شناسه خبر : 100520
تاریخ انتشار : 1401/04/25 18:18
سفیر ایران: سیستم حقوقی سوئد فاقد صلاحیت رسیدگی به پرونده حمید نوری است

سفیر ایران: سیستم حقوقی سوئد فاقد صلاحیت رسیدگی به پرونده حمید نوری است

سفیر ایران در استکهلم در واکنش به رای صادره علیه حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: سیستم حقوقی سوئد صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد، زیرا اعمال صلاحیت بین‌المللی به وجود جرم بین‌المللی بستگی دارد.

نورنیوز -گروه بین‌الملل: دادگاه سوئد روز پنجشنبه ۲۳ تیر ماه حمید نوری شهروند زندانی در این کشور را به حبس ابد محکوم کرد. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که وکلای حمید نوری می‌توانند به این حکم اعتراض کنند و در این صورت دادگاه تجدیدنظر مجدداً این حکم را بررسی می‌کند.

آبان ۱۳۹۸ حمید نوری، کارمند سابق قوه قضائیه که از سال ۱۳۷۰ خود را بازنشست کرده و از آن زمان شغل آزاد داشت، برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر و در بدو ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد.

این اقدام کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه ایران کشاند و اعتراض ایران نسبت به این حکم به او ابلاغ شد. از سوی دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکم دادگاه سوئد درباره حمید نوری را قویا محکوم کرد و گفت: ایران مفاد بیانیه دادگاه و حکم غیرقانونی دادگاه را از اساس مردود، مخدوش و غیر قابل قبول می‌داند و ضمن اعتراض شدید به حکم دادگاه، سوئد را در قبال خساراتی که بدین دلیل بر روابط دوجانبه وارد می‌شود، مسئول می‌داند.

در همین خصوص احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم در پاسخ به روزنامه اکسپرسن درباره حکم صادره از سوی دادگاه استکهلم بر علیه حمید نوری گفت: نظام حقوقی سوئد اساسی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است و جمهوری اسلامی ایران حکم صادره را بی اساس و سیاسی می‌داند. 

سفیر ایران در ادامه افزود: نخستین و مهمترین نکته این است که سیستم حقوقی سوئد صلاحیت رسیدگی به پرونده مذکور را ندارد، زیرا اعمال صلاحیت بین‌المللی به وجود جرم بین‌المللی بستگی دارد. هیچ یک از وکلای پرونده یا وکلای بین‌المللی در این مورد به جرم بین‌المللی اعتقاد ندارند.

معصومی‌فر با بیان اینکه چگونه سیستم حقوقی سوئد اساسی‌ترین اصول حقوق بین‌الملل را نقض کرده، افزود: با توجه به تحقیقات کاملاً یکجانبه دادستان، عدم رسیدگی در محل مورد ادعای جنایت، عدم اجازه شهود متخصص معرفی شده توسط آقای نوری برای شهادت در دادگاه و تناقضات فراوان در شهادت شهود، عدم اعتبار قانونی این حکم را بیان می‌کند. ضمن این‌که تمامی شاهدانی که  صدای آنها در دادگاه شنیده شد، از اعضای گروه مخالف ایرانی [منافقین] هستند که در ایران به عنوان تروریست شناخته می‌شوند. این سازمان قبلاً در ایالات متحده آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا به عنوان تروریست شناخته شده بودند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین بیان کرد: مردم ایران معتقدند اقدامات قوه قضائیه سوئد اقدامات خصمانه برای حمایت از تروریست‌ها و دشمنان مردم ایران است. همچنین، نمایندگان ایران پیش از این با دولت سوئد تماس گرفته‌اند تا بر ضرورت عدم تاثیر پذیری نظام حقوقی سوئد از رویکرد سیاسی تاکید کنند.

معصومی‌فر در پایان یادآور شد: ایران مداخله در امور ملی یا اقداماتی را که به حاکمیت، استقلال و منافع ملی خود آسیب می‌رساند را از سوی هیچ کشوری تحمل نخواهد کرد.

احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم روز (جمعه) و یک روز پس از اعلام رأی دادگاه بدوی در خصوص پرونده حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد با روبرت ریدبرگ، قائم مقام وزیر خارجه سوئد دیدار کرد و ضمن تسلیم یادداست رسمی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به حکم صادره در خصوص اتهامات واهی و ادعایی علیه حمید نوری توسط دادگاه بدوی استکهلم را ابلاغ کرد.

از سوی دیگر سفارت ایران در استکهلم در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم ضمن تاکید بر اعتقاد راسخ به اصول و اهداف مندرج در منشور سازمان ملل متحد به‌ویژه در ارتباط با اجرای عدالت قضایی بین‌المللی، اعلام می‌دارد که حکم صادره در خصوص اتهامات واهی و ادعایی علیه آقای حمید نوری توسط دادگاه استکهلم به دلایل ذیل با اصول و اهداف یادشده در تضاد بوده، ماهیت و رویکرد سیاسی داشته و فاقد وجاهت قضایی است.  این بیانیه می‌افزاید: در طول بازداشت ۳۳ ماهه آقای حمید نوری در سلول انفرادی، او از ابتدایی‌ترین حقوق زندانی بر اساس استانداردهای بین‌المللی برخوردار نبوده است. از جمله اینکه به اعتراض او در خصوص اعمال خشونت و شکنجه جسمی و روحی، عدم دسترسی به چشم پزشک، عدم اجازه تماس و ملاقات با اعضای خانواده در ۲۵ ماه ابتدای بازداشت، اعمال محدودیت شدید برای تماس تلفنی و ملاقات حضوری با اعضای خانواده در ماه‌های اخیر و ... توجه نشده است.


فارس
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی