کشور از منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی که بر سر آن دو جنگ با جمهوری آذربایجان داشتند تا ماه سپتامبر خارج خواهند کرد.

 به گزارش وبگاه «العربی» «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان روز سه‌شنبه گفت: «یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان پس از آتش‌بس به ارمنستان بازگشته‌اند، این روند رو به اتمام است و در ماه سپتامبر به پایان می‌رسند.»

 بر اساس این قرارداد، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، واگذار کرد و روسیه حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد. شش هفته درگیری بین همسایگان قفقاز در پاییز ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته بر جای گذاشت و با میانجیگری روسیه آتش بس پایان یافت.

گریگوریان گفت که نیروهای حافظ صلح روس در قره باغ امنیت قومیت ارامنه را "تضمین می‌کنند.

«الهام علی اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان جمعه  گذشته از این که عقب نشینی ارمنستان بسیار کند بود، شکایت کرد. روزهای وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز در پایان هفته جاری در «تفلیس» پایتخت گرجستان دیدار کردند.انتظار می‌رفت که این مذاکرات بر اساس توافقی باشد که علی اف و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در ماه مه با میانجیگری اتحادیه اروپا به دست آوردند. علی اف و پاشینیان در ماه های آوریل و مه در بروکسل گفتگوهای رودررو نادری داشتند.

اتحادیه اروپا از آن زمان روند عادی سازی ارمنستان و آذربایجان را رهبری می کند که شامل گفتگوهای صلح، تعیین حدود مرزها و بازگشایی خطوط حمل و نقل است.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان ،نخست وزیر ارمنستان رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و  طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی