شناسه خبر : 100532
تاریخ انتشار : 1401/04/25 22:09
نکات مهم بیانیه پایانی نشست جده

نورنیوز بررسی کرد؛

نکات مهم بیانیه پایانی نشست جده

کشورهای حاضر در نشست جده شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن، عراق و ایالات متحده آمریکا امروز شنبه بیانیه مشترکی را در 21 بند منتشر کردند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: کشورهای حاضر در نشست جده شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن، عراق و ایالات متحده آمریکا امروز شنبه بیانیه مشترکی را در 21 بند منتشر کردند.

درخواست برای افزایش همکاری هسته‌ای ایران و تقدیر از نقش منطقه‌ای عراق پس از برگزاری نشست جده از محورهای این بیانیه است.

در بیانیه پایانی «نشست جده برای امنیت و توسعه» آمده است: این نشست با هدف تاکید بر شراکت تاریخی کشورهای حاضر و تعمیق همکاری مشترک در تمامی زمینه‌ها برگزار شد و کشورهای حاضر از تاکید جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا بر اهمیتی که واشنگتن برای شراکت راهبردی چند دهه‌ای خود در خاورمیانه و پایبندی همیشگی به امنیت شرکای منطقه‌ای و دفاع از خاک آنان و درک نقش مرکزی منطقه در ارتباط دادن میان دو اقیانوس هند و آرام قائل است، استقبال می‌کند.

رهبران حاضر در این نشست بر نگاه مشترک خود مبنی بر لزوم اتخاذ همه تدابیر لازم برای حفظ امنیت و ثبات منطقه و توسعه راه‌های همکاری و مقابله مشترک با چالش‌ها و پایبندی به اصل حسن همجواری و احترام به حاکمیت یکدیگر نیز تاکید کردند.

در این بیانیه به تعهد جو بایدن مبنی بر پایبندی آمریکا برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر و همیشگی در خاورمیانه اشاره شده و رهبران این نشست هم رسیدن به راه حلی عادلانه در موضوع فلسطین را بر اساس تاسیس دو کشور ضروری دانستند.

استقبال از اتصال شبکه برق عراق به کشورهای منطقه

سران حاضر در نشست جده در بیانیه پایانی خود همچنین بر عزم مشترکشان برای توسعه همکاری، حفظ یکپارچگی منطقه‌ای و اجرای پروژه‌های مشترک بین کشورهای خود به‌گونه‌ای که منجر به دستیابی به توسعه پایدار و حل چالش‌های اقلیمی شود، تاکید کردند و در همین چارچوب از توافق میان عراق و عربستان و کشورهای شورای همکاری برای اتصال شبکه برق و نیز اتصال شبکه میان عراق، اردن و مصر استقبال کردند.

کشورهای حاضر در جده بر اهمیت تحقق امنیت انرژی و ثبات در بازارهای انرژی ضمن تلاش برای تقویت سرمایه گذاری در پروژه های مبتنی بر کاهش تولید کربن تاکید کردند و همچنین از تلاش‌های اوپک پلاس برای ایجاد ثبات در بازارهای نفت و تصمیم این ائتلاف برای افزایش تولید ماهیانه نفت قدردانی کردند.

درخواست از ایران برای همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی!

رهبران حاضر در نشست بر حمایت خود از پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند و بدون اشاره به همکاری‌های مداوم تهران با آژانس، از جمهوری اسلامی ایران نیز خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای منطقه برای خالی ماندن حوزه کشورهای شورای همکاری از سلاح هسته‌ای و حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری کند!

در این بیانیه بدون اشاره به حمایت مالی تروریسم توسط آمریکا و برخی هم‌پیمانان این کشور آمده است؛ کشورهای حاضر قویا تروریسم به هر شکلی را محکوم و بر عزم خود برای تقویت تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشن و نیز ممانعت از تامین مالی، تسلیحاتی و جذب نیرو از سوی گروه‌های تروریستی تاکید می‌کنند.

سران حاضر در نشست جده در ادامه بدون اشاره به تنش‌زایی اقدامات آمریکا و برخی هم‌پیمانانش در منطقه غرب آسیا، آنچه را حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های انرژی در عربستان و امارات و نیز حملات علیه کشتی‌های تجاری در گذرگاه‌های بین‌المللی از جمله تنگه هرمز و باب‌المندب خواندند را محکوم کردند و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت در این باره را ضروری دانستند!

قدردانی از نقش عراق در اعتمادسازی میان کشورهای منطقه

اعضای نشست جده بدون اشاره به عناصر واقعی بی‌ثبات کننده فضای داخلی عراق، بر حمایت کامل خود از حاکمیت، امنیت، ثبات، رشد و رفاه عراق و تلاش‌های این کشور در مبارزه با تروریسم تاکید و از نقش مثبت عراق در تسهیل ارتباط و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه قدردانی کردند.

رهبران کشورهای عربی و آمریکا در بیانیه خود به موضوع یمن هم پرداختند و بدون اشاره به عوامل اصلی بیش از 7 سال جنایت و کودک‌کشی در این کشور، از آتش‌بس و تشکیل شورای انتقالی در این کشور استقبال و نسبت به رسیدن به راه حل سیاسی در یمن ابراز امیدواری کردند و از همه طرف‌های یمنی خواستند از فرصت موجود استفاده و مذاکرات مستقیم را زیر نظر سازمان ملل به طور فوری شروع کنند.

سوریه و لبنان از محورهای بیانیه پایانی نشست جده

در بیانیه نشست جده به موضوع سوریه هم پرداخته شد و رهبران حاضر بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه با تمرکز بر حفظ یکپارچگی و حاکمیت این کشور بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت و همچنین انجام حمایت‌های لازم از آوارگان سوری و کشورهای میزبان آنان و رساندن کمک‌های بشردوستانه به همه مناطق سوریه تاکید کردند.

رهبران همچنین از حمایت خود از حاکمیت لبنان، امنیت و ثبات آن و نیز انجام هرگونه اصلاحات برای بهبود شرایط اقتصادی در این کشور خبر دادند و از برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان قدردانی کردند.

در ادامه این بیانیه به اهمیت انتخاب رئیس جمهوری لبنان در موعد مقرر خود و احترام به قانون اساسی اشاره و رهبران نشست جده از تلاش‌های صورت گرفته برای بازگرداندن و تقویت روابط میان لبنان و کشورهای شورای همکاری قدردانی کردند.

سلاح در لبنان باید تحت کنترل دولت باشد

در بیانیه نشست جده بر اهمیت بسط تسلط دولت لبنان بر همه اراضی این کشور و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز کنترل دولت لبنان بر سلاح در این کشور تاکید شد تا تلویحا تعریضی به حزب‌الله لبنان زده باشد.

رهبران حاضر در نشست جده به موضوعات برخی کشورهای عربی در قاره آفریقا از جمله لیبی، سودان و اتیوپی هم پرداختند و خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در لیبی و خروج جنگویان خارجی از این کشور، تلاش برای موفقیت دوره انتقالی در سودان و حمایت از این کشور برای عبور از چالش‌های اقتصادی و حل دیپلماتیک مساله سد النهضه میان اتیوپی و مصر در راستای منافع همه طرف‌ها شدند.

تاکید بر حل بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک

در خصوص بحران اوکراین نیز کشورهای حاضر بر ضرورت احترام به اصول قانون بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد و التزام به عدم استفاده از زور و تهدید تاکید و جامعه جهانی را برای افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی در بحران اوکراین و حمایت از آوارگان و پناه‌جویان و نیز تسهیل در روند صادرات غلات و تامین امنیت غذایی تشویق کردند.

این بیانیه همچنین بدون اشاره به عامل اصلی وضعیت فعلی افغانستان که پس از 20 سال اشغال‌گری مفتضحانه از آن خارج شد، بر اهمیت تقویت تلاش‌ها برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، بررسی خطر تروریست‌های حاضر در این کشور و تلاش برای دسترسی ملت افغانستان به حقوق و آزادی‌های اساسی خود به‌ویژه در بخش‌های آموزش و بهداشت و حق کار زنان تاکید کرد.

رهبران حاضر در نشست جده بر حمایت خود از قطر در میزبانی از جام جهانی 2022 قطر هم تاکید کردند. در بند پایانی نشست جده نیز رهبران حاضر در این نشست بر برگزاری نشستی دیگر در آینده تاکید کردند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی