شناسه خبر : 100555
تاریخ انتشار : 1401/04/26 13:50
گام بلند تهران و باکو برای ایجاد جهش در روابط دوجانبه

نورنیوز بررسی می‌کند؛

گام بلند تهران و باکو برای ایجاد جهش در روابط دوجانبه

سفر عالی‌ترین مقام امنیتی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان که با استقبال گرم طرف آذری، دستاوردهای قابل توجهی به همراه داشت به طور قطع پیام‌های قابل توجهی برای ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص خلل ناپذیر بودن روابط گرم میان تهران و باکو خواهد داشت.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: یکی از اصلی‌ترین رویکردهای اعلام شده از سوی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گسترش و ارتقاء همه جانبه روابط با کشورهای همسایه با اولویت همکاری‌های اقتصادی است که در این چارچوب و در کمتر از یک سال گذشته، گام‌های موثری در سطوح عالی کشور برای تحقق این راهبرد برداشته شده و دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای نیز به‌دنبال داشته است.

سفرهای برنامه‌ریزی شده دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز نیز از جمله اقدامات مهمی است که با توجه به چالش‌های امنیتی موجود در این حوزه، ضمن آن که موجب نزدیکی بیش از پیش دیدگاه‌های کشورهای این منطقه به جمهوری اسلامی ایران شده در کاهش مشکلات امنیتی، رفع سوءتفاهم‌های تصنعی و گام برداشتن کشورها به سمت همکاری‌های مشترک و سازنده بسیار تعیین کننده بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از سفر روز پنج‌شنبه (۱۶ تیرماه) به ارمنستان، جمعه هفته گذشته نیز با دعوت رسمی «رامیل اوسوب‌اف»، همتای آذری خود وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شده و با مقامات عالی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این سفر ضمن دیدار با همتای آذربایجانی خود با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور، «شاهین مصطفی‌یف» معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون اقتصادی دو کشور، «حکمت حاجی‌اف» دستیار ویژه رئیس جمهور در امور سیاست خارجی و «علی نقی‌یف» رئیس سرویس امنیت جمهوری آذربایجان نیز گفتگو کرد.

نگاهی به روابط دو کشور، بیانگر اشتراکات فراوان تاریخی، دینی و تمدنی است که در کنار ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی می‌تواند روابط دو کشور را در شرایطی استثنائی قرار بدهد.

در این سفر ملاقات خصوصی ۲ ساعته میان الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشورمان انجام شد که اگرچه خبری از محتوای آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت اما باید این جلسه را به عنوان مهمترین بخش سفر شمخانی به آذربایجان مورد توجه قرار داد.

هرچند روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در جریان جنگ دوم قره‌باغ به‌دلیل برخی سوءتفاهم‌هایی که عمدتا ناشی از شیطنت بدخواهان دو کشور و رسانه‌های وابسته به آنها بود، با حاشیه‌هایی مواجه شد اما تلاش موثر رهبران دو کشور برای بازسازی مناسبات و رفع موانع توسعه همکاری‌های مشترک شرایط را تغییر داد.

سفر عالی‌ترین مقام امنیتی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و استقبال گرم طرف آذری از او به طور قطع پیام‌های قابل توجهی برای ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص خلل ناپذیر بودن روابط گرم میان تهران و باکو خواهد داشت.

رئیس جمهور آدربایجان در جریان ملاقات دریابان شمخانی با او بر این واقعیت صحه گذارد و طی سخنان صریحی اظهار کرد: «روابط تهران و باکو بر اساس اراده قاطع رهبران دو کشور بدون تاثیرپذیری از فشار کشورهایی که مایل به مناسبات دوستانه و گرم ما نیستند با جدیت در حال پیشرفت است.»

اظهارات شمخانی در مورد محورهای گفتگو و توافقات او با مقامات آذری نیز که طیف وسیعی از موضوعات مشترک میان دو کشور در ابعاد تجاری، نفتی، ترانزیتی، انرژی، امنیتی و فرهنگی را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که تهران و باکو به صورت جدی از موانع ساختگی بر سر راه توسعه روابط دو کشور عبور کرده‌اند و باید به‌زودی شاهد بروز و ظهور  توافقات  در مناسبات میان دو طرف باشیم.

نکته مهم در مناسبات میان دو کشور که می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه باشد، رویکرد گفتگو محور برای رفع سوء تفاهم‌ها است.

دیپلماسی فعال و عمل‌گرایانه منطقه‌ای ایران در دولت سیزدهم علاوه بر اینکه بر مخالفت با هرگونه عنصر ناامنی و تغییر در ژئوپولیتیک منطقه استوار است، همگرایی میان همسایگان را اصلی مهم و اساسی برای توسعه پایدار و برقراری امنیت فراگیر در منطقه می‌داند.

 اراده و حسن نیت، دو رکن اصلی و پیش برنده است که باید همواره برای رفع چالش‌ها میان همسایگان مورد تاکید باشد.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی