شناسه خبر : 100596
تاریخ انتشار : 1401/04/28 09:40
سفر فرمانده سنتکام، برگ دیگر سفر تبلیغاتی بایدن

نورنیوز بررسی کرد؛

سفر فرمانده سنتکام، برگ دیگر سفر تبلیغاتی بایدن

گرچه رسانه‌های مختلف عبری و غربی با سفر فرمانده سنتکام به اراضی اشغالی تلاش می‌کنند این اقدام را به گسترش همکاری‌های نظامی آمریکا و تل‌آویو مربوط کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این سفر نیز مانند سفر بایدن ارزشی جز تبلیغات انتخاباتی در بر ندارد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام، عصر یکشنبه دومین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی را به پایان رساند. او میهمان رسمی «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی بود.

کوخاوی در دیدار با فرمانده سنتکام بر اهمیت «همکاری نزدیک ارتش‌های آمریکا و اسرائیل» برای «حفظ منافع مشترک» و مقابله با چالش‌های امنیتی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

کوریلا هم در این دیدار گفت: در تل‌آویو و بیت‌المقدس، با فرماندهان ارتش اسرائیل درباره «اهمیت سیستم یکپارچه دفاع موشکی» صحبت کرده است.

«بنی‌گانتز» وزیر جنگ صهیونیست‌ها نیز در دیدار با فرمانده نیروهای تروریستی مرکزی آمریکا درباره فعالیت‌های ایران در عرصه دریا رایزنی کرد. بنا بر اعلام گانتز، کوریلا نیز در این دیدار بر اهمیت ساختار دفاع موشکی و ضرورت همکاری امنیتی منطقه‌ای تاکید کرده است.

این دیدار در حالی برگزار شد که پس از فضاسازی کم سابقه رژیم صهیونیستی و رسانه‌های غربی درباره قطعی شدن ایجاد سیستم یکپارچه پدافند موشکی در سفر رییس جمهور آمریکا به عربستان هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشد.

اکنون و پس از واکنش سرد کشورهای منطقه به تلاش مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد سیستم یکپارچه پدافند موشکی به نظر می‌رسد تل‌آویو امیدوار است واشینگتن را متقاعد نماید که در پروژه جدید پدافندی این رژیم سرمایه‌گذاری کند.

در سفر اخیر بایدن به منطقه غرب آسیا بسیار تلاش شد تا کلیدواژه‌ «ضرورت تقویت سامانه‌های یکپارچه پدافند موشکی» در برابر آنچه تهدیدات ایران و متحدانش خوانده شد، به محور اصلی تبلیغات رسانه‌ای تبدیل شود اما با عدم همراهی کشورهای منطقه، عملا طراحی صورت گرفته با شکست روبرو شد.

ناکامی‌های گسترده شبکه پدافندی گنبد آهنین در برابر ابتکارات جدید نیروهای مقاومت فلسطین و فرود پی در پی موشک‌های آنان در سرزمین‌های اشغالی و همچنین عملیات پهپادی حزب‌الله در مناطق مشترک مرزی و هشدار نصرالله درباره جلوگیری از استفاده صهیونیست‌ها از منابع انرژی لبنان، رژیم صهیونیستی که با فشارهای جدی سیاسی، اجتماعی در داخل نیز روبروست تلاش همه‌جانبه‌ای را برای ایجاد سامانه‌های جدید پدافندی آغاز کرده است.

هزینه‌های سنگین ایجاد سامانه‌های جدید، این رژیم را که با مشکلات اقتصادی عدیده روبروست بر آن داشته تا با پیگیری راهبرد «ایران‌هراسی» کشورهای منطقه و آمریکا را متقاعد کند تا ذیل برنامه ایجاد شبکه یکپارچه پدافند موشکی هزینه‌های تامین امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کنند.

به همین دلیل سران رژیم صهیونیستی با به‌کارگیری شبکه رسانه‌ای عبری- غربی تلاش بسیاری کردند تا سفر بایدن به غرب آسیا را گام بلند تل‌آویو در اجماع‌سازی منطقه‌ای و جهانی علیه ایران معرفی کنند و با افزایش فشار بر آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای منطقه برای مشارکت در طرح ایجاد شبکه یکپارچه پدافند موشکی به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.

این تقلا در حالی صورت گرفت که حتی جو بایدن هم حاضر نشد در این سناریو ایفای نقش کند و در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی و اظهار نظرهای عنوان شده در کنفرانس‌های خبری و حتی مصاحبه با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، اولویت آمریکا را دیپلماسی در قبال ایران عنوان کرد و خروج ترامپ از برجام را اقدامی نابخردانه نامید.

بایدن هر چند بر مواضعی همچون ماندن سپاه در لیست تحریم‌ها و اجرای سیاست فشار و مذاکره تاکید کرد اما در نهایت همراهی چندانی با صهیونیست‌ها برای هدایت این سفر به سمت اهداف نظامی نداشت.

کشورهای منطقه نیز پیش از سفر بایدن به غرب آسیا و در جریان برگزاری نشست جده نیز بر اصل دیپلماسی در قبال ایران تاکید کردند و  هیچ سخنی از ائتلاف‌سازی منطقه‌ای به میان نیاوردند.

اکنون و پس از ناکامی رژیم صهیونیستی برای سوء استفاده از سفر بایدن به منطقه، حضور فرمانده سنتکام در اراضی اشغالی می‌تواند با دو رویکرد متفاوت از سوی واشینگتن و تل آویو صورت پذیرفته باشد.

اول پیگیری اهداف سفر تبلیغاتی و انتخاباتی بایدن برای کسب حمایت‌های لابی صهیونیستی در آستانه انتخابات آبان‌ماه (نوامبر) گنگره که مورد نظر کاخ سفید است و دوم تلاش مجدد رژیم صهیونیستی برای حیاتی جلوه دادن ایجاد شبکه یکپارچه پدافند موشکی و ضرورت مشارکت واشینگتن در آن که می‌تواند هدف تل آویو قلمداد شود.

سفر فرمانده سنتکام به اراضی اشغال شده سوریه در «التنف» که قبل از سفر به فلسطین اشغالی انجام شد می‌تواند قرینه مناسبی برای تایید فرضیه تبلیغاتی بودن این سفر باشد.

در حالی که با تداوم موفقیت ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها و اشغالگران، جایگاه جبهه مقاومت در منطقه تقویت شده، حضور فرمانده سنتکام در التنف و ملاقات با سربازان آمریکایی در این منطقه، اقدامی نمایشی برای نشان دادن اراده آمریکا در تحقق اهداف منطقه‌ای صهیونیست‌ها و مقابله با جبهه مقاومت است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی