شناسه خبر : 100593
تاریخ انتشار : 1401/04/27 18:34
پیام‌هایی که نشست جده به دنیا مخابره شد

نورنیوز بررسی کرد؛

پیام‌هایی که نشست جده به دنیا مخابره شد

با توجه به آنچه در زمان سفر بایدن به عربستان و نشست جده روی داده به صراحت می‌توان گفت که سناریوسازی و جوسازی تبلیغاتی صهیونیست‌ها علیه ایران، نه تنها محقق نشد بلکه به یک رسوایی برای این رژیم مبدل شد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفری چهار روزه به غرب آسیا علاوه بر حضور در فلسطین اشغالی، در عربستان با سران سعودی، سران شورای همکاری خلیج فارس به‌علاوه مصر، اردن و عراق دیدار کرد.

این سفر در حالی صورت گرفت که از هفته‌ها پیش سران رژیم صهیونیستی در یک عملیات گسترده رسانه‌ای به کمک رسانه‌های غربی و فارسی‌زبان معاند تبلیغات گسترده‌ای درباره ضد ایرانی بودن این سفر صورت دادند.

آنها مدعی بودند که این سفر نشانه حمایت‌ها و همراهی‌های گسترده آمریکا با رژیم صهیونیستی و تلاشی برای تحقق اهداف منطقه‌ای صهیونیست‌ها با محوریت ایجاد اجماع سیاسی و نظامی برای تسریع در روند عادی‌سازی و نیز مقابله با ایران است.

سیر پردازش‌های رسانه‌ای مذکور از سفر بایدن به منطقه چنان بود که گویی هم اکنون بایدن اجماعی منطقه‌ای برای اجرای گزینه نظامی علیه ایران و اجرای خواسته‌های ضد ایرانی صهیونیست‌ها صورت داده است.

تحت تاثیر این عملیات روانی، برخی در داخل ایران نیز با تصور نزدیک بودن گزینه جنگ و تشدید فشارها بر ایران، از اجبار پذیرش زیاده‌خواهی غرب در مذاکرات و کوتاه آمدن تهران از خطوط قرمز ملت ایران دم زدند.

بخشی از جوسازی‌های رسانه‌ای پیش از سفر بایدن تاکید بر تلاش او برای افزایش تولید نفت از سوی کشورهای عربی بود.

این جوسازی رسانه‌ای در حوزه انرژی عملا با ناکامی همراه شد چنانچه نه در بیانیه پایانی جده و نه در بیانیه مشترک سعودی و آمریکا و نه در سخنرانی‌های مقامات حاضر، صحبتی از این افزایش به میان نیامد و عادل الجبیر وزیر مشاور پادشاه عربستان رسما عنوان نمود عربستان و اعضای اوپک بر اساس بازار تصمیم خواهند گرفت نه «هیجان» و «سیاست».

 شکست سناریوی سوق دادن کشورهای عربی به افزایش تولید به رغم جوسازی‌های صهیونیست‌ها را در اظهارات سران کشورهای اروپایی همزمان با سفر بایدن به غرب آسیا می‌توان مشاهده کرد چنانچه «کلاوس مولر» از مقام‌های بخش انرژی آلمان هشدار داد این کشور بدون گاز روسیه در زمستان دوام نخواهد آورد.

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان درباره پیامد‌های اعمال تحریم علیه روسیه توضیح داد: «باید بگویم، ابتدا فکر می‌کردم فقط به پای خودمان شلیک کرده‌ایم، اما اکنون به نظر می‌رسد که اقتصاد اروپا به ریه خود شلیک کرده است.»

همچنین «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه هشدار داد پاییز و زمستان آینده بدون شک بسیار سخت خواهد بود.

نکته دیگر آنکه جوسازی رسانه‌ای صهیونیست‌ها بر تسریع در روند سازش عربی با این رژیم و اجماع‌سازی سیاسی و نظامی علیه ایران استوار بود حال آنکه نه تنها در بیانیه پایانی نشست جده هیچ اشاره‌ای به چنین موضوعاتی نشد بلکه محور بیانیه و مواضع حاضران در نشست، رویکردی تعاملی در قبال ایران بود.

هر چند در بیانیه مشترک آمریکا و عربستان ادعای مخالفت با دخالت ایران در امور داخلی کشورها و اهمیت جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» مطرح شد اما با توجه به قطعیت نبود دستیابی به بمب هسته‌ای در راهبرد جمهوری اسلامی، این سخنان نیز عملا کاربردی نداشته و در عمل بیان واژگانی بدون کارکرد عملی است.

جالب توجه آنکه بایدن نیز هر چند ادعاهایی را در باب ایران مطرح نمود اما در نهایت سخنی از ائتلاف آمریکایی-عبری و عربی علیه ایران بیان ننموده و گفت کشورش کماکان به خاورمیانه توجه دارد و نمی‌گذارد در این منطقه خلائی شکل بگیرد که چین، روسیه و ایران آن را پر کنند.

نکته قابل توجه آنکه نه تنها در جده اجماع ادعایی صهیونیست‌ها علیه ایران شکل نگرفت بلکه بسیاری از حاضران، رژیم صهیونیستی را عامل بحران و ناامنی منطقه معرفی کردند چنانچه «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در سخنرانی خود در نشست «جده» تاکید کرد که  تجاوزات اسرائیل یکی از مهمترین منابع تنش و بی‌ثباتی در منطقه است.

او در سخنانی که کاملا در تضاد با ادعای صهیونیست‌ها برای تهدید هسته‌ای نشان دادن ایران است، افزود: «ما بر حق کشورهای منطقه برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید می‌کنیم.»

از سوی دیگر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان گفت: صحبتی درباره ائتلاف منطقه‌ای در خلیج [فارس] با اسرائیل وجود ندارد؛ اگر هم چنین صحبتی وجود داشته باشد، عربستان در هیچ گفت‌وگویی [درباره آن] شرکت نخواهد کرد.

در همین چارچوب نیز وزیر خارجه اردن بار دیگر با تاکید بر اینکه گفتگو بهترین راه حل برای از بین بردن تنشها است گفت که کشورش و تمام کشورهای عربی خواهان روابط سالم با ایران هستند.

شکست سناریوی صهیونیست‌ها چنان بود که حتی صدای آمریکا نیز صراحتا به تبلیغاتی و انتخاباتی بودن سفر بایدن تاکید و اذعان کرد که در نشست جده صحبتی از افزایش تولید نفت، ایجاد سیستم موشکی و دفاعی مشترک به میان نیامد و عربستان نیز ضمن رد سازش با رژیم صهیونیستی دیپلماسی را بهترین گزینه در قبال ایران عنوان کرد.

با توجه به آنچه در زمان سفر بایدن به عربستان و نشست جده روی داده به صراحت می‌توان گفت که سناریوسازی و جوسازی تبلیغاتی صهیونیست‌ها علیه ایران، نه تنها محقق نشد بلکه به یک رسوایی برای این رژیم مبدل شد.

رویکرد منطقی و همگرایانه کشورهای عربی مبنی بر رویکرد مذاکراتی و دیپلماتیک در قبال جمهوری اسلامی نشانگر تقویت دیدگاه منطقه محور بدون توجه به القاهای تفرقه افکانه آمریکا و صهیونیست‌هاست که می‌تواند مولفه‌ای برای همگرایی میان کشورهای منطقه باشد.

این همان رویکرد تعاملی است که جمهوری اسلامی همواره بر آن تاکید داشته و در دولت سیزدهم در ابعاد گسترده‌ای پیگیری و اجرایی شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی